Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Już w przyszły czwartek w warszawskiej galerii Fundacji Archeologia Fotografii będzie można zobaczyć „Pole widzenia“ - wystawę prezentującą fotografie, szkice i projekty Wojciecha Zamecznika.
Fundacja Archeologia Fotografii w ramach projektu „Żywe archiwa” tym razem do współpracy zaprosiła Grupę Centrala. Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis na co dzień tworzą projekty architektoniczne i artystyczne, mające swoje korzenie w XX wiecznej awangardzie. Z perspektywy badaczy, projektantów, autorów rekonstrukcji historycznych wystaw, spojrzeli na archiwum projektanta, grafika, plakacisty i fotografa - Wojciecha Zamecznika.
Na ekspozycji pokażą nie tylko, jak współczesne było myślenie o budowaniu wystaw w latach 60. Ukazują też, jak realizacje Zamecznika rezonują z ich własnymi koncepcjami dotyczącymi sztuki kreowania przestrzeni - publicznej, galeryjnej czy ekspozycyjnej.
Wojciech Zamecznik, Międzynarodowe Targi w Mediolanie, Metalexport, projekt, 1959, © J. i S. Zamecznik _ FAF
- Analizując materiały archiwalne dotyczące projektów wystaw autorstwa Wojciecha Zamecznika – realizowanych samodzielnie lub wraz ze współpracownikami, możemy odczytać cały repertuar rozwiązań przestrzennych i plastycznych, które miały wzmacniać „doświadczenie” ekspozycji. „Zamecznikowe” wystawiennictwo eksperymentowało z charakterem przestrzeni, równoważąc jego funkcje informacyjne i estetyczne. Mnożąc środki artystyczne, którymi „atakowała” wystawa starano się wpływać na poszerzenie zdolności percepcyjnych zwiedzających. Zamecznik, podobnie jak jemu współcześni, za każdym razem chciał uzyskać inną sumę wrażeń, inny charakter całości. „Pole widzenia” rozszerzano dzięki trójwymiarowości oprawy, łączeniu grafiki, fotografii i malarstwa w całość zmieniającą się / doświadczaną w „ruchu” - dzięki przemieszczaniu się widza, a nie, jak często dzisiaj, w oparciu o ruchomość multimediów - zaznaczają Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis.
Wojciech Zamecznik, Międzynarodowe Targi w Mediolanie, 1958, © J. i S. Zamecznik _ FAF
Na wystawę Grupa Centrala opracowala architekturę, powtarzającą rozwiązania z wystawy „Wiek Oświecenia w Polsce” z 1951 roku, którą Zamecznik zaprojektował wspólnie z Maurycym Stryjeckim. W tak zaaranżowanej przestrzeni będą mówiąć o podstawowych elementach konstruowania wystaw, to znaczy o choreograficznym wymiarze przestrzeni, anonsie plastycznym, fotofryzie, etelażu i reliefie przestrzennym. Do zobrazowania tych pojęć wybrali projekty, makiety i szkice z archiwum Zamecznika, m. in. projekty Pawilonu Węgla z 1948 roku, czy wystawy z Międzynarodowych Targów z Mediolanu z 1958 roku.
Wojciech Zamecznik, Wystawa Ziem Odzyskanych we Wrocławiu, dział Węgiel, 1948, © J. i S. Zamecznik _ FAF
Wernisaż odbędzie się w przyszły czwartek, 19 kwietnia o godzinie 19:00 w galerii Fundacji Archeologia Fotografii (ul. Chłodna 20, Warszawa). Wystawę będzie można oglądać codziennie w godzinach od 11:00 do 19:00. Finisaż zaplanowano na 27 maja. Więcej informacji znajdziecie na facebookowej stronie wydarzenia.
zdjęcie główne: Wojciech Zamecznik, Międzynarodowe Targi w Mediolanie, Metalexport, 1959, © J. i S. Zamecznik _ FAF