Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
42. Edycja konkursu Leica Oskar Barnack Award weszła w ostatnią fazę. Jury wybrało finalistów i udostępniło shortlistę z najlepszymi projektami. Wśród wyróżnionych znajdziemy nazwiska 12 fotografów, którzy prezentują swoje dokumenty i reportaże.
Zwycięzców poznamy w październiku. Główną nagrodą jest 40 000 euro oraz sprzęt fotograficzny Leica o wartości 10 000 euro. Zwycięzca Newcomer Award otrzyma z kolei nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 euro oraz aparat Leica Q2. Finałowe projekty znajdą się także na wystawie, która objeżdżać będzie cały świat. Oto projekty wyróżnione w tym roku!
Cztery spojrzenia na konsekwencje zmian klimatycznych. Amerykański fotoreporter (ur. 1973) przedstawia strażaczki w Północnej Kalifornii; tubylcze kobiety w brazylijskiej Amazonii walczące z praktykami palenia oraz przywłaszczania ziemi; kobiety z zalanych terenów Sudanu Południowego i kobiety z dotkniętych suszą regionów Etiopii. Uderzające obrazy ilustrują, jak zmiany klimatu wpływają na każdy aspekt życia.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Jako największy wyspiarski kraj na świecie, Indonezja jest poważnie dotknięta zmianami klimatu, co zagraża źródłom utrzymania milionów ludzi. Stolica Dżakarty znana jest obecnie jako najszybciej tonąca metropolia na świecie. Seria Irene Barlian to swojego rodzaju fotograficzna pobudka. W tym cyklu indonezyjska fotografka (ur. 1989) dokumentuje kryzys humanitarny i skutki powodzi wzdłuż wybrzeża.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Nawet dzisiaj peruwiańskie górnictwo nadal jest definiowane przez struktury neokolonialne. Ten czarno-biały cykl, realizowany na przestrzeni ostatnich 5 lat przez włoskiego fotoreportera (ur. 1988), dokumentuje poważne konsekwencje nieskrępowanego wydobycia dla lokalnej ludności. Peru zawsze było bogate w złoża mineralne; w związku z czym górnictwo stanowi ważny element gospodarki kraju. Mimo to społeczności tubylcze zubożały i bardzo cierpią z powodu zniszczenia ich zasobów.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Inspirowana tradycjami, rzemiosłem i mitologiam, seria „Primordial Earth” poświęcona jest krajobrazom Demokratycznej Republiki Konga. Urodzony w 1988 roku belgijski fotograf i artysta wizualny ma bardzo subiektywne podejście. Przekraczając materialne ograniczenia fotografii, wyłania motywy apokalipsy i wiecznego powracania, które zamykają się w alegoryczną narracją o historii ludzkości i planety, której centrum stanowi Kongo.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
W lipcu 2021 r. całe obszary niemieckiej Nadrenii-Palatynatu i Nadrenii Północnej-Westfalii zostały zdewastowane z powodu niezwykle obfitych opadów deszczu i wynikających z nich powodzi. Przez wiele miesięcy niemiecki kolektyw fotograficzny DOCKS dokumentował zniszczenia i cierpienia, a także wysiłki odbudowy. W skład grupy założonej w 2018 roku wchodzą Aliona Kardash (ur. 1990), Maximilian Mann (ur. 1992), Ingmar Björn Nolting (ur. 1995), Arne Piepke (ur. 1991) i Fabian Ritter (ur. 1992).
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Oazy są miejscami różnorodności biologicznej i ważnym ekologicznym buforem, chroniącym przed pustynnieniem. Oprócz obfitości wody i odpowiedniej jakości gleby, ich ważnym elementem są palmy daktylowe. Teraz bardziej niż kiedykolwiek równowaga tych czynników jest zagrożona zmianą klimatu i działaniami człowieka. Marokański fotograf (urodzony w 1981 r.) zapewnia wgląd nie tylko w ten wrażliwy ekosystem, ale także w niematerialne dziedzictwo kultur nomadów jego ojczyzny.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Seria ta skupia się na rodzinie Dorjean-Desmornes, której meksykański fotograf (ur. 1994) towarzyszył przez dwa i pół miesiąca podczas migracji do USA. Rodzina pochodzi z Haiti i jest jedną z tysięcy, które próbowały dostać się do Stanów Zjednoczonych przez Meksyk tylko we wrześniu 2021 roku. Ich los jest reprezentatywny dla tych, którzy mają nadzieję na lepsze życie, migrując do USA, pomimo wielkiego ryzyka.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Młodzi dorośli żyjący w czasach Koronawirusa. Niemiecki fotograf (ur. 2000) śledzi skutki pandemii w swoim pokoleniu. On również doświadczył nagłego przełamania starych nawyków i poczucia niepewności, które wydawało się determinować każdy plan na przyszłość. Pandemia wydaje się być katalizatorem ciągłej dezorientacji. Fotografia stała się jednak narzędziem, dzięki któremu mógł lepiej zrozumieć swoje myśli i lęki.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
W tym fotograficznym eseju kolumbijski fotograf, urodzony w 1992 roku, a obecnie mieszkający w Hiszpanii, w centrum swoich obserwacji umieścił pogranicze USA i północnego Meksyku. Rio Bravo jest jednocześnie rzeką, jak i granicą. Projekt, który wciąż jest w trakcie realizacji, rozpoczął się na meksykańskim brzegu rzeki. Wszystko wydaje się być w stanie zawieszenia; czy to ludzie, przedmioty czy nawet architektura. Wszystko określa sytuacja graniczna.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Po wycofaniu wojsk zachodnich z Afganistanu latem 2021 r. w ciągu kilku dni stało się jasne, że talibowie będą starać się zniszczyć wszystko, co osiągnięto w zakresie wolności słowa, praw kobiet i edukacji, zastępując to nowym strachem i niepewnością. Urodzona w Iranie w 1988 roku fotografka od ponad siedmiu lat mieszka w Afganistanie. Jej prace skupiają się w szczególności na trudnych sytuacjach życiowych kobiet.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
W tej serii niemiecki fotograf (ur. 1994) przedstawia mieszkańców Lokolamy, wioski w Demokratycznej Republice Konga. Są zdeterminowani, aby bronić swoich rozległych i nietkniętych dotąd torfowisk przed groźbą wylesiania i wydobywania zasobów. Niezwykle ważne dla globalnego klimatu obszary stanowią jedno z największych tropikalnych torfowisk na świecie - ekologiczny cud, który gromadzi wiele miliardów ton węgla.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Sao Paulo, największe miasto oby Ameryk znajduje się na dawnych terenach leśnych, zamieszkiwanych niegdyś przez rdzenną ludność Guarani. Jedna z niewielu rdzennych społeczności pozostałych do dziś w rejonie São Paulo składa się z sześciu wiosek i około 700 przedstawicieli Guarani Mbyá. To najmniejszy rezerwat tego typu w Brazylii. Brazylijski fotograf (ur. 1989) poświęcił się tej społeczności, kwestionując standardowy model rozwoju miast w czasach zmian klimatycznych.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia z tej serii.
Więcej informacji o konkursie znajdziecie na stronie leica-oskar-barnack-award.com.