Filtr IR Chrome - fotografia w podczerwieni i efekty jak z kultowego filmu Kodak Aerochrome

Autor: Michał Chrzanowski

7 Luty 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Filtr IR Chrome to cyfrowy odpowiednik Kodak Aerochrome - legendarnego materiału światłoczułego, który zapewniał spektakularne kolorystyczne efekty.

Soczyście zielone liście, które na fotografii jawią się w intensywnych odcieniach czerwieni lub magenty, niebieska woda ukazana jako ciemna lub nawet czarna tafla, a chmury utrwalone z niespotykaną wyrazistością i kontrastem - taką dziwną, ale zarazem piękną reprodukcją charakteryzował się film Kodak Aerochrome. Produkcji tego materiału światłoczułego zaprzestano ponad dekadę temu. Mimo to jeszcze można go dostać na aukcjach za około 80 dolarów (za 24 klatki).

Od przeszło dziesięciu lat niejeden próbował odtworzyć specyfikę tej kliszy. Jednak ten wyczyn udał się ja na razie francuskiemu fotografowi Yannowi Philippe’owi, który wspólnie z firmą Kolari Vision opracował filtr IR Chrome. Dzięki specjalnej budowie przepuszcza on fale świetlne o określonej długości i wiernie odtwarza klasyczny wygląd Aerochrome. Jednak do osiągnięcia takich efektów potrzebować będziemy także odpowiednio przystosowanego aparatu o „zawężonym spektrum widzenia”, który będzie czuły na promieniowanie ultrafioletowe i podczerwień.

Celem dla Philippe’a i Kolari Vision było stworzenie filtra, który natychmiastowo umożliwi uzyskanie tak specyficznych efektów kolorystycznych - bez konieczności spędzenia godzin w Photoshopie. Jak zaznaczają twórcy, IR Chrome jest pierwszym na świecie filtrem, który może tego dokonać. Philippe nawet dokonał bezpośredniego porównania z Kodak Aerochrome i musimy przyznać, że otrzymane efekty są mocno zbliżone do pierwowzoru.

od lewej: Kodak Aerochrome i filtr IR Chrome

od lewej: Kodak Aerochrome i filtr IR Chrome

Oficjalne zdjęcia przykładowe

Filtr IR Chrome jest już dostępny w przedsprzedaży w różnych rozmiarach: od 37 mm (50 dolarów) po 95 mm (190 dolarów). Zamówień można dokonywać za pośrednictwem strony Kolari Vision.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
Plenerowa lampa Godox AD600BM II - duża moc i wszechstronność w nowej odsłonie
Plenerowa lampa Godox AD600BM II - duża moc i wszechstronność w nowej odsłonie
Godox prezentuje nową wersję wydajnej plenerowej lampy błyskowej. Zasilana akumulatorem AD600BM II nie wspiera TTL, ale oferuje dużą moc, tryb HSS i jest zdecydowanie tańsza od bardziej...
0
Harman RED - nowy film z efektem redscale
Harman RED - nowy film z efektem redscale
Phoenix ma za mało odjechany charakter? Harman powraca z kolejnym filmem efektowym, który jeszcze bardziej podkręca wyjściowe rezultaty. Fotografując na materiale Harman RED otrzymamy...
8
Nanlux Evoke 500B - filmowe monstrum o mocy 5000W. To pierwszy taki LED na świecie
Nanlux Evoke 500B - filmowe monstrum o mocy 5000W. To pierwszy taki LED na świecie
Nanlux prezentuje lampę, która odmienić ma oblicze oświetlenia filmowego. Evoke 500B to pierwsza na świecie, odporna na warunki atmosferyczne głowica LED bi-color o mocy 5000W.
0
Powiązane artykuły