Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Wraz z premierą flagowca X-H1 producent pokazał także dwa nowe szkła kierowane do filmowców. Kinematograficzne zoomy Fujinon MKX 18-55 mm T2.9 oraz MKX 50-135 mm T2.9 zostały zoptymalizowane pod kątem wysokiej jakości produkcji wideo.
Najnowsze filmowe obiektywy są pierwszymi w pełni manualnymi konstrukcjami kinematograficznymi kompatybilnymi z systemowymi aparatami serii X. Model MKX 18-55 mm T2.9 pokrywa zakres ogniskowych od 27 mm do 84 mm. Z kolei MKX 50-135 mm T2.9 gwarantuje przedział od 76 mm do 206 mm. W połączeniu z unikalną technologią odwzorowania barw, którą posiadają aparaty serii X, obiektywy MKX istotnie wzbogacają gamę możliwości profesjonalnego filmowania wideo – obiecuje producent.
W modelu Fujinon MKX 18-55 mm T2.9 aż 22 szklane elementy rozmieszczone w 17 grupach. Wśród nich jest 6 soczewek super ED oraz dwa elementy ED. Natomiast obiektyw MKX 50-135 mm T2.9 posiada 22 elementy ułożone w 17 grupach, w tym dwa szkła super ED oraz dwa elementy ED. Obie konstrukcje zostały wyposażone w 9-listkową przysłonę o stałym współczynniku T2.9, co ułatwia uzyskiwanie efektu bokeh związanego z niewielką głębią ostrości. Ponadto, stały współczynnik T eliminuje potrzebę dodatkowych regulacji oświetlenia przy zmianie zoomu. Tak więc mamy otrzymać wysoką jakość optyczną aż do samych krawędzi obrazu w całym zakresie zoomu.
Przednia grupa soczewek służąca ustawianiu ostrości oraz grupa soczewek odpowiedzialna za zmianę zoomu są napędzane niezależnie od siebie, aby nie następowało przesunięcie ostrości podczas zmiany ogniskowania, co eliminuje potrzebę ponownej regulacji ostrości podczas zbliżania czy oddalania obrazu w kadrze. Zastosowanie wewnętrznego mechanizmu ogniskowania kontroluje "oddychanie" obiektywu (zmianę kąta widzenia podczas ustawiania ostrości), co zapewnia płynne przeostrzanie filmowanych scen. Poza tym obiektywy dysponują funkcją makro, dzięki czemu zbliżenia poszczególnych scen można zrealizować jednym obiektywem – u MK 18-55mm minimalna odległość ostrzenia do obiektu wynosi 38 cm (ustawienie dla najszerszego kąta), w przypadku MK 50-135 mm jest to 85 cm (ustawienie dla najszerszego kąta).
Jak informuje producent, zminimalizowane zostało przesuwanie ostrości oraz zmiana osi optycznej podczas regulacji zoomu. Zredukowano także "oddychanie" obiektywu (zmiana kąta widzenia w czasie regulacji ostrości). Ponadto obiektywy posiadają trzy pierścienie zapewniające manualną, nienależną obsługę regulacji ostrości, zoomu oraz otworu przysłony. Każdy z pierścieni ma wyraźny skok koła zębatego, a pierścień ostrości może być obracany aż do 200 pozycji, co ułatwia precyzyjne ustawianie ostrości. Warto także zauważyć, że koła zębate trzech pierścieni są umieszczone w tym samym miejscu, dzięki czemu nie trzeba zmieniać pozycji akcesoriów przy wymianie poszczególnych obiektywu. Poza tym nowe modele Fujifilm pozwalają na skorzystanie z jednego rozmiaru filtra - posiadają gwint mocowania o średnicy 82mm.
Fujinon MKX 18-55 mm T2.9 oraz MKX 50-135 mm T2.9 mają pojawić się w sprzedaży w połowie tego roku. Za pierwszy model zapłacimy około 4000 dolarów, za drugi niespełna 4300 dolarów.