Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Akademia Fotografii w Warszawie otworzyła w swojej siedzibie przestrzeń wystawienniczą. W planach szkoły jest, poza prezentowaniem osiągnięć studentów, organizowanie wystaw znanych fotografów, m.in wykładowców uczelni. Wystawą inagurującą jest cykl Zbigniewa Tomaszczuka zatytułowany "Informacyjne funkcje reklamy". Otwarcie nastąpi 5 grudnia 2005 roku.
Akademia Fotografii w Warszawie otworzyła w swojej siedzibie przestrzeń wystawienniczą. W planach szkoły jest, poza prezentowaniem osiągnięć studentów, organizowanie wystaw znanych fotografów, m.in wykładowców uczelni. a także zdjęcia artystów zagranicznych i zbiory kolekcjonerów prywatnych. Korytarz byłej drukarni Życia Warszawy dzięki dodatkom i specjalnie zaprojektowanemu oświetleniu zmienił się w postindustrialną galerię.
Wystawą inagurującą Galerię Akademii Fotografii jest cykl Zbigniewa Tomaszczuka zatytułowany Informacyjne funkcje reklamy.
Wystawa Informacyjne funkcje reklamy jest kontynuacją wcześniejszych zainteresowań fotografią inspirowaną miastem i jego wizualnymi aspektami. Dotyczy problemu informacji i dezinformacji. Zdjęcia wykonane z wnętrza autobusu, przez szybę oklejoną od zewnątrz reklamą, rejestrują widok rozbity przez raster reklamy. Ten widok jest mało czytelny, ale niewątpliwie atrakcyjny wizualnie, wręcz abstrakcyjny. Zresztą - czyż reklama nie jest atrakcyjna? Uzyskany obraz przypomina malarstwo puentylistyczne. Jest to pewne nawiązanie do "znalezionego malarstwa" i niektórych zdjęć z cyklu "Sweet Polska".
Zbigniew Tomaszczuk (ur. 1949)fotograf, pedagog, autor książek o fotografii. Ukończył Wyższe Studium Fotografii MKiS / ZPAF w Warszawie oraz Wydział Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie dyscypliny artystycznej - fotografia. Stypendysta Ministerstwa Kultury w latach: 1990-1992 i 2002. Zbigniew Tomaszczuk zajmuje się dydaktyką (jest wykładowcą w Akademii Fotografii oraz w ZPAF- ie w Warszawie), teorią i estetyką fotografii. Jest autorem książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii oraz licznych tekstów o fotografii. W latach 1985-1996 był głównym specjalistą ds. fotografii w Centrum Animacji Kultury w Warszawie.
W swoich działaniach artystycznych porusza się na granicy wielu dziedzin wykorzystując przeróżnych środków wyrazu, do których należą: fotografii, film, wideo, wideo-instalacjia, foto-performance, książki artystyczne, mail-art i net-art.
Prace Tomaszczuka można było zobaczyć na kilkunastu wystawach indywidualnych oraz w wielu wystawach zbiorowych, m.in.: 2002 - Dekada. Fotografia polska lat 90., Muzeum Sztuki Współczesnej, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław; Galeria Pusta, Katowice; 2003 - Dekada, Galeria BWA, Bielsko-Biała; Nie-codzienność, 3. Biennale Fotografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań; Przebudzenie dla książki, książka artystyczna, Galeria Działań, Warszawa. Prace Zbigniewa Tomaszczuka znajdują się w zbiorach: Musee de l'Elisee, Lozanna; Muzeum Sztuki Współczesnej, Łódź; Muzeum Historii Fotografii, Kraków; Małej Galerii ZPAF/CSW Warszawa; Fundacji Turleja, Kraków; Książnicy Pomorskiej, Szczecin.
Uroczysty wernisaż wystawy Zbigniewa Tomaszczuka Informacyjne funkcje reklamy odbędzie się w poniedziałek, 5 grudnia 2005 roku godzinie 18 przy ulicy Marszałkowskiej 3/5 w Warszawie. Wystawa czynna będzie do 15 stycznia 2006 roku.