Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Zbigniew Tomaszczuk ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie fotografii. Jest członkiem ZPAF. Autor książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (2002), Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. Od 2006 roku redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii Camera@obscura.
Najnowszy projekt Paralaksa czasu składający się z 22 prac, stanowi kontynuację wcześniejszych cykli: Ludzie, którzy mnie codziennie obserwują, Miejsca szczególne, Sweet Polska i Informacyjne funkcje reklamy.
W nowym projekcie artysta zastosował specyficzną technikę: Podczas mojego fotografowania z użyciem selektywnego filtrowania, wykorzystuję materiał barwny ingerując w poszczególne jego warstwy. Na całość składają się więc trzy kolejne naświetlenie osobnych obrazów (zarejestrowanych w poszczególnych 3 warstwach materiału światłoczułego). Istotne jest to, że czas rejestracji poszczególnych obrazów jest praktycznie dowolny. Fotografia ta stanowi więc swoiste rozwarstwienie czasu. Nazwałem ten projekt paralaksą czasu.
Od strony wizualnej fotografie te przedstawiają naturalny, niez niekształcony obraz elementów statycznych, natomiast elementy dynamiczne (ludzie, pojazdy) zarejestrowane są jako swoiste barwne fantomy i to one stanowią świadectwo upływającego czasu.
Moja strategia artystyczna opiera się na wykorzystywaniu cech fotografii ujawnionych dopiero w procesie autorskiej interpretacji technologii materiału światłoczułego. Różne części fotografii odpowiadają różnym odcinkom czasu.
Włoski fotografik Tiziano Micci od roku 1975 pracuje jako fotoreporter oraz fotograf przemysłowy i reklamowy. Stosuje wyłącznie techniki tradycyjne bez żadnej manipulacji cyfrowej. Jego środkiem wypowiedzi artystycznej jest fotografia czarno-biała. W 2005 roku swoje prace wystawiał m.in. na Biennale d' Arte Contemporáneo (Perugia, Włochy), w Museo de Arte Contemporáneo del Divenire (Foligno; Włochy). Fotografie Micciego publikowane są w: Photo Italia, Photo France, Fotografare oraz w Il Carabiniere.
Prezentowany cykl w Dworku Romańskim składa się 32 czarno-białych fotografii powstałych w przeciągu dwóch ostatnich lat. Oto jak sam artysta komentuje swoje prace: Lubię fotografować to, co robi na mnie wrażenie, żadnych słynnych zabytków w wielkich miastach, raczej to, co rządzi codziennym życiem zwykłych ludzi. Gdy porządkuję swoje prace, często zauważam podobieństwa miast i sposobów życia. Wciąż jeszcze nie wiem, czy to wynika z tego jak przyglądam się światu, czy wszystko staje się coraz bardziej podobne do siebie nawzajem. Porównajmy Paryż i Wrocław.
Obydwie wystawy prezentowane będą od 9 do 30 września 2006 roku w Galerii Domek Romański (Dolnośląskie Centrum Fotografii) przy pl. Bp Nankiera 8 we Wrocławiu. Wernisaż odbędzie się 8 września 2006 roku o godzinie 17.