Olympus zakończył produkcję szkieł do systemu 4/3

Autor: Maciej Luśtyk

13 Marzec 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Choć większość z nas spodziewała się tego od dawna, dopiero teraz otrzymaliśmy oficjalne potwierdzenie porzucenia przez producenta mocowania 4/3.

Standard 4/3 ujrzał światło dzienne w 2003 roku i był pierwszym w pełni cyfrowym systemem fotograficznym. Podczas gdy pozostali producenci tworzyli aparaty z matrycami APS-C, obsługujące analogowe, pełnoklatkowe obiektywy, Olympus postanowił stworzyć nowy system od podstaw, z mniejszą matrycą, ale telecentrycznymi obiektywami, które razem miały tworzyć poręczny, niewielki lustrzankowy system, dostarczający obraz o konkurencyjnej jakości. Była to też próba ustandaryzowania systemu mocowań, który miały dzielić ze sobą różni producenci.

Olympus E-1, pierwszy aparat systemu 4/3

Choć system nigdy nie okazał się tak konkurencyjny, jak życzyli sobie tego projektanci, to poszczególne modele aparatów, a przede wszystkim optyka cieszyły się bardzo dobrą opinią użytkowników. Całe przedsięwzięcie dało także podwaliny dla wprowadzonego w 2008 roku standardu Mikro Cztery Trzecie, który rozpoczął bezlusterkową rewolucję i który ceniony jest przez użytkowników za doskonały balans w kwestii rozmiarów sprzętu i dostarczanej jakości obrazu. Jest też jednym z chętniej wykorzystywanych standardów przez osoby zajmujące się produkcjami wideo.

Ostatni aparat z systemu 4/3 zaprezentowany został ponad 6 lat temu, a użytkownicy już od momentu pojawienia się aparatów Mikro Cztery Trzecie spodziewali się, że koniec standardu 4/3 jest bliski. Fakt porzucenia go producent potwierdził jednak dopiero teraz, przy okazji wydania najnowszego katalogu szkieł MTF, w którym znajdziemy oficjalną notę informującą o zaprzestaniu produkcji obiektywów Olympusa z tym mocowaniem.

Miejmy nadzieję, że pomoże to teraz włożyć producentowi jeszcze więcej wysiłku w dalsze rozwijanie systemu Mikro Cztery Trzecie.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
TTArtisan 35 mm T2.1 Cine - pierwszy obiektyw kinowy w ofercie. I od razu z unikalną funkcją
TTArtisan 35 mm T2.1 Cine - pierwszy obiektyw kinowy w ofercie. I od razu z unikalną funkcją
Chińczycy z TTAtisan prezentują swój pierwszy pełnoklatkowy obiektyw filmowy. Jest kompaktowy, ma oferować wysoką jakość optyczną, a do tego może pochwalić się unikalną możliwością...
3
Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB FE - profesjonalne parametry w niskiej cenie
Viltrox AF 35 mm f/1.2 LAB FE - profesjonalne parametry w niskiej cenie
Viltrox rozszerza ofertę obiektywów o kolejny model z flagowej linii LAB. Pełnoklatkowy AF 35 mm f/1.2 LAB do aparatów Sony Alfa to bardzo jasny standard w zaskakująco konkurencyjnej cenie.
9
Czy Nikon pracuje nad teleobiektywem Z 200-700 mm f/6.3-8?
Czy Nikon pracuje nad teleobiektywem Z 200-700 mm f/6.3-8?
Firma Nikon zgłosiła patenty trzech obiektywów, w tym modelu 200-700 mm f/6.3-8. Czy jest szansa, że portfolio systemu Z wzbogaci się niedługo o nowy zoom dla miłośników przyrody i fotografii...
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)