Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na wystawę „Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii”, która podejmuje temat twórczego podejścia do dokumentacji dzieł sztuki. Wernisaż 17 maja.
Wirtualne kolekcje muzealne i cyfrowe archiwa rosną w zawrotnym tempie. Otwarty dostęp do wizerunków dzieł sztuki oznacza jednak, że udostępniane są reprodukcje, wykonywane za pomocą aparatów fotograficznych. A gest dokumentowania nie jest przecież przezroczysty. Pytanie Gdzie oryginał? stawiane na nowej wystawie w Fundacji Archeologia Fotografii odnosi się do zagadnienia reprodukcji dzieł sztuki na zdjęciach. Praca fotografów i fotografek dokumentujących dzieła sztuki zazwyczaj nie spotyka się z uznaniem, ponieważ powszechnie uważana jest za rzemiosło, a same zdjęcia za rodzaj zapisu, którego temat jest najistotniejszy.
Zaprezentowane zostaną wybrane prace trójki wyjątkowych postaci polskiej fotografii: Antoniego Zdebiaka (1951–1991), Jana Fleischmanna (1940–2019) i Danuty Rago (1934–2000). Zdebiak, fotograf-performer, na eksperymentalnych zdjęciach definiował reprodukcję fotograficzną na nowo. Fleischmann zajmował się reprodukowaniem zawodowo, a jego zdjęcia ukazują wszechstronność, biegłość warsztatową i twórcze podejście do pozornie tylko wtórnego zajęcia. Rago w latach 1981–1985 dokumentowała prace konserwatorskie nad Panoramą Racławicką i zdołała ukazać proces odtwarzania tego monumentalnego dzieła sztuki jako niezwykły spektakl.
Wystawa Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii to także namysł nad główną gałęzią działalności FAF, a więc digitalizacją archiwów polskich fotografek i fotografów.
- Na wystawie zadajemy pytania o status fotograficznej kopii dzieła - mówi kurator, Mikołaj Chmieliński. – Zastanawiamy się, na jakie walory obiektu okazuje się ona nieczuła i gdzie zaczyna się granica między kopią a kreacją - dodaje.
Fot. Antoni Zdebiak, Pomnik Bohaterów Warszawy (Warszawska Nike), 1974–1975 / J.,D.,E. Zdebiak / FAF
Antoni Zdebiak zajmował się fotografią reportażową, reklamową, teatralną i fotografią mody, tworzył także zdjęcia na okładki płyt czołowych polskich zespołów lat 80., tak różnych, jak Republika, Majka Jeżowska, Budka Suflera i Siekiera. Był aktorem i performerem - obiektem swojej sztuki czynił przede wszystkim samego siebie. Wizerunek swojego ciała powielał, deformował, zabarwiał – ujmował z nieskończonej liczby kątów i w wielu pozycjach.
Fot. Antoni Zdebiak, Autoportret z biblioteką, 1982–1984 / J.,D.,E. Zdebiak / FAF
Serię zdjęć pomnika Warszawskiej Nike Zdebiak wykonał w 1975 roku do specjalnego wydania magazynu literackiego „Nowy Wyraz”. Jednobarwne, kolorowe fotografie podkreślają ekspresyjność pomnika poprzez kadrowanie i nietypowe ujęcie z dołu – spojrzenie Nike prosto w twarz.
Fot. Jan Fleischmann, Makieta pawilonu „Studio – Laboratorium – Projekcja. Do prób na materiale fotograficznym barwnym odwracalnym”, 1971 / Piotr Fleischmann / FAF
Jan Fleischmann specjalizował się w fotografii użytkowej - tworzył okładki książek, plakaty i sesje reklamowe. Na zlecenie wydawnictw, czasopism czy muzeów wykonywał reprodukcje obrazów malarskich, rzeźby, architektury, grafiki, przedmiotów użytkowych czy makiet architektonicznych. W jego archiwum znajduje się wiele zdjęć próbnych i notatek, co pokazuje jak profesjonalnie podchodził do swojego rzemiosła.
Fot. Jan Fleischmann, Rzeźba „Kobieta lecąc” Olgierda Truszyńskiego dla czasopisma „Projekt”, 1974 / Piotr Fleischmann / FAF
Fot. Jan Fleischmann, Lampy Zjednoczenia Sprzętu Oświetleniowego i Elektromechanicznego Polam K. Gramsa i Z. Wróblewskiego, przełom lat 70. i 80. XX w. / Piotr Fleischmann / FAF
Fleischmann fotografował m.in. lekkie, poruszane ruchem powietrza instalacje Antoniego Zydronia, czy rzeźby Olgierda Truszyńskiego, gdzie zrezygnował z neutralnego tła na rzecz zagraconej pracowni artysty. Również produktowe zdjęcia lamp są świadomie wystylizowane na futurystyczne obiekty o niejasnym w pierwszym oglądzie przeznaczeniu. Wyjątkowe są fotografie jego pracy dyplomowej – modelu studia fotograficznego i makiety pomnika Czynów Rewolucyjnych zaprojektowanego przez Oskara Hansena i Jana Kucza. Fleischmann efektownie grał skalą i kadrowaniem zaburzając relację pomiędzy fikcją i rzeczywistością.
Fot. Danuta Rago, Konserwatorka uzupełniająca ubytki na płótnie „Panoramy Racławickiej”, 1983 / Christopher Grabowski / FAF
Danuta Rago, bohaterka ostatniej wystawy Fundacji Archeologia Fotografii Fabryka złudzeń, przez ponad cztery dekady działalności współtworzyła polski fotoreportaż i fotografię prasową. W 1983 roku, do specjalnego wydania „Perspektyw” wykonała cykl zdjęć przedstawiających prace rekonstrukcyjne Panoramy Racławickiej, monumentalnego dzieła Wojciecha Kossaka i Jana Styki. Przez prawie cztery lata kilkudziesięcioosobowy zespół konserwatorski zmagał się z czternastoma fragmentami płótna o wysokości 15 metrów i łącznej długości 120 metrów.
Fot. Danuta Rago, Konserwatorzy pracujący przy renowacji „Panoramy Racławickiej”, 1983 / Christopher Grabowski / FAF
Fotoreportaż Rago także był wyzwaniem - jak w kadrze aparatu zmieścić ogromne rozmiary samego dzieła i dotąd niespotykaną skalę prac rekonstrukcyjnych? Rago udało się ująć rozmiary przedsięwzięcia - dosłownie, poprzez fotografie konserwatorów i konserwatorek uniesionych nad ziemię na platformach budowlanych i zestawionych z rozmiarami namalowanych wojaków, jak i metaforycznie poprzez zdjęcia budynku rotundy, makiety dzieła, portretów wielu zaangażowanych rekonstruktorów i rekonstruktorek. Odtwarzanie odtworzone na fotografii – tym właśnie jest fotoreportaż Danuty Rago.
Fot. Danuta Rago, Rotunda „Panoramy Racławickiej” we Wrocławiu, 1983 / Christopher Grabowski / FAF
Wernisaż wystawy Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii odbędzie się w piątek, 17 maja o godz. 18.00 w Fundacji Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie. Wystawa potrwa do 30 czerwca 2024 roku.
Godziny otwarcia: poniedziałki i wtorki od 11.00 do 17.00 oraz środy, czwartki, soboty i niedziele od 11.00 do 19.00. Wstęp wolny.
18 maja, w Noc Muzeów, odbędzie się oprowadzanie kuratorskie i warsztaty w pracowni digitalizacyjnej z tłumaczeniem na polski język migowy. Od godziny 18.00 będzie można wziąć udział w warsztatach (dwie tury, liczba miejsc ograniczona, zgłoszenia: fundacja@faf.org.pl) i w otwartym oprowadzaniu kuratorskim.
27 czerwca wystawę zwieńczy świętowanie szesnastych Urodziny Fundacji Archeologia Fotografii.
Więcej informacji o programie towarzyszącym: Facebook Fundacji Archeologia Fotografii
Fundacja Archeologia Fotografii zajmuje się opracowywaniem oraz ochroną archiwów polskich fotografów i fotografek. Powstała w 2008 roku i obecnie opiekuje się archiwami kilkunastu artystów i artystek, które poddane są kompleksowej pracy: porządkowaniu, digitalizowaniu i udostępnieniu on-line. Ponad 95 tyś. rekordów jest dostępnych nieodpłatnie online w Wirtualnym Muzeum Fotografii. FAF prowadzi galerię, projekty badawcze, organizuje wystawy, warsztaty i wykłady, wydaje albumy i książki poświęcone teorii oraz historii fotografii.