Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Organizowany przez British Journal of Photography i 1854 Media konkurs Female in Focus powstał w odpowiedzi na istotny problem. „80% absolwentów kierunków artystycznych to kobiety. Dlaczego więc stanowią one tylko 15% profesjonalnych fotografów?” - pyta organizator konkursu, wydawnictwo 1854 Media, i tłumaczy, że Female in Focus to nagroda stworzona w celu zwrócenia uwagi na pozycję i promowania kobiet w zdominowanej przez mężczyzn branży fotograficznej.
W tym roku po raz kolejny nagrodzono dwa projekty fotograficzne oraz 20 zdjęć pojedynczych, Wyboru dokonało jury w którego skład weszły autorytety w dziedzinie fotografii i sztuk wizualnych, m.in. Karla Guerrero (założycielka Femgrafia), Katty Baron (przewodnicząca zarządu centrum fotograficznego Photofusion) czy Jekaterina Saveljeva (założycielka przedsięwzięcia femLENS).
Głównymi zwyciężczyniami konkursu Female in Focus 2022 zostały Lina Geoushy oraz Valentina Fusco, których fotograficzne cykle dotykają uniwersalnych tematów wykorzystania i migracji.
Cykl „Shame Less: A Protest Against Sexual Violence” powstał w ramach kampanii #MeToo, która odbiła się echem w Egipcie w grudniu 2020 roku. „Moim początkowym zamiarem była walka z piętnem, dotykającym kobiet zgłaszających napaści na tle seksualnym. Fakt, że coraz więcej kobiet dzieli się swoimi historiami, sprawił, że wiele z nas uświadomiło sobie ogrom naszych trwających, głęboko zakorzenionych osobistych i zbiorowych traum. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy ofiary przemocy są obwiniane za swoje zachowanie, zawstydzane lub uciszane.” - komentuje autorka.
„Zamiast klasycznego podejścia dokumentalnego, zdecydowałem się na połączenie kilku elementów, które odzwierciedlają powszechność i skalę problemu. Portrety środowiskowe, które wykonałam z uczestnikami połączyłam z ich zapiskami i złotymi maskami (aby chronić ich tożsamość). Konstrukcja obrazów odzwierciedla naszą wspólną podróż i ewolucję moich relacji. Budowanie narracji oraz dialog między obrazami a tekstem były niezbędne do poruszania się po tym traumatycznym, endemicznym problemie. Niektóre kobiety zdecydowały się nawet przekazać moje dane kontaktowe innym kobietom, które mogą być zainteresowane udziałem w projekcie. Ta grupa wsparcia, która rozwinęła się organicznie, sprawiła, że poczułam się jak w domu.
Włochy przez długi czas były krajem emigrantów. Dziś wydaje się, że cykl wielkiego masowego exodusu dobiegł końca i przekształcił się w coś bardziej płynnego. Włochy stały się krajem imigracji, a mimo to Włosi nadal wyjeżdżają za granicę, oddalając się od kraju. Ta fotograficzna opowieść zrodziła się z potrzeby zrozumienia wieloaspektowego znaczenia migracji, patrząc na nią przez pryzmat mojej rodziny. Część z niej wyemigrowała do północnych Włoch po II wojnie światowej. Ja natomiast opuściłam Genuę i przybyłam do Buenos Aires - miasta, do którego w ubiegłym stuleciu przybyły miliony Włochów w poszukiwaniu lepszej przyszłości.
Ocean, który nas dzieli, staje się jednocześnie miejscem, które nas jednoczy. Udokumentowanie tego fragmentu rzeczywistości pomogło mi poszerzyć zrozumienie migracji jako faktu społecznego, który dotyczy nie tylko osoby decydującej się na podróż, ale rozciąga się na całą społeczność i głęboko na nią wpływa. To wydarzenie, które kwestionuje tożsamość zaangażowanych osób, otwiera drogę do zmian, ale także niepewności, lęku przed zapomnieniem, konieczności tworzenia nowych relacji. Migracja oznacza spotkanie z nowym horyzontem, jak żeglowanie po wzburzonym morzu, które choć niesie ze sobą niepokój, jest z natury otwarte dla wszystkich. Tytuł zaczerpnięty został z łaciny - Emovere oznacza „wyprowadzić się”, „wydobyć”, „przenieść”.
Oprócz zwycięskich cykli, jury wyróżniło także 20 najlepszych zdjęć pojedynczych, które wspólnie ze zwycięskimi projektami zawisną na wystawie pokonkursowej w galerii Photofusion w Londynie, w październiku 2022 roku. W przyszłym roku wystawa odwiedzi także USA. Niestety w tym roku w gronie zwycięzców zabrakło fotografek z Polski.
fot. Sujata Setia / Female In Focus 2022
Catrin wracała z wyjazdu na narty we francuskich Alpach, kiedy zawiodły hamulce autokaru i doszło do wypadku. 96% jej ciała doznało poparzeń trzeciego stopnia, co dawało jej szansę na przeżycie 1 na 1000. Po trzech miesiącach w śpiączce, 200 zabiegach chirurgicznych i czterech latach odwyku Catrin przeciwstawiła się przeznaczeniu.
fot. Stefanie Langenhoven / Female in Focus 2022
Zdjęcie z osobistej seria o mojej ciąży z drugim dzieckiem, która wydarzyła się podczas pandemii. Ciąży poprzedzonej kilkoma poronieniami. To bardzo specyficzny rodzaj straty. Łączysz się z duszą i ponownie ją tracisz, nie spotykając się z nią. Stworzyłam tę serię, aby ta rzeczywistość stała mi się bardziej realna. Był to dla mnie sposób na przetworzenie ogromu uczuć towarzyszących ciąży, zwłaszcza po doświadczeniu straty i pandemii.
fot. Verônica Alkmim França / Female In Focus 2022
Ten obraz powstał na obrzeżach Belo Horizonte, Minas Gerais w Brazylii, jako cześć projektu, który ma na celu podkreślić autentyczność życia osób osób nie mających zbyt dużego kontaktu z miastem i technologią. Ma to odbicie w ich codziennym świecie i prowadzeniu domów.
fot. Diana Sosnowska / Female in Focus 2022
Obraz jest częścią trwającego projektu, skupiającego się na granicach i ograniczeniach fotografowanego tematu. Opracowane podczas pandemii "Tales on Disappearance" ma na celu opowiadanie krótkich historii fikcyjnych postaci marzących o ucieczce z fotograficznego kadru.
fot. Gala Semenova / Female in Focus 2022
U Miszy zdiagnozowano raka piersi w 2021 roku. W rezultacie straciła swoje długie, piękne włosy. Chcąc wesprzeć matkę, jej córka postanowiła, że ogolą sobie głowy nawzajem.
fot. Jasmine De Silva / Female In Focus 2022
Obraz z serii "Crystal Queens". Głównym celem mojej pracy jest eksponowanie absurdalnej natury ludzkiego dążenia do perfekcjii. Te obrazy są szczególnie związane z domem, ponieważ powinno być to miejsce, w którym czujemy się w pełni komfortowo i możemy się zrelaksować. Jednak obecnie, w dobie mediów społecznościowych często jest to niemożliwe. Kobiety noszące skórę z kryształów ucieleśniają na zdjęciach ideę konieczności bycia kryształową wersją siebie, nawet gdy jest się w domu, w naszej łazience, salonie czy kuchni. Proces budowania tych obrazów jest niemal tak mozolny i bolesny, jak przekaz, który próbują przekazać.
fot. Marisol Mendez / Female in Focus 2022
Morenada to jeden z najpopularniejszych tańców w Boliwii. Przedstawia afrykańskich niewolników zmuszonych do pracy w kopalniach srebra w Potosí lub do miażdżenia winogron w winnicach Yungas w okresie kolonialnym. Ten obraz należy do serii Madre. Łącząc wspomnienia i bieżące obserwacje, projekt bada wpływ rasy i religii na kształtowanie percepcji i reprezentacji boliwijskich kobiet. Poprzez nią staram się rzucić wyzwanie strukturom macho-patriarchalnym i celebrować różnorodność oraz złożoność mojej kultury.
fot. Stephanie Diani / Female in Focus 2022
Moi rodzice są małżeństwem od 64 lat. Dom, w którym dorastałam kupili w 1962 roku. Sprzedaliśmy go w 2018 roku. Dla moich rodziców dom był synonimem bezpieczeństwa; bastionem chroniącym przed niebezpieczeństwem świata zewnętrznego. Bardzo mało osób nas odzwiedzało. Tylko dwóm moim przyjaciółkom kiedykolwiek pozwolono zostać w nim na noc. Nic, ale to nic, nigdy nie zostało umieszczone na stoliku do kawy. W domu nie nosiło się też butów. Z czasem opieka nad domem przerosła moich rodziców. Drzewa i krzewy, które zasadzili 56 lat wcześniej przyćmiewały zarówno ich, jak i dom. Tata zachorował na demencję. Rzeczoznawca, który wyceniał dom na sprzedaż powiedział, że nigdy jeszcze nie widział domu w lepszym stanie.
fot. Persia Campbell / Female in Focus 2022
Kiedy w 2006 roku w Ciudad Juárez rozpoczęto wojnę z kartelami, wielu z nas schroniło się w naszych prywatnych przestrzeniach (w naszych domach i sypialniach). W związku z przejmowaniem przestrzeni publicznych przez terroryzm i przemoc, staraliśmy się uczynić nasze domy bezpiecznym schronieniem, sanktuarium, w którym spędzaliśmy większość czasu. Ten obraz reprezentuje dwoistość i kontrast. Wnętrze w całości utrzymane jest w pastelach, co odzwierciedla naszą przygraniczną estetykę, która w znacznym stopniu opiera się na wymianie handlowej ze Stanami Zjednoczonymi. Wystrój wnętrza staje się jednocześnie metaforą życia na pograniczu i amerykańskiego snu, życia pozornie doskonałego.
fot. Marie Smith / Female in Focus 2022
W 2021 roku zaczęłam robić zdjęcia w mojej lokalnej społeczności w Brixton w południowym Londynie, badając tematy związane z przyrodą, przynależnością, tożsamością i zmianami klimatycznymi. Jako czarna kobieta o jamajskim pochodzeniu, mieszkająca w południowym Londynie starałam się zrozumie co te terminy oznaczają dla mnie samej. Wykorzystałem siebie jako studium przypadku i stworzyłem serię zatytułowaną "The Wanderer", która stanowi kulminację moich badań. Seria przedstawia mnie jako wędrowca, którym dokumentuje siebie w krajobrazach Wielkiej Brytanii. Do opracowania tej serii użyłam wywoływacza roślinnego wykonanego z kukurydzy.
fot. Jennifer Blau / Female in Focus 2022
Co dzieje się z twoim poczuciem siebie, gdy tracisz pamięć? Piękna, elegancka i zaangażowana Patricia przeciwstawiła się stereotypowi 90-letniej kobiety, zanim zachorowała na demencję. Chcę żebyśmy zastanowili się, jak w zachodniej kulturze traktujemy, przedstawiamy – i często czynimy niewidzialnymi – osoby starsze, zwłaszcza te, które podupadają.
fot. Minxu Li / Female in Focus 2022
fot. Julia Gunther / Female in Focus 2022
Miss Lipca, Xola, z serii "Calendar Girls". Konkurs Miss Calendar Girl Beauty Pageant został założony w 2015 roku przez transpłciową kobietę. Konkursy takie, jak Miss Calendar Girl chcą zapewnić bezpieczeństwo, sieć wsparcia, a przede wszystkim poczucie wspólnoty marginalizowanym członkom afrykańskiego społeczeństwa.
fot. Anna Neubauer / Female in Focus 2022
Była gorąca marcowa niedziela, kiedy spotkałem Eliasza i jego przyjaciół w ogrodzie szkoły z internatem w Arusha w Tanzanii. Przestrzeń otoczona jest płotem i wysokimi murami, które izolują teren szkoły od reszty miasta, ponieważ w Tanzanii ludzie z albinizmem, a zwłaszcza dzieci, płacą cenę za przesądy. Uważa się, że dziecko urodzone z albinizmem jest „przekleństwem od Boga”, a w wielu miejscach nie jest nawet uważane za istotę ludzką. Internat to dom Eliasza, miejsce, w którym jest kochany i gdzie może wreszcie żyć normalnym życiem. To jego bezpieczna przystań.
fot. Sonali Ohrie / Female in Focus 2022
Wizerunek mojej mamy, siedzącej w sukni ślubnej po rozwodzie. Ciąg dalszy serii dokumentującej podróż mojej matki; odkrywanie życia w wolności i powrót do domu. Kiedy dorastałam w surowym hindusko-pendżabskim gospodarstwie domowym, moja matka nie mogła odkrywać świata, dopóki nie znalazła się w „bezpiecznym” i „pewnym” małżeństwie. Teraz, po rozwodzie z zaaranżowanego małżeństwa, w końcu jest w stanie odkrywać świat, który został uznany za zbyt niebezpieczny dla samotnej kobiety; zrozumieć swoją tożsamość i dowiedzieć się, co znaczy dla niej dom po rozpadzie na pół.
fot. Morganna Magee / Female in Focus 2022
Seria "Niezwykłe doświadczenia" wykorzystuje fotografię jako sposób emocjonalnej interpretacji rzeczywistości w czasie zawirowań. Tworzone na ulicach, podczas codziennych spacerów obrazy przedstawiają mroczną eksplorację krajobrazu, przeplatanego motywami mojej rodziny i zwierząt - zarówno martwych, jak i żywych. Powstałe zdjęcia pochodzą z intuicyjnej reakcji na moje otoczenie i często są poddawane "interwencji" z zewnątrz w postaci manipulacji aparatem lub skanerem.
fot. Sophia Spring / Female in Focus 2022
Wiosną 2020 roku nasz codzienny świat legł w gruzach – wszystkie nasze rytuały normalności zostały usunięte w cień globalnej pandemii. Mając niewiele więcej do zrobienia, wybieraliśmy się do lokalnych parków na pojedynczą dawkę codziennych ćwiczeń. To tutaj, w naturze, znaleźliśmy ukojenie. W świecie coraz bardziej motywowanym zyskiem i statusem, park staje się przestrzenią symbolizującą demokrację; bezpłatne i ogólnodostępne przestrzenie dla wszystkich w jednym z najdroższych miast świata.
fot. Susan Richman / Female in Focus 2022
Spadek populacji owadów, ptaków i małych zwierząt to znak, że tkanka ekosystemu się rozpada. Alarmujące dane zmotywowały mnie do stworzenia swojego rodzaju środowiskowego memento mori. Zainspirowana wiktoriańskimi zdjęciami zmarłych członków rodziny, fotografuję moje obiekty w wyimaginowanym otoczeniu.
fot. Tania Malkin / Female in Focus 2022
Zdjęcie lotnicze wykonane z helikoptera na wysokości 850 metrów ponad terenami zalewowymi północnej Australii. Obraz przedstawiający osady aluwialne przypomina krajobraz pełen drzew, chmur i wzgórz.
fot. Kristina Varaksina / Female in Focus 2022
Joanne jest niesamowicie silną i mądrą młodą kobietą pochodzenia nigeryjskiego. Albinizm i bardzo słaby wzrok nigdy nie przeszkodziły jej wierzyć w siebie i doceniać własne ciało. „Esencją piękna jest bycie, bycie tym, kim jesteś. Żyjemy w świecie, który zachęca nas do nieustannej krytyki naszego wyglądu i sprawia, że czujemy się niewystarczająco dobrzy. Prawda jest taka, że piękna nie można ograniczać. Piękno to po prostu bycie sobą.”
Więcej informacji o konkursie i zwycięzcach znajdziecie na stronie 1854.photography.