Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
10 grudnia 2022 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego rozstrzygnięto VIII edycję Konkursu Fotografii Teatralnej. Do tegorocznej edycji konkursu nadesłano ponad 1300 zdjęć, wykonanych przez 110 fotografów i fotografek. Zdjęcia oceniało jury w składzie: Marta Leśniakowska, Karolina Puchała-Rojek, Magdalena Raszewska, Bartek Warzecha i Elżbieta Wrotnowska-Gmyz.
„W nadesłanych do VIII edycji KFT pracach przede wszystkim manifestuje się radość z odzyskanej możliwości fotografowania teatru na żywo, bez cyfrowego zapośredniczenia. Zgłoszone pojedyncze fotografie i zestawy oddają aurę zmagań artystycznych i pozaartystycznych, z którymi mierzyli się artyści i środowisko teatralne w mijającym sezonie oraz ukazują estetykę i emocje „portretowanych” spektakli (…). Wyborem prac finałowych oraz podziałem nagród chcieliśmy skierować uwagę odbiorców z jednej strony na wyjątkowy warsztat fotografów, nieprzeciętną wrażliwość i czujność na to, co na scenie, z drugiej zaś na wielość języków i estetyk, na nieskończoność możliwości opowiadania obrazem o teatrze” - komentuje Elżbieta Wrotnowska-Gmyz.
fot. Dawid Stube, "Mama", Teatralne zdjęcie sezonu / VIII Konkurs Fotografii Teatralnej
Pierwszą Nagrodę w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” i 7 tys. złotych Jury jednomyślnie przyznało Dawidowi Stube za zdjęcie „Mama” z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, zauważając, że zwycięskie ujęcie jest „wyrywkową analizą współczesnego społeczeństwa polskiego, jak i opowieścią o miłości”.
"Zwycięska praca Dawida Stube to dojrzała kompozycja świadomie korzystająca z konwencji fotografii amatorskiej. Kadr wydaje się zwyczajnym, podpatrzonym ujęciem bez tezy, bez założonego z góry - przez autora, lub zamawiającego zdjęcie - politycznego przekazu. A jednak nie jest możliwe pominięcie politycznego wymiaru tego zdjęcia. Głęboko intymna, nieprzeznaczona dla postronnych oczu i szerokiej publiczności scena otwiera przed widzami widok na zaplecze - zarówno teatru jak i prywatnych relacji fotografa i modelki. Stawia nas w tak lubianej przez fotografię i teatr pozycji podglądaczy. „Mama” - mówi autor poprzez tytuł. Pracująca mama - dopowiadamy, przywołując wszystkie możliwe skojarzenia dotyczące równoległej: zawodowej i domowej pracy kobiet w ogóle” - podkreślała Karolina Puchała-Rojek.
fot. Witold Orski, "Taniec Matisse'a", 2. nagroda w kat. Teatralne zdjęcie sezonu / VIII Konkurs Fotografii Teatralnej
Dwie równorzędne drugie Nagrody (po 5 tys. złotych każda) otrzymali Witold Orski za zdjęcie „Taniec Matisse’a” z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Maurycy Stankiewicz za pracę „Codzienność A.D. 2022” z Nowego Teatru w Warszawie.
fot. Maurycy Stankiewicz, "Codzienność, A.D. 2022", 2. nagroda w kat. Teatralne zdjęcie sezony / VIII Konkurs Fotografii Teatralnej
Trzecia Nagroda (i 3 tys. złotych) powędrowała do Karoliny Jóźwiak za fotografię z Teatru Polskiego w Warszawie. W kategorii A Jury przyznało także jedno wyróżnienie (w wysokości 1 tys. złotych) dla Marka Zakrzewskiego za zdjęcie „Fotografowałem śmierć Jana Pawła II” z Teatru Polskiego w Poznaniu.
fot. Karolina Jóźwiak, 3. nagroda w kat. Teatralne zdjęcie sezonu / VIII Konkurs Fotografii Teatralnej
fot. Marek Zakrzewski, "Fotografowałem śmierć Jana Pawła II", wyróżnienie w kat. Teatralne zdjęcie sezonu / VIII Konkurs Fotografii Teatralnej
W kategorii „Zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”, którego premiera odbyła się w sezonie 2021/2022 Jury przyznało dwie równorzędne pierwsze Nagrody w wysokości 8 tys. złotych każda dla dwójki artystów - Bartłomieja Barczyka za zestaw ze spektaklu „Danton” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Adrianny Gołębiewskiej za zestaw ze spektaklu „Zamek” z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy.
Bartłomiej Barczyk , Pierwsza Nagroda ex aequo w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” | „Danton”, reż. Radek Stępień, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
„Jury w pracach Barczyka doceniło prostotę, umiar i wstrzemięźliwość emocjonalną. W kontekście aktualnych praktyk artystycznych ta seria jest w jakimś sensie w opozycji do nowego dokumentalizmu z jego rzekomą neutralnością kamery/spojrzenia fotografa. Barczyk chce nas przekonać, że zachowuje wiarę w neutralność fotografii jako lustra rzeczywistości, a w istocie pokazuje, że nie jest to możliwe. Jego zdjęcia pozornie z dystansu dokumentują spektakl, a w rzeczywistości kształtują jego odbiór. Wytwarzają przy tym mise en abyme: obraz w obrazie, gdy nasze pamiętające spojrzenie odnajduje w fotograficznych kadrach ślad/indeks malarskich obrazów z czasów rewolucji francuskiej i ujęcia znane z pionierskiego okresu fotografii wojennej (inscenizowane zdjęcia poległych w wojnie secesyjnej robione do wydawnictw albumowych)” - uzasadniała Marta Leśniakowska.
Adrianna Gołębiewska, Pierwsza Nagroda ex aequo w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”,„Zamek”, reż. Franciszek Szumiński, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
„W pracach Gołębiewskiej Jury dostrzegło wyróżniającą się wizualną i formalną spójność fotograficznej opowieści. Adrianna Gołębiewska dokonując serii wyborów podczas pracy nad zwycięskim zestawem, była niezwykle konsekwentna i ustrzegła się od wykonania choćby jednej fałszywej nuty. Decyzja o wykonywaniu fotografii nieprzetworzonej i czarno-białej osadziła całą serię w tradycji fotografii dokumentalnej, wzmocniła surowy język opowieści nie ujmując nic z warstwy wizualnej spektaklu a wręcz ją podkreślając. Umiejętne i przemyślane wkomponowanie multimedialnych projekcji w kadry zasugerowało wielowarstwowość obu narracji – stworzonej na deskach teatru i fotograficznej. Gołębiewska podąża za intencjami twórców spektaklu - reżyserem i aktorami, oddaje wykreowaną na scenie atmosferę tajemnicy „Zamku”” - uzasadniała Karolina Puchała-Rojek.
Druga Nagroda (i 6 tys. złotych) trafiła do - nagrodzonego wcześniej w kategorii A - Dawida Stube za zestaw ze spektaklu „Mały Książę” w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.
Dawid Stube, Druga Nagroda w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” | „Mały Książę”, reż. Bálint Szilágyi, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.
4 tys. złotych i Trzecią Nagrodę otrzymał Jeremi Astaszow za zestaw ze spektaklu „Baśnie Andersena” z Teatru Zagłębia w Sosnowcu.
Jeremi Astaszow, Trzecia Nagroda w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” | „Baśnie Andersena”, reż. Maciej Podstawny, Teatr Zagłębia w Sosnowcu.
W kategorii B Jury przyznało dwa równorzędne wyróżnienia (po 1 tys. złotych każde) dla Dawida Stube za zestaw ze spektaklu „Irena” z Teatru Muzycznego w Poznaniu i Anety Wawrzoły za zestaw ze spektaklu „Otwarte / Gładkie / Białe / Chłodne” z Teatru Rajstopy w Łodzi.
Dawid Stube, Wyróżnienie w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” | „Irena”, reż. Brian Kite, Teatr Muzyczny w Poznaniu.
Aneta Wawrzoła, Wyróżnienie w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” | „Otwarte / Gładkie / Białe / Chłodne”, reż. Zuza Polkowska i Noemi Wrzos, Teatr Rajstopy, Łódź
Konkurs Fotografii Teatralnej ma na celu propagowanie i rozwój sztuki fotografowania teatru nie tylko jako formy dokumentowania i promowania procesu pracy teatralnej, ale także jako narzędzia współtworzenia znaczeń i sposobów odbioru działalności twórczej. Konkurs ma charakter ogólnopolski. Jest to pierwszy i jedyny jak dotąd projekt propagujący na taką skalę sztukę fotografowania teatru. I edycja konkursu odbyła się w 2015 roku przy okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
Więcej informacji znajdziecie na stronie instytut-teatralny.pl.