Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W opisie wydarzenia Krzysztof Pijarski przekonuje nas, że fotografia nie daje nam żadnego wglądu w rzeczywistość, gdyż pokazuje świat, który właśnie przestał istnieć. Królestwem fotografi jest przeszłość. Tym samym artysta przyrównuje odkrywanie sensu w fotografii do archeologii. Jak mówi sam autor, - ”Obraz fotograficzny — mimo że chcielibyśmy w nim widzieć najdobitniejszy dowód aktualności — przychodzi zawsze poniewczasie. Jego królestwem jest byłość. Każda fotografia jest ruiną reprezentacji, nie w tym sensie jednak, że nie daje nam żadnego wglądu w rzeczywistość, ale dlatego, że w obliczu obrazu fotograficznego nigdy nie wiemy, gdzie — i jak! — ów wgląd uzyskamy. Fotografia jest z natury abstrakcyjna; można powiedzieć, że patrząc na fotografię nie widzimy obrazu świata, ale sam świat, który właśnie przestał istnieć. By więc wydobyć z — lub za pomocą — fotografii jego sensy, a nie tylko widoki, trzeba pracować niejako przeciwko automatyzmowi rejestracji, zakłócać, choćby subtelnie, moment pochwycenia przedmiotu. Właśnie dlatego można by się pokusić o stwierdzenie, że istotę fotografii odnajdziemy w tym, co archeologiczne: oferuje nam jedynie fragmenty, szczątkowe warstwy, momenty, od których możemy rozpocząć (re)konstrukcję.”
”W projekcie Negatyw rzeźby / rzeźba negatywu podjąłem się (re)konstrukcji ruin dwojakiego rodzaju — destruktów rzeźb z kolekcji rodziny von Rose z Döhlau (dzisiejszego Dylewa) nieopodal Allenstein (Olsztyna) w Prusach Wschodnich oraz zdjęć Zofii Chomętowskiej przedstawiających Polesie, przedwojenne życie warszawskiej Królikarni, i ruiny Warszawy” - pisze artysta. Praca powstała jako część szerszego projektu kuratorskiego Majątek, realizowanego wspólnie z Katarzyną Kucharską, Michałem Liberą, Karoliną Puchałą-Rojek i Janem Sową, pod przewodnictwem Agnieszki Tarasiuk, w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni. Wybór zdjęć ukazał się w formie eseju wizualnego w publikacji towarzyszącej wystawie Majątek.”
Wernisaż odbędzie się 16 kwietnia 2015 roku o godzinie 19:00 w galerii Fundacji Archeologia Fotografii przy ulicy Andersa 13 w Warszawie. Zdjęcia będzie można oglądać do 15 maja 2015 roku