Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Voigtlander Color-Skopar 21 mm f/3.5 Aspherical do Sony E i Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical do Leica M już dostępne w polskiej sprzedaży. Zobaczcie na ile wyceniono manualne stałki.
Układ optyczny składa się z 9 soczewek ulokowanych w 8 grupach i zapewnia 91.2° pole widzenia. Za plastykę odpowiada 10-listkowa przysłona, którą będziemy mogli operować w zakresie f/3.5-f/22. Jak zapewnia producent, w przypadku tego modelu mamy mieć do czynienia z konstrukcją optyczną zoptymalizowaną pod względem sensorów o dużej rozdzielczości stosowanych w pełnoklatkowych bezlusterkowcach Sony E. Wysoka jakość i wyrazistość obrazu ma być otrzymana nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru, co przy stałce o 21 mm ogniskowej może być nie lada wyczynem. Do tego powinniśmy cieszyć się rzetelną reprodukcją kolorów oraz odpowiednio korygowanymi wadami optyki. Niemniej jednak podczas fotografowania w bardziej wymagających warunkach będziemy mogli nakręcić filtry o średnicy 52 mm. Minimalna odległość ostrzenia w przypadku tego modelu to 20 cm, co w połączeniu z nominalnym otworem przysłony f/3.5 ma zagwarantować „rysowanie z intensywną perspektywą charakterystyczną dla ultraszerokokątnego obiektywu“.
Ostrzyć będziemy ręcznie za pomocą specjalnie wyprofilowanego i rowkowanego pierścienia, który ma obracać się z wyjątkową płynnością i precyzją. Warto zauważyć, że w przypadku tego modelu mamy do czynienia z metalową konstrukcją, która odznacza się całkiem kompaktowym rozmiarem - mierzy zaledwie 62.8 × 39.9 mm i waży 230 g. Poza tym bagnet obiektywu został wyposażony w elektroniczne styki. Dzięki temu parametry stałki będą zapisane w danych EXIF. Poza tym Color-Skopar 21 mm f/3.5 Aspherical zawiera enkoder odległości, co oznacza, że model ten będzie kompatybilny z 5-osiową stabilizacją obrazu dostępną w aparatach Sony.
- Nokton 50 mm f/1,2 to wspaniały manualny obiektyw standardowy ogólnego przeznaczenia. Umożliwia uzyskanie perfekcyjnie ostrych zdjęć nawet przy całkowicie otwartej przysłonie oraz pozwala na komfortową pracę w pełnym zakresie odległości, od 70 cm do nieskończoności - zaznacza producent. We wnętrzu tego Voigtlandera z mocowaniem Leica M znajdziemy układ optyczny składający się z 8 elementów rozmieszczonych w 6 grupach. Wśród nich są dwa elementy obustronnie asferyczne i jeden element o ultra niskim współczynniku załamania światła, które mają gwarantować wysoką jakość obrazu.
Standardowa ogniskowa 50 mm gwarantuje 47.5-stopniowe pole widzenia, czyli zbliżone do tego jakie widzi ludzkie oko. Natomiast 12-listkowa przysłona o maksymalnym otworze f/1.2 ma zapewnić wręcz papierową głębię ostrości oraz efekt okrągłego bokeh. Przysłonę będziemy w stanie domknąć do f/22, zaś na przedni element nakręcimy filtry o średnicy 52 mm. Oczywiście zaprezentowany model to w pełni manualna stałka, którą będziemy mogli efektywnie ostrzyć z odległości 70 cm za pomocą wygodnego i odpowiednio wyprofilowanego pierścienia. To wszystko zamknięto w metalowym tubusie, krtory mierzy 63.3 x 49 mm i waży 347 g. Jego design nie odbiega od innych konstrukcji producenta. Tak więc otrzymujemy stylowy i klasycznie wyglądający obiektyw, który podpięty do aparatów Leiki będzie prezentował się niezwykle okazale.
Oba obiektywy są już dostępne na naszym rynku. Za Color-Skopar 21 mm f/3.5 Aspherical do Sony E zapłacimy 3099 zł. Z kolei Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical z mocowaniem Leica M wyceniono na 4599 zł. Polskim dystrybutorem produktów Voigtlander jest firma Foxfoto.