BIALO-CZERWONA.pl / PORTFOLIA.pl

Autor: Tomasz Gutkowski

18 Kwiecień 2003
Artykuł na: 9-16 minut
Doczekaliśmy się pierwszej rodzimej platformy, która profesjonalnie zajmie się rynkiem reklamy i produkcji fotograficznej. Biało-czerwona.pl to duża inicjatywa funkcjonująca jako miejsce spotkań wszelkiej maści autorów i potencjalnych zleceniodawców.

Doczekaliśmy się pierwszej rodzimej platformy, która profesjonalnie zajmie się rynkiem reklamy i produkcji fotograficznej. Biało-czerwona.pl to duża inicjatywa funkcjonująca jako miejsce spotkań wszelkiej maści autorów i potencjalnych zleceniodawców.

Anglojęzyczni fotograficy od dawna mogą korzystać z potężnych portali gdzie pozostawiona oferta dostępna jest łatwo dla wszystkich zainteresowanych, którzy w poszukiwaniu wykonawcy usługi chcą szybko odnaleźć kogoś właściwego. Taki wirtualny impresariat korzysta ze wszelkich dobrodziejstw komunikacji sieciowej, o których czytelnikom Fotopolis nie ma potrzeby opowiadać. W tych dniach rusza pełną parą polska witryna pełniąca podobną funkcję i trzeba przyznać, że oferta jest tu imponująca - nie tylko jak na polskie warunki.

BIALO-CZERWONA.pl i PORTFOLIA.pl tworzą ludzie, którzy od lat działają na rynku reklamowym w Polsce, a ich najważniejszym przedsięwzięciem jest coroczne wydawnictwo Biało-Czerwona czyli Księga Twórców Polskiej Reklamy. Poza prezentacją liczących się autorów jest to także jedno z nielicznych źródeł informacji o najciekawszych realizacjach i wydarzeniach ze świata reklamy. Znajdziemy w niej także zestawienie wyników najważniejszych konkursów w kraju oraz całą masę znakomitych prac. Na stronie B-C.pl znajduje się informacja na temat zgłoszeń do 6 edycji Księgi

Naturalną koleją rzeczy twórcy B-C trafili do Internetu i stwierdzamy z zadowoleniem, że wykorzystali atuty tego medium do maksimum. Biało-czerwona.pl skupia w sobie kilka różnych projektów i poza Księgą są to Portfolia, Bank zdjęć, Giełda pracy oraz Impresariat. Cennym uzupełnianiem jest obszerny dział dotyczący Prawa autorskiego oraz powiązane z nim Konsultacje. Dokonując grubego podziału możemy wyróżnić część prezentacyjno-kontaktową, w której pozostawione informacje o autorach są kluczem do ich precyzyjnego wyszukiwania w bazie danych oraz część impresaryjno-konsultacyjna, w której swoje usługi świadczą ludzie związani z Biało-czerwoną oraz wskazane przez nich osoby trzecie.

Ambicje autorów serwisu sięgają jak się zdaje znacznie dalej niż zwykła działalność komercyjna (o kosztach udziału patrz niżej). Udostępnienie łatwego dostępu użytkowników Internetu do informacji to jedno, ale animacja na tym polu to sprawa bardziej karkołomna. B-C została zaaranżowana tak, by wszystkie zainteresowane strony miały równy udział w tworzeniu przedsięwzięcia. To znaczy swoją ofertę mogą tu zostawić zarówno ludzie 'tworzący' (nie ograniczeni tylko do 'ludzi sztuki'), jak i ci, którzy pracują jako agenci, pośrednicy czy znawcy tematu. Tworzy to bardzo zdrową sytuację, w której wszyscy będą musieli dbać o wysoki poziom swojej oferty, a przy tym znajdą fachowców z każdej pokrewnej dziedziny.

Struktura strony jest przejrzysta, a zawartość komunikatywna. Na szczególna uwagę zasługuje konstrukcja porfoliów, w szczególności olbrzymia wyszukiwarka gwarantująca precyzyjne namierzenie interesującej nas "Teczki". Właściwie wszystkie informacje podane są na stronie, ale dla przybliżenia inicjatywy opisujemy poniżej ważniejsze zagadnienia pracy z Bało-Czerwona.pl.

Portfolia / Teczki

"Portfolia to wirtualna baza danych zawierająca prezentacje autorów i wykonawców, twórców, przedstawicieli wolnych, kreatywnych zawodów," czytamy w nagłówku działu. Autor chcący powiesić swoja prezentację otrzymuje login i hasło, które pozwolą mu na zbudowanie portfolia oraz jego późniejszą modyfikację. Do wyboru są dwie opcje: "Teczka biała", do której wchodzi 6-7 prac (do wyboru 4 różne ustawienia) i informacja o autorze, oraz "Teczka czerwona", w której jest miejsce na 18 prac w 6 ustawieniach. Pracami mogą być zdjęcia (własne lub zrealizowanych projektów) prezentacje flashowe, screeny stron internetowych oraz pliki muzyczne. Na opisową część naszej teczki składają się informacje kontaktowe, logo, reprezentowane kategorie, specjalizacje, tekst ofertowy (credo autora), lista dotychczasowych klientów, zdobyte nagrody, możliwości i opanowane techniki.

Najogólniejszym znacznikiem jest "Kategoria" (do wyboru dwie), którą dalej uszczegółowimy oferowaną specjalizacją. Znajdą tu dla siebie miejsce między innymi: architekci, projektanci, dekoratorzy, graficy, modele, muzycy, styliści itd. (w sumie 18). Każda kategoria posiada własną listę "specjalizacji" i na przykład dla fotografii są to takie opcje jak: akty, cyfrowa, studyjna, śluby itd. (w sumie ponad 40). Analogicznie zbudowane są wszystkie kategorie / specjalizacje, i obie listy będą stale rozbudowywane. Jeśli nie znajdziemy w menu pozycji, która najlepiej oddawałaby nasze "wykształcenie" to jest miejsce na wpisanie własnych propozycji.

Poniżej przykładowa, kompletnie zbudowana teczka (ATELIER, Cezary Chojnowski Wiktor Gutt, - dziękujemy obu Panom za zgodę na publikację.)

Budowa własnej teczki to poważna operacja, na którą trzeba się wcześniej przygotować. Ogromny zakres zagadnień zmusza do przemyślenia w czym jesteśmy dobrzy, jakie aspekty naszej działalności chcemy bardziej wyeksponować, czym możemy się pochwalić, aby zachęcić zleceniodawców do współpracy. Wybrane przez nas opcje będą kluczem dla wyszukiwarki. Wszelkie niuanse budowania własnej teczki wyjaśnia instrukcja i formularz pomocniczy (do ściągnięcia).

Część opisową uzupełniamy przykładowymi pracami budując w ten sposób kompletne, czytelne i dobrze zaprojektowane portfolio.

Wyszukiwarka i przeglądanie

Analogicznie do portfoliów zbudowana jest wyszukiwarka i tu należą się słowa podziwu dla osób, które pracowały przy jej projektowaniu. Olbrzymi mechanizm pozwala na wyszukiwanie 'dokładne' uwzględniające kategorie, specjalizacje, lokalizację, możliwości lub jakikolwiek inny, dowolnie wybrany sposób zawężenia poszukiwań. Możemy też wyszukiwać 'szybko' to znaczy w oparciu o podstawowe znaczniki; a także 'po temacie', lub przeglądając ostatnio dodane teczki. Engine wyszukiwarki mógłby stanąć w jakimś konkursie.

Efektem wyszukiwania jest lista "teczek", które możemy kolejno przeglądać lub, jeśli coś zainteresuje nas bardziej, powiększyć poszczególne prace. Sposób nawigowania po systemie jest bardzo instynktowny dlatego zamiast opisywania zachęcamy do zapoznania się z możliwościami bazy.

Prawa autorskie

W dziale "Prawa autorskie" znajdą się (ogólnodostępnie): aktualizowany tekst Ustawy i Prawie Autorskim, informacje o organizacjach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i tabele stawek minimalnych, zasady zawierania umów, aktualne interpretacje i informacje o wyrokowaniu. Ponadto osoby posiadające swoja teczkę będą miały dostęp do wzorów umów w różnych wariantach, przykładowych sporów miedzy autorem i odbiorcą wraz z przykładami rozwiązania konfliktu oraz do listy porad z możliwością konsultacji indywidualnej.

Impresariat i konsultacje

To część usługowa samych twórców B-C połączona, zgodnie z ideą całości, z punktem kontaktowym dla osób potrzebujących wsparcia ze strony fachowców. "Konsultanci" to współpracownicy wortalu i podobnie jak w innych działach mogą zostać nimi osoby lub instytucje, które działają na rynku i mają doświadczenie oraz odpowiednie kwalifikacje.

W tej chwili ruszyły główne działy portalu, pozostała część będzie uruchamiana sukcesywnie do czerwca. Treść tego artykułu będzie modyfikowana w razie potrzeby.

Koszty

Czas by zadać pytanie "ile to kosztuje?". Wykupienie rocznego abonamentu dla "teczki czerwonej" to koszt rzędu 400PLN, a dla "teczki białej" 250PLN. W fazie startowej (do końca maja) cena promocyjna wynosi 250 / 100PLN, a za wypełnienie ankiety dostaniemy dodatkowo darmowy miesiąc. Jest to koszt porównywalny z postawieniem strony internetowej na własną rękę, z tym, że w B-C.pl dostajemy gotowy formularz do budowy strony, dobrą domenę oraz zaplecze techniczne. Wszelkie informacje na ten temat do znalezienia na stronach Biało-czerwonej.

Nasza prezentacja w światowej sieci będzie funkcjonowała pod adresem www.portfolia.pl/imie.nazwisko lub www.portfolia.pl/nazwa.studia. Dla zainteresowanych dobrą zachętą powinien być fakt równych praw wszystkich prezentowanych ofert, ich łatwa dostępność oraz cenne zaplecze osób znających się na rzeczy. Polecamy!

O cenach innych usług nie wypowiadamy się, bo jest to chyba w fazie ustalania. Autorzy przekonują, że właściciele abonamentów będą korzystać ze wszelkich dobrodziejstw wortalu. Zachęcamy do oględzin.

A ekipie twórców Biało-czerwonej pracującej pod opieką Janusza Kobylińskiego życzymy sukcesów i co najmniej tyle zapału przy realizacji projektu co dotychczas.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
SWPA 2025 - Susan Meiselas z nagrodą za wybitny wkład w fotografię
SWPA 2025 - Susan Meiselas z nagrodą za wybitny wkład w fotografię
Jury nadchodzącej edycji Sony World Photography Award zadecydowało o przyznaniu corocznej nagrody honorowej za wybitny wkład w fotografię. Tym razem otrzymuję ją Susan Meiselas, której...
9
"Bezpieczniejsze polskie niebo" - nowe przepisy dla dronów
"Bezpieczniejsze polskie niebo" - nowe przepisy dla dronów
Projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze został przyjęty przez Radę Ministrów. Polskie przepisy dotyczące dronów będą teraz dostosowane do unijnych - wprowadzają nowy podział operacji i...
1
Nowy dystrybutor FOMEI – Rudy Lis przejmuje oficjalną dystrybucję w Polsce
Nowy dystrybutor FOMEI – Rudy Lis przejmuje oficjalną dystrybucję w Polsce
Marka FOMEI zmienia dystrybutora. Popularny sprzęt oświetleniowy dla fotografów i filmujących oraz rozwiązania do druku przejmuje w Polsce firma Rudy Lis.
1