Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
W Muzeum Warszawy powstaje nowe miejsce dla młodych artystek i artystów, podejmujących w twórczości tematy aktualne i istotne dla społeczności miasta. Pierwsza wystawa, „Jak powraca las” Sayama Ghosha przybliża historię Puszczy Kampinoskiej. Otwarcie już 22 września!
- Muzeum Warszawy otwiera sień jednej z kamienic przy Rynku Starego Miasta na nowe. Galeria Rynek 30 będzie polem działań młodych twórców i twórczyń: artystek i artystów, ale też kuratorek i kuratorów. Różnorodne tematy i środki wyrazu łączyć będzie świeżość spojrzenia i refleksja nad współczesną miejskością - mówi Karolina Ziębińska-Lewandowska, dyrektorka Muzeum Warszawy. - Galeria Rynek 30 ma być miejscem spotkania i łącznikiem pomiędzy przeszłością miasta a tym, co w nim najbardziej aktualne - dodaje. Będzie także przestrzenią współpracy z NGOsami, instytucjami naukowymi czy edukacyjnymi.
Wydmy nieopodal Krzywej Góry, fot. Roman Kobendza, 1924, / Kampinoski Park Narodowy
„Właśnie skończyła się II Wojna Światowa, w Polsce dokonuje się rewolucja społeczna i umacnia władza komunistyczna. Wyobraź sobie, że jako znany biolog / biolożka możesz dołączyć do grupy naukowców, którym powierzono zadanie utworzenia Parku Narodowego.” - rozpoczyna swój tekst kuratorski Jan Brykczyński. „Ma on powstać na terenie podwarszawskiej Puszczy Kampinoskiej, w znacznej mierze wyciętej na potrzeby frontów obu wojen światowych. Za zadanie macie zalesienie zdewastowanych piaszczystych wydm oraz przywrócenie wybitych gatunków zwierząt.
"Dysponujecie grupą pracowników, budżetem oraz ustawą umożliwiającą wykupienie z rąk prywatnych ziemi i likwidację wsi, które znalazły się w obrębie Parku. Chcecie przywrócić naturalność obszarowi przekształconemu w wyniku wielowiekowej działalności człowieka. Witamy w utopijnym eksperymencie, nigdy wcześniej nie podejmowanym na taką skalę.”
Kadr z wizualizacji wnętrza pnia sosny
O tym właśnie monumentalnym, a być może mało znanym przedsięwzięciu opowiada inauguracyjna wystawa Sayama Ghosha pt. „Jak powraca las”. Ghos urodził się i dorastał w Kalkucie, a w Polsce mieszka od ośmiu lat. Warszawę i jej okolice wybrał na temat swojej twórczości fotograficznej. Zafascynowany działaniami w Puszczy Kampinoskiej poświęcił jej cały projekt. Jak powraca las to opowieść o unikalnym eksperymencie, który trwa nieprzerwanie od 60 lat: w Puszczy Kampinoskiej udało się odtworzyć leśną biosferę na wyjątkową skalę. W dobie kryzysu klimatycznego takie działania pokazują możliwość radykalnej ekologicznej zmiany i warto przyglądać się im również z perspektywy sztuki.
Jak powraca las to wynik dogłębnego researchu i bliskiej współpracy Sayama Ghosha z naukowcami z Kampinoskiego Parku Narodowego. W pierwszej części wystawy zobaczymy zdjęcia autorstwa Ghosha oraz zdjęcia archiwalne Romana Kobendzi, inicjatora utworzenia KPN. Druga część to instalacja przestrzenna, łącząca utwór muzyczny na podstawie nagrań terenowych w Puszczy i wizualizacje badań naukowych nad aktualnym stanem lasu. Artystę interesują zagadnienia wychodzące z nauk ścisłych, które rozwija, wykorzystując różnorodne media – fotografię, tekst czy grafikę komputerową. Projekt Jak powraca las powstał w ramach Programu Mentorskiego Sputnik Photos, pod opieką mentorską Adama Pańczuka.
Stacja meteorologiczna w miejscowości Granica, fot. Sayam Ghosh
- Kampinos to popularny las mieszkańców Warszawy, ale jego historia społeczna i ekologiczna nie jest tak dobrze znana szerszemu odbiorcy. Publikacje poświęcone lasom mają głównie charakter naukowy i edukacyjny, są przeznaczone głównie dla specjalistów. Chcę opowiedzieć szerszej publiczności w przystępny i artystycznie wartościowy sposób wyjątkową historię powstania i rozwoju Kampinosu - komentuje Sayam Ghosh. - Człowiek i natura współistnieją, przenikają się, a zaplanowane działania mogą pomóc przyrodzie się rozwijać - dodaje.
Kampinos jest fotografowany od blisko stu lat. Pionierem był profesor Roman Kobendza, inicjator powstania Kampinoskiego Parku Narodowego. Jednak większość istniejącej fotografii koncentruje się albo na naturalnym pięknie lasu, albo na zdjęciach o znaczeniu naukowym. Brakuje wizualizacji roli człowieka w życiu lasu - zwłaszcza w procesach renaturalizacji.
Nasiona Sony Zwyczajnej, fot. Sayam Ghosh
- Historia Kampinosu jest dobrze udokumentowana od XIX wieku, ale w moim projekcie po raz pierwszy została przedstawiona długofalowa historia lasu i jej związek z ekologią - poprzez narrację wizualną. Poprzez ten projekt chcę połączyć świat kultury artystycznej i naukowej - dodaje Ghosh. - Żyjemy w czasach globalnego kryzysu ekologicznego i katastrofy klimatycznej, mierzymy się z katastroficznymi wiadomościami napływającymi z całego świata. Lęk przed postępującymi zmianami klimatycznymi zyskał już nawet miano depresji klimatycznej. Jestem głęboko przekonany, że oprócz wiedzy o kryzysie potrzebujemy również pozytywnych przykładów, dających nadzieję. Kampinos to wyjątkowy przykład pozytywnych zmian ekologicznych, które warto pokazywać mieszkankom i mieszkańcom miasta, Polski i świata.
Wystawa Jak powraca las potrwa od 22 września 2021 do 30 stycznia 2022 w Galerii Rynek 30 przy siedzibie głównej Muzeum Warszawy. Wejście na wystawę w kamienicy nr 32 przy Rynku Starego Miasta. Wystawa jest czynna we wtorek, środę, piątek i niedzielę w godzinach od 11:00 do 18:00, a w czwartek i sobotę od 11:00 do 20:00. Bilety: 1 zł / do 3.10.2021 i od 17.11.2021 łączony z biletem na wystawę czasową, w czwartki wstęp bezpłatny.
We wrześniu i w październiku odbędzie się szereg wydarzeń towarzyszących, takich jak zajęcia dotyczące drzew, warsztaty dla ogrodników-amatorów, wycieczka po lasach miejskich północnej Warszawy, rowerowy przejazd szosowy wokół puszczy, wykłady online czy - oczywiście - oprowadzenie kuratorskie po ekspozycji.
Pełną listę wydarzeń towarzyszących i więcej informacji o wystawie znajdziecie na stronie muzeumwarszawy.pl.
Fotografia hemisferyczna, mierząca ilość światła docierającego do dna lasu, fot. Paweł Przybylski / Instytut Badawczy Leśnictwa w Sękocinie Starym
Sayam Ghosh urodził się w Kalkucie w 1984 roku. W 2013 roku zamieszkał w Polsce. Wykorzystuje różnorodne media – fotografię, tekst, grafikę komputerową – do badania śladów długofalowej historii organizacji krajobrazu i życia społecznego. Interesuje go eksploracja tematów, które często ograniczają się do sfery zainteresowań akademickich, począwszy od ekologii, socjologii przestrzeni i nauk ścisłych. W pracy artystycznej skupia się na swoim wybranym domu – Warszawie i okolicach. W 2019 roku uczestniczył w warsztatach fotograficznych Karoliny Gembary „Nowi Warszawiacy” organizowanych przez Sputnik Photos. Jest absolwentem Programu Mentorskiego Sputnik Photos (edycja 2019/2020) pod opieką Adama Pańczuka.
Zdjęcia współczesne wykonane przez Sayama Ghosha w latach 2019–2021 w Puszczy Kampinoskiej. Zdjęcia i dokumenty historyczne pochodzą z archiwum KPN. Projekt zainicjowany w ramach Programu Mentorskiego Sputnik Photos pod opieką mentorską Adama Pańczuka.
Na wystawie wykorzystano drewno pochodzące z recyklingu oraz fragmenty poprzednich ekspozycji Muzeum Warszawy, zaś druk towarzyszący wystawie wykonany został na papierze ekologicznym. Program towarzyszący wystawie a także dodatkowe materiały audio i wideo znaleźć można na stronie internetowej Muzeum Warszawy.