Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Druga z dzisiejszych nowości Fuji to zapowiadany wcześniej aparat FinePix S5000 wyposażony w przetwornik IV Generacji Super CCD HR IV. Jest to pierwszy model w ofercie tego producenta z aż 10-krotnym zbliżeniem optycznym.
Fujifilm FinePix S5000 przedstawiono jako następcę bardzo udanego FinePix S602 Zoom, który mieliśmy przyjemność testować jakiś czas temu. O ile jednak druga dzisiejsza nowość, S7000, jest dość podobny do pierwowzoru, to S5000 zupełnie go nie przypomina. Jest bardziej stylowy, a wbudowany obiektyw Fujinon o dużej rozpiętości ogniskowych upodabnia go do poważnej lustrzanki cyfrowej. Zmieniono też układ przycisków, których jest swoją drogą mniej.
Wbudowany obiektyw o nominalnej ogniskowej 5.7 - 57mm (co po przeliczeniu dla formatu 35mm da ogniskową 37-370mm) imponuje dobrym światłem F2.8 - F3.1. Jest już kilka aparatów kompaktowych - oczywiście mowa o rozbudowanych kompaktach - z tak pokaźnymi szkłami, ale Fuji wyróżnia się w tym gronie bardzo pozytywnie. Zwłaszcza jeśli, tak jak zapowiada producent, udoskonalono tu system pomiaru ostrości.
Obraz rejestrowany jest przez niewielką, 1/2.7-calową matrycę Super CCD HR o rozdzielczości 3.1 Mp. Przypomnijmy, że Fujifilm wprowadził czwartą generację swoich przetworników w dwóch liniach, z których HR (High Resolution) charakteryzuje się sporą ilością pikseli na małej powierzchni (sensora). Zdaniem producenta przyczynia się to do szybszego przetwarzania danych i lepszego reprodukowania obrazu, choć są i głosy przeciwne w tej sprawie. Początkowo z SCCD HR wiązano pewne nadzieje jako kroku w stronę upowszechnienia standardu 6Mp dla kompaktów cyfrowych.
Inna właściwości tego przetwornika to predyspozycja do 2-krotnego interpolowania obrazu, które co prawda nie zastąpi "prawdziwych 6 mega", ale na pewno wpłynie pozytywnie na jakość obrazu. Maksymalna rozdzielczość zagęszczonego w ten sposób zdjęcia wyniesie 2816 x 2120 (6 mln).
Większość oferowanych funkcji znamy już z S602 Zoom. Są oczywiście 4 zaawansowane tryby pracy: Program, Priorytet migawki AE, Priorytet przysłony AE oraz Manual (ustawienia ręczne). Jest kilka programów tematycznych oraz tryb filmowy z rejestracją plików QVGA (320 x 240) w tempie 30 kl/sek. z dźwiękiem. Tryb zdjęć seryjnych pozwala na zapisanie do 5-zdjęciowej serii wykonanej z szybkością 5 kl/sek.
Kadrowanie i podgląd obrazu zapewnia 1.5-calowy monitor TFT LCD lub wyświetlacz w celowniku będący precyzyjna miniaturą tego pierwszego. Dobrej jakości wizjer elektroniczny jest niemal niezbędny do kadrowania przy dużych ogniskowych. Przykładając wtedy aparat do twarzy korzystamy ze stabilności całego ciała, natomiast używając samego monitora musimy ufać jedynie dłoniom, z reguły bardziej "ruchliwym".
Aparat trafi do sprzedaży we wrześniu 2003.
Specyfikacje