Krzysiek Ked Olszewski "Made in Poland"

Autor: Marta Sinior

11 Maj 2006
Artykuł na: 6-9 minut
MFF 2006. Jedną z wystaw towarzyszących Międzynarodowemu Festiwalowi Fotografii w Łodzi jest ekspozycja Krzysztofa Keda Olszewskiego zatytułowana "Made in Poland". Jak twierdzi autor, prezentowany projekt jest "spełnieniem jego dziecięcych marzeń", gdy jako mały chłopiec pragnął objechać "Polskę wokół granic, dotrzeć do miejsc najbardziej wysuniętych na wschód, zachód, północ i południe. Dotknąć miejsca w którym kończy się Polska, a zaczyna inny kraj."
fot. Krzysiek Ked Olszewski "Made in Poland"

O cyklu Made in Poland Krzysztofa Keda Olszewskiego czytamy w tekście Grzegorza Przyborka:

Instalacje graniczne

Wśród licznych zastosowań i form wykorzystania, fotografia od swojego początku towarzyszyła między innymi podróżnikom. Asystowała ludziom, którzy spełniali swoje marzenia dotarcia na krańce świata, do tajemniczego horyzontu. Już kilka pokoleń odkrywców oznaczało fotografią niezbadane i nieznane miejsca na Ziemi. Fotografia była pierwszym spojrzeniem na dziewicze, nietknięte stopą ludzką krainy. Fotografia była swojego rodzaju granicznym słupem między poznanym a jeszcze niezdobytym i niezbadanym. Dzisiaj, kiedy już nie ma nowych miejsc do odkrycia, kiedy Ziemia stała się małą wioską dzięki massmediom i poniekąd także i fotografii, marzenia odkrywców skupiły się na własnym świecie, który możemy nazwać przestrzenią indywidualną. Charakterystycznym przykładem są fotografie Joan'a Fontcuberty. Stare fotografie z 19-tego wieku stały się dla niego inspiracją do stworzenia fotografii iluzyjnych nowych światów, fikcyjnych krajów, stworzonych i zainscenizowanych w studio. Jest to fikcja teatru, w którym widz zgadza się na wykreowaną "prawdę".

fot. Krzysiek Ked Olszewski "Made in Poland"

Innym współczesnym sposobem odkrywania świata jest oznaczanie indywidualnego obszaru poprzez stawianie własnych punktów - obiektów anektujących przestrzeń tak, jak to czynią podróżnicy i odkrywcy, kiedy wtykają sztandar czy układają stos z kamieni i oznajmiają w ten symboliczny sposób: Ja tu byłem. Podobnie czyni Krzysztof Olszewski wykonując fotografie do serii "Made in Poland". W tym celu odbywa podróże do granic Polski. W czasie wędrówek, po drodze, niektóre z napotkanych obiektów oznacza biało-czerwonymi kolorami a potem je fotografuje. Dzięki temu gestowi autora obiekty stają się znakami - symbolami. Krzysztof Olszewski pisze: Jako mały chłopiec chciałem objechać Polskę wokół granic, dotrzeć do miejsc najbardziej wysuniętych na wschód, zachód, północ i południe. Dotknąć miejsca w którym kończy się Polska, a zaczyna inny kraj. Granica jest symboliczną linią, określającą tożsamość narodową. Ale czy tylko? Jest to także linia odgraniczająca znany i przyjazny nam świat. Dlatego, jak sądzę w przypadku Krzysztofa Olszewskiego, nie chodzi wyłącznie o patriotyczny gest. Jest to chęć dotarcia do symbolicznych granic wyobrażonego świata z lat dzieciństwa. Każdy z nas ma wdrukowaną w świadomość mapę kraju pochodzenia. Ale dotknięcie osobiste tej fikcyjnej linii, jaką jest granica, stanowi gest przypominający dotarcie do krańca świata, jakby dojście do nieosiągalnej linii horyzontu - nieistniejącej w rzeczywistości nostalgicznej dali.

fot. Krzysiek Ked Olszewski "Made in Poland"

Konstruowanie obiektów w miejscach tej umownej linii, ma oprócz zaznaczenia własnej bytności, także, a może przede wszystkim, charakter aneksji artystycznej. Przypominają mi się obiekty zrealizowane w naturze francuskiego fotografa François Machain czy ekologiczne instalacje Nilsa Udo. Olszewski często wykorzystuje istniejące obiekty w napotkanym otoczeniu, takie jak żuraw studzienny, drewniany krzyż, stare opony, kamienie czy stojaki do suszenia siana. Te obiekty, obojętne i uprzednio pomijane i nie dostrzegane, zyskują osobowość. Stają się tajemnymi znakami lub nawet fetyszami. Poprzez dodanie lub domalowanie dwóch barw i sfotografowanie, stają się instalacjami artystycznymi, mającymi charakter śladu podróży Krzysztofa Olszewskiego. Dzięki fotografii instalacje te, stają się jakby nieśmiertelne, trwałe. A ponad to, dopiero na fotografii stały się równoznaczne i równoważne z tłem, zaczynają z nim współgrać. To cecha prawdziwego dokumentu fotograficznego, gdyż obraz nabiera cech obiektywności. Tutaj fotografia pełni podwójną rolę - dokumentu osobistego przeżycia autora oraz rolę samoistnego obiektu artystycznego, gdyż sama w sobie jest medialnym nośnikiem, zawierającym symboliczny ślad tego miejsca. Fotografie Krzysztofa Olszewskiego dokumentują miejsca określane jako subiektywne i osobiste wyspy tożsamości w otaczającej je obiektywnej przestrzeni.

Cała seria fotografii pt. "Made in Poland" jest dobrym pretekstem do zadawania pytań o miejsce naszej egzystencji oraz wyznacznikiem zagubionych i zapomnianych uniwersalnych wartości, które leżą u podstaw naszego życia. Oprócz wartości artystycznych niosą przesłanie humanistyczne.
- Grzegorz Przyborek, Łódź. Grudzień 2005

przygotowania projektu "Made in Poland"

Zapraszamy do odwiedzenia strony autora: www.ked.com.pl

Wernisaż wystawy projektu Made in Poland autorstwa Krzysztofa Keda Olszewskiego odbędzie się 19 maja o godzinie 18 w Galerii Ars Nowa przy ulicy Zgierskiej 4 (wejście od ulicy Piotrowskiej 6) w Łodzi.

Inne strony prezentujące projekt:

www.inspiracje.art.pl

www.fotofestiwal.com

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Stara Galeria ZPAF zaprasza na wystawę, w której udział biorą członkowie OW ZPAF. Ekspozycja to mnogość spojrzeń i interpretacji hasła przewodniego „Widok jest piękny”. Zdjęcia można...
6
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Muzeum Fotografii w Krakowie zaprasza na obszerną wystawę kolaży, prezentujących bardziej liryczne oblicze Zofii Rydet, jednej z najważniejszych polskich fotografek w historii....
7
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Instytut Teatralny zaprasza na wirtualną wystawę „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” dostępną pod adresem www.pamiecteatru.pl. To pierwsza w historii tak...
3
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj