Fotografować czy pamiętać?

Autor: Michal Grzegorczyk

16 Grudzień 2013
Artykuł na: 2-3 minuty
Linda Henkel z Fairfield University, Connecticut, przeprowadziła badania nad wpływem fotografowania na zapamiętywanie sytuacji. Wnioski nie zaskakują - jeśli zbytnio skupimy się na robieniu zdjęć, niewiele zostanie w naszej pamięci.

Linda Henkel z Fairfield University, Connecticut, przeprowadziła badania nad wpływem fotografowania na zapamiętywanie sytuacji - pisze NY Daily News. Eksperyment polegał na zabraniu grupy studentów do muzeum, gdzie zostali poproszeni o sfotografowanie zebranych tam przedmiotów. Wnioski nie zaskakują - jeśli zbytnio skupimy się na robieniu zdjęć, niewiele zostanie w naszej pamięci. Gdy studenci robili zdjęcia całych eksponatów zapamiętywali mniej szczegółów od tych studentów, którzy mieli za zadanie tylko obserwować. Sytuacja wyglądała inaczej gdy studenci zoomowami i skupiali się na detalach eksponatów. Wtedy zapamiętali większą liczbę obiektów i mogli sobie przypomnieć więcej szczegółów.

Dla większości pasjonatów fotografii wnioski Lindy Henkel nie powinny być zaskoczeniem. Zapewne każdy, kto został poproszony o sfotografowanie jakiegoś wydarzenia, na przykład ślubu znajomego, złapał się na tym, że pamięta jedynie zarys uroczystości, pomimo tego, że był na niej od początku do końca. Jeśli spytamy zawodowego fotografa, który skończył właśnie fotografować pokaz mody o to, który strój najbardziej mu się podobał, najprawdopodobniej nie dostaniemy żadnej odpowiedzi - fotograf nie będzie pamiętał żadnego stroju. O ile więc sytuacja nie zmusza nas do stałego czuwania z aparatem przy oku, pamiętajmy o zachowaniu odpowiednich proporcji między fotografowaniem, a obserwowaniem, przeżywaniem i zapamiętywaniem

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rynek aparatów w 2024 roku - stabilizacja trendów i rosnące znaczenie Chin
Rynek aparatów w 2024 roku - stabilizacja trendów i rosnące znaczenie Chin
Rok 2024 był kolejnym, w którym rynek aparatów zaliczył stabilny wzrost. Rynkowe trendy w końcu się uspokoiły, ale branża staje przed nowymi wyzwaniami, jak choćby błyskawicznie...
9
Lucky powraca na rynek - nowy film kolorowy jeszcze w tym roku
Lucky powraca na rynek - nowy film kolorowy jeszcze w tym roku
Po ponad 10 latach nieobecności, Chińska marka Lucky wznawia produkcje filmów. Jeszcze w tym roku na rynku zadebiutować materiał Lucky Color 200 - nowy film kolorowy w przystępnej...
6
Chińczycy idą po rynek analogowy. Light Lens Lab ogłasza start prac nad całą gamą materiałów światłoczułych
Chińczycy idą po rynek analogowy. Light Lens Lab ogłasza start prac nad całą gamą materiałów...
Gdy ktoś mówi, że coś jest niemożliwe, daj to Chińczykom. Już niebawem wystartować ma nowa chińska marka, która zaoferuje kompletną ofertę nowych filmów i materiałów światłoczułych,...
5