Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Nadzwyczaj efektowne wizualnie prace Keda Olszewskiego z cyklu "Błyskotki" to zbiór różnej wielkości przedmiotów oklejonych kwadratowymi lusterkami, w pierwszej chwili przywodzących na myśl dyskotekowe kule czy ekscentryczne kreacje zblazowanych gwiazd świata mody, muzyki pop czy filmu. Często, w zależności od wielkości wykorzystanego obiektu, lusterka mają różny wymiar, tak, by zawsze mniej więcej na danym obiekcie była ich podobna liczba. Zabieg ten pozwala na zaburzenie skali, widoczne na fotografiach, które ten cykl współtworzą. Na nich to właśnie najpełniej ujawnia się wizualny aspekt artefaktów preparowanych przez Keda. Specjalnie na potrzeby zdjęcia "Błyskotki" silnie podświetlone, w nocy rozbłyskują tysiącem odblasków, rzucając jednocześnie na najbliższe otoczenie migotliwe refleksy. W dzień natomiast ukrywają się pod odbiciami zniekształconej na ich powierzchni rzeczywistości - pisze Wojciech Ciesielski w tekście towarzyszącym wystawie.
Pod tą zewnętrzna warstwą kryją się jednak bardzo różne rzeczy, zarówno w sensie fizycznym jak i metaforycznie - treści. Jak stwierdza sam artysta: Przedmioty, które wybieram do swoich instalacji to brzydkie obiekty, na które nie zwracamy uwagi. Są to więc m.in.: kubeł na śmieci, sedes, słup ogłoszeniowy, opona, budka telefoniczna czy kratka ściekowa. Wszystkie oklejone w ten sam sposób, stają się jakby tożsame. Niczym w bajce o Kopciuszku, przeobrażane są w obiekty pożądania, możliwe do określenia mianem "glamour". Przedmioty w moim projekcie w dzień służą człowiekowi, a gdy już go w pobliżu nie ma, ożywają - lśniąc - podkreśla artysta. To, co zgodnie z utartymi przyzwyczajeniami uważane jest za powszednie, brzydkie, użytkowe, zostaje wybrane przez artystę i dzięki jego zabiegom dokonuje się przemiana w obiekt estetyczny.
Dla Keda Olszewskiego istotnym aspektem funkcjonowania "Błyskotek" jest ich obecność w tzw. przestrzeni publicznej. Wszystkie obiekty wyklejone przeze mnie pozostawiam na miejscu, jako ślad po mojej interwencji. Chciałbym, aby te małe akcenty działań, pozostawione, były moim komentarzem do szarej rzeczywistości. Jak sam zauważa: Okazuje się, że albo przedmioty te wtapiają się w krajobraz niczym kameleon (patrz stara, spróchniała, opuszczona budka dla ptaków) albo obijają rzeczywistość w taki sposób, że stają się ozdobą szpetnego miejsca. Jak w krzywym zwierciadle stają się zaprzeczeniem tego, co widzimy poza odbiciami.
Kurator: Mariusz Knorowski.
Ked Olszewski Artysta wizualny zajmujący się w swojej twórczości ready made i re-designem, poruszający kwestie nadprodukcji, nadmiernej konsumpcji czy błyskawicznej degradacji przedmiotów. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Wydziału Operatorskiego na kierunku Fotografia w Szkole Filmowej w Łodzi. Uzyskał stopień doktora w zakresie Sztuk Pięknych w Szkole Filmowej w Łodzi. Laureat wielu nagród m.in. Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin za 2009 rok. Wykładowca w Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Szkołach Artystycznych Top-Art. Kurator Miejskiej Galerii Sztuki 13 Muz w Szczecinie. Pomysłodawca i Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje. Najważniejsze projekty to: Przypadek szczególny (2004), Made in Poland (2005), Pomniki przyrody (2006), Wystaw(k)a (2007), Podniesienie (2008-2009), Projekt 33/22 (2003-2025), Błyskotki (2011-2012).
Ked Olszewski - Błyskotki
obiekt/wideo/fotografia
Wernisaż 18.02.2012, godz. 14:30
Termin: 19.02-18.03.2012
Galeria Oranżeria
Centrum Rzeźby Polskiej
ul. Topolowa 1
Orońsko