Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Próba przeczekania wiatru, to nowa publikacja Fundacji Archeologia Fotografii, w której zawarto selekcję zdjęć Anny Musiałówny, wykonanych podczas jej trzymiesięcznego pobytu w krainie lodu w 1981 roku.
Podczas wyprawy latem 1981 roku, trzydziestoletnia wtedy fotografka wykonała ponad 1000 zdjęć na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Uwieczniała osadę górniczą Barentsburg, polską stację badawczą Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim na przylądku Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego, z profesorem Zdzisławem Czeppe, spędziła większość czasu. Prowadziła także dziennik podróży, odnaleziony po latach przez jednego z kolegów, z którego zaczerpnięto cytat będący tytułem książki.
Anna Musiałówna przez domkiem traperskim, Palffyodden, Spitsbergen, 1981
Fotografie Musiałówny ze Spitsbergenu to przede wszystkim dokumentacja wspólnego przebywania w trudnej przestrzeni, w której życie wymaga maksymalnego dostosowania się do rytmu przyrody i specyfiki funkcjonowania grupy ludzi w izolowanej bazie. Musiałówna rejestruje rutynę: gotowanie i jedzenie posiłków, rozpakowywanie prowiantu i sprzętu, wyprawy po wodę, naprawianie domku i zwykłą bezczynność. Chata otoczona wiszącym praniem, kośćmi wielorybów, beczkami i skrzyniami – pozostałościami po dawnych wyprawach – stanowi niepozbawioną uroku scenerię tych zdjęć. Wśród nich wiele jest krajobrazów, nieczęstych u Musiałówny, koncentrującej się w swojej praktyce fotograficznej głównie na tematyce społecznej, w tym na historiach osób wykluczonych. Do najbardziej znanych prac autorki należy m.in. seria poświęcona aborcji Minus 1 (1975), Osobowy II klasy (1978), czy Rodziny wielodzietne (1981)
Pod czołem lodowca Korbera, Spitsbergen, 1981
Anna Musiałówna na spacerze pod Rasstupet, Spitsbergen, 1981
Próba przeczekania wiatru to nie tylko opowieść o konieczności koncentrowania się na najprostszych czynnościach w sytuacji tak znaczącej przewagi natury nad człowiekiem. Powstałe w tej rzeczywistości zdjęcia sygnalizują też coś, czego nie widać, a co przecieka gdzieniegdzie między wierszami dziennika – pełne napięcia oczekiwanie i nasłuchiwanie tego, co dzieje się w ogarniętym strajkami kraju, walka z zepsutą anteną, niemożność bycia i fotografowania tego, co dzieje się w Polsce. Wszystko to sprawiło, że wyprawa stała się jedną z najważniejszych podróży, które uformowały autorkę jako fotografa. To także opowieść o funkcjonowaniu kobiety w grupie mężczyzn, o konieczności bycia ze sobą nawzajem, ale też z sobą samą.
Zapasy żywności na brzegu, Palffyodden, Spitsbergen, 1981
Zamieszczone w książce zdjęcia to jedynie niewielki wybór z obszernego archiwum fotografki, którego opracowanie Fundacja Archeologia Fotografii rozpoczęła w 2019 roku. W ramach projektu poświęconego udostępnianiu archiwów polskich fotografów na stronie fotomuzeum.faf.org.pl będzie można zobaczyć ich niemal 500. Do końca 2021 roku zostaną pokazane także inne serie wykonane przez Musiałównę, w tym wczesne reportaże – łącznie 1500 fotografii.
fot. Marysia Żochowska
Publikacji towarzyszy wystawa „Próba przeczekania wiatru. Fotografie ze Spitsbergenu.”, którą do 30 października można oglądać w Galerii Fundacja Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie.
Kuratorki: Anna Hornik, Marta Przybyło
Godziny pracy galerii: poniedziałek-środa i piątek: 11:00-17:00, czwartek oraz sobota-niedziela: 11:00-19:00
Więcej informacji na stronie facebookowej wydarzenia.