Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Muzeum Etnograficzne w Krakowie informuje o przedłużeniu wystawy małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku i zaprasza na marcowe spotkania dotyczące techniki mokrego kolodionu z uznaną fotografką Marzeną Kolarz.
Z racji dużego zainteresowania wystawą „Czas Naświetlania / Czas Wywoływania - Fotografia etnograficzna z Małopolski na przełomie XIX i XX wieku” organizator zdecydował się przedłużyć trwanie ekspozycji do 5 maja 2024 roku. Więcej szczegółów na temat tej wyjątkowej wystawy znajdziecie w poniższym artykule i specjalnym podcaście.
Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza też na marcowe wydarzenia towarzyszące z doktor sztuk, wykładowczynią i uznaną fotografką Marzeną Kolarz. To spotkanie oraz warsztaty poświęcone zagadnieniu warsztatu XIX-wiecznego fotografa. Poniżej harmonogram wydarzeń.
Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza na spotkanie z dr Marzeną Kolarz, fotografką i wykładowczynią na UKEN w Krakowie, która opowie o warsztacie XIX-wiecznego fotografa oraz o procesie powstawania zdjęć w historycznej technice mokrego kolodionu. Wykładowi towarzyszyć będzie prezentacja zabytkowego aparatu wykorzystywanego przez artystkę, a także bezcennych klisz kolodionowych ze zbiorów MEK.
Artystka opowie również o swojej twórczości, na podstawie cyklu „Czarne portrety. Kominiarze” z 2017 roku. W ramach tego projektu, przez kilka miesięcy fotografowała krakowskich kominiarzy używając do tego kamery wielkoformatowej i techniki mokrego kolodionu.
Jak pisze Marzena Kolarz: „W tej niemal zapomnianej już technice czas jest przewrotny – mamy czas przygotowania studia, emulsji, oblania płyty, uczulenia, ustawienie kamery. Mamy też czas światłoczułości i czas rejestracji / zamrożenia modela przed obiektywem. Proces jest czasochłonny, powstawanie jednego portretu to kilkadziesiąt minut, jednocześnie sama emulsja jest światłoczuła tylko póki jest mokra – co w skrajnych przypadkach trwa kilka minut. Samo naświetlanie to często kilkanaście sekund, bo kolodion jest niskoczuły. To zamrażanie, z równoczesnym spojrzeniem w obiektyw, powoduje prawdziwe, nieudawane pozowanie. „Fotografia ukazuje czasem to, czego nie można dojrzeć na rzeczywistej twarzy (czy odbitej w lustrze). Mianowicie cechę genetyczną, kawałek siebie samego lub to, co dziedziczymy od jakiegoś przodka” – jak pisał Roland Barthes”.
Więcej informacji na facebookowej stronie wydarzenia.
Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza na warsztat mistrzowski z dr Marzeną Kolarz, który pozwoli zapoznać się z XIX-wieczną techniką mokrego kolodionu, a konkretniej z jej pozytywową odmianą – ambrotypią. Uczestniczki i uczestnicy, niczym XIX-wieczni pionierzy fotografii, uczniowie na praktyce u mistrzyni, sięgną po tę szlachetną, srebrową technikę. To nie lada gratka dla osób zainteresowanych fotografią analogową i historią fotografii.
Podczas spotkania, każdy uczestnik odtworzy cały proces powstawania fotografii: od przygotowania płytki, czyli oblania jej emulsją i uczulenia w roztworze azotanu srebra, przez wykonanie zdjęcia zabytkowym, skrzynkowym aparatem wielkoformatowym, aż po własnoręczne wywołanie i utrwalenie obrazu zapisanego na emulsji światłoczułej.
Liczba miejsc jest ograniczona do 5-ciu osób. Warunkiem rezerwacji jest dokonanie wpłaty na konto, którego numer prześlemy wraz z potwierdzeniem zgłoszenia przez formularz internetowy: https://forms.office.com/e/4CsFQz8qU0
Więcej informacji na stronie wydarzenia na facebooku.
Doktor sztuki, tytuł uzyskała w 2020 roku na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie (obecnie UKEN). Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), gdzie ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie z zakresu fotografii. Dyplom magisterski zrealizowany w dwóch pracowniach - Fotografii Reklamowej oraz Fotografii Intermedialnej.
Od ponad dwudziestu lat wykładowczyni fotografii. Obecnie adiunkt w Instytucie Sztuki i Designu UKEN w Krakowie gdzie również pełni funkcję Kierowniczki Katedry Multimediów. Autorka prawie 30 wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Uczestniczka festiwali i konferencji związanych z fotografią. Wielokrotnie nagradzana na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.
W fotografii zainteresowana szerokim spectrum obrazowania, od fotografii cyfrowej do chemicznej oraz badaniem zakresu i możliwości medium. Techniki fotograficzne stara się wykorzystać do opowiadania osobistych, autobiograficznych historii. Szczególnie zainteresowana fotografią eksperymentującą i historycznymi technikami m.in. techniką mokrego kolodionu.