Dodaj ocenę

HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 ED PLM AW - wysokiej klasy odpowiednik 24-75 mm do APS-C

Autor: Maciej Luśtyk

15 Lipiec 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Ricoh prezentuje najciekawszą ostatnimi czasy premierę w swoim systemie. To zaawansowany zoom średniego zasięgu, który będzie doskonałym dodatkiem do modelu Pentax K-3 III.

Choć Pentax na dobre zamknął się w lustrzankowej niszy, szukając dla siebie nowej tożsamości, kwietniowa premiera modelu Pentax K-3 III udowadnia, że lustrzanki APS-C ciągle mają dla siebie miejsce na rynku. Jeśli uważacie, że to aparat dla Was, warto zainteresować się także zaprezentowanym dzisiaj obiektywem HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8, który jest odpowiednikiem wysokiej klasy pełnoklatkowego obiektywu 24-70 mm - jednej z najbardziej uniwersalnych i najchętniej używanych konstrukcji przez zawodowców.

HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 to skok milowy względem poprzedniej wersji

Obiektyw HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 reprezentuje linię obiektywów premium Pentax Star (*) i obiecuje wiele zarówno w zakresie jakości obrazu, jak i wydajności. Na układ optyczny składa się 16 elementów w 10 grupach, w tym dwie soczewki asferyczne, dwie soczewki ED i jedna soczewka o anomalnej dyspersji. Do tego powłoki HD Coating i 9-listkowa zaokrąglona przysłona.

Wszystko razem świetnie minimalizować ma aberrację chromatyczną, odbicia światła i gwarantować wysoką rozdzielczość na całej powierzchni kadru oraz przyjemne dla oka rozmycie nieostrości z okrągłym bokeh nawet po mocniejszym domknięciu. Zwłaszcza przy porównaniu ze starą wersją szkła Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 ED AL [IF] SDM, które możecie zobaczyć na stronie producenta.

Szkło pozwala na ostrzenie z minimalnej odległości 30 cm i oferuje możliwość wygodnego ręcznego doostrzania po zablokowaniu ostrości przez system AF. A jeśli już jesteśmy przy autofokusie, warto wspomnieć, że jest to pierwszy jasny zoom producenta wykorzystujący nowszy, cichszy i skuteczniejszy silnik PLM (Pulse Motor), co zapewniać ma szybsze i bardziej płynne ostrzenie. Mamy też elektromagnetycznie sterowaną przysłonę, której zalety docenimy podczas filmowania w zmiennych warunkach oświetleniowych, gdzie aparat będzie w stanie płynnie dostosować ekspozycję do światła.

Nowy HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 oferuje magnezowy tubus, jest w pełni uszczelniony i pozwala na nakręcenie filtrów o średnicy 77 mm. Nie należy jednak do najmniejszych i najlżejszych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że to obiektyw do aparatów APS-C - szkło mierzy 117 x 84 mm i waży 712 g. W zamian otrzymujemy jednak zwiększoną wytrzymałość.

Zdjęcia przykładowe:

Poniżej możecie zobaczyć galerię oficjalnych zdjęć przykładowych producenta.

0,8 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 16 mm

1/30 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/4 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/4 s, f/11, ISO 100, ogniskowa: 40 mm

1/60 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 50 mm

1/500 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 50 mm

1/640 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 16 mm

1/250 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 50 mm

Cena i dostępność

Obiektyw Nowy HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 trafi do sprzedaży w sierpniu 2021 roku w cenie 6799 zł.

Specyfikacja:

Nazwa HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 ED PLM AW
Producent Pentax
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Pentax K
Ogniskowa 24-70 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 16 elementów /10 grupach (2 x soczewka asferyczne, 2 x ED, 1 x soczewka o anomalnej dyspersji)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Maksymalne powiększenie 0,24 x
Minimalna odległość ogniskowania 30 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 77 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa PLM (Pulse Motor)
Stabilizacja nie
Obudowa magnezowo-aluminiowa
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 117 x 84 mm
Waga 712 g
Cena w dniu premiery 1400 dolarów

Więcej informacji znajdziecie na stronie ricoh-imaging.co.jp.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły