Stanisław Horodecki: „Fotografia daje mi absolutną wolność wypowiedzi“

Stanisław Horodecki, urodzony w 1996 roku, na początku traktował fotografię jako ciekawostkę. Rysunek i malarstwo znacznie bardziej go pochłaniały i w tych dziedzinach planował swoją edukację. Jednak po „odkryciu“ technik analogowych zmienił plany - aktualnie kończy studia w Gdyńskiej Szkole Filmowej, a fotografia stała się, jak sam twierdzi, jego uzależnieniem.

Autor: Julia Kaczorowska

12 Marzec 2018
Artykuł na: 4-5 minut

- Najbardziej w fotografii pociąga mnie wolność. To uczucie, którego doznaję gdy wychodzę z aparatem na ulicę czy w plener wtedy kiedy tego chcę. Kiedy sam decyduję co zatrzymać w migawce, co jest dla mnie wartościowe, gdzie jest ciekawa historia, a gdzie warto odpuścić - wyznaje młody fotograf. - Żyjemy w ciągłym pośpiechu, z braku czasu rzadko kiedy się zatrzymujemy. W tym całym biegu fotografia daje mi możliwość zatrzymania się na chwilę i rozejrzenia się, daje mi absolutną wolność wypowiedzi i pozwala na wyrażenie siebie, tego co czuje w środku. Za każdym razem wychodząc z aparatem uczę się czegoś nowego o sobie i o otaczającym mnie świecie, o ludziach - opowiada.

Seria The Other Side rozpoczęła się od pierwszej samotnej wycieczki Horodeckiego w góry, w okolice Międzygórza i Śnieżnika. Tam przeżył pierwszą fascynację mgłą i zarazem przekonał się, jak trudnym jest zjawiskiem do okiełznania. Jako, że nie towarzyszyli mu żadni znajomi, zaczął fotografować sylwetki obcych ludzi. Tak się narodził pomysł na cały cykl.

fot. Stanisław Horodecki, "The Other Side"

- Chciałem stworzyć serię zdjęć w stylistyce długiego, mrocznego snu na pograniczu koszmaru. Snu, w którym czasami zauważymy jakiś kształt, barwę czy kontur, ale wszystko jest rozmazane, przeważnie niewyraźne. Za każdym razem jak wchodzę w mgłę, czuję się jakbym wchodził do innego świata. Budynki, ludzie, którzy mnie otaczają stają się inni, bardziej bajkowi, jakby właśnie na pograniczu jawy i snu. Stąd też ten tytuł serii: The Other Side - wyjaśnia.

Horodecki pracuje na Canonie 600d z adapterem na gwint M42. Używa dwóch starych obiektywów: Zenit 58mm, f/2 i Porst 35mm, f/2.8. Z aparatu cyfrowego korzysta fotografując w kolorze. Natomiast wciąż pozostaje wierny swojej pierwszej fascynacji i sięga również po aparat analogowy: głównie Canon 500n i wspomniane wyżej dwa obiektywy oraz film Ilford PAN 400.

fot. Stanisław Horodecki, "The Other Side"

- Lubię mieć kontrolę nad finalnym obrazkiem w postprodukcji, czego na analogu niestety nie jestem jeszcze w stanie osiągnąć. W technice cyfrowej surowe zdjęcia traktuje jako podkład malarski, wstęp do postprodukcji. Jakoś tak postanowiłem, że analogiem będę robił czarno-białe zdjęcia tylko i wyłącznie na ulicy. Fotografia analogowa bardzo szybko nauczyła mnie cierpliwości i pokory, dała mi ograniczenie w postaci tych 24 czy 36 zdjęć. Jako, że kupuję jedną rolkę na miesiąc, to na jeden dzień przypada jedno zdjęcie - tłumaczy. - To ograniczenie wyzwala pokłady energii i wzmożonej obserwacji, dla mnie jest to jak medytacja, podczas której otwieram szeroko oczy i szukam historii w twarzach innych ludzi. Zdarzają się często zdjęcia nieostre, jednak moim zdaniem lepiej zrobić takie, ale złapać w nim emocję, pewną historię, niż zrobić ich czterdzieści w różnych wariantach w ciągu pięciu sekund, a potem zastanawiać się, które było właściwie tym najważniejszym - dodaje.

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Najwięcej inspiracji do zdjęć Horodecki odnajduje w malarstwie, w tym Zdzisława Beksińskiego, oraz w literaturze. Bardzo ceni sobie Kafkę, Hłasko oraz wszystkie dzieła Tolkiena i Sapkowskiego.

- W fotografii oczywiście też mam swoje inspirację, pewnie niezbyt oryginalne. Ale nie ukrywam tego, że ogromny wpływ miał na mnie Henri Cartier-Bresson oraz Vivian Maier. Ta dwójka swoimi pracami ukształtowała mi w dużym stopniu spojrzenie na świat. W filmie bezkonkurencyjnie Andriej Tarkowski, z muzyką natomiast bywa różnie. Ostatnio odkryłem soundtrack do Wiedźmina 3, za który odpowiedzialny był Marcin Przybyłowicz. Ponad godzina świetnej muzyki - poleca fotograf.

Do końca kwietnia tego roku Horodecki planuje zakończyć pracę nad cyklem The Other Side i rozpocząć nowy projekt. Wiele zdjęć zrobionych w londyńskim metrze wciąż czeka na wywołanie, a fotograf wiąże z nimi duże nadzieję na nową, świeżą serię.

Zapraszamy do śledzenia prac Horodeckiego na Instagramie.

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Nature Photographer Of The Year 2024 rozstrzygnięty! Obejrzyjcie zachwycające zdjęcia natury
Nature Photographer Of The Year 2024 rozstrzygnięty! Obejrzyjcie zachwycające zdjęcia natury
Paolo Della Rocca wygrywa konkurs fotograficzny Nature Photographer Of The Year. Jury nie miało jednak łatwego zadania. Poziom tegorocznej edycji był bardzo wysoki…
58
Nikon Comedy Wildlife Photography Awards 2024 - uśmiech natury
Nikon Comedy Wildlife Photography Awards 2024 - uśmiech natury
Uważasz, że w fotografii brakuje humoru? Daj się rozbawić zwycięskim kadrom z konkursu Nikon Comedy Wildlife Photography Award 2024, który pokazuje z przymrużeniem oka. Wśród...
107
Oto najlepsze zdjęcia naukowe 2024 roku! Towarzystwo Królewskie wyłoniło zwycięzców
Oto najlepsze zdjęcia naukowe 2024 roku! Towarzystwo Królewskie wyłoniło zwycięzców
Nie jest to konkurs dla zwykłych fotografów. Jury Royal Society Publishing Photography Competition wybiera najlepsze zdjęcia naukowe z całego świata, reprezentujące obszary astronomii, nauk o...
46
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj