Granice i Przekraczanie - projekt zamówień fotograficznych

Transfotografia 07. 10 sierpnia 2007 roku ruszył Międzynarodowy Festiwal Fotografia "Tranfsotografia 2007". W galerii Fotopolis.pl postanowiliśmy zaprezentować największy festiwalowy projekt "Granice i Przekraczanie - projekt zamówień fotograficznych", który powstał z okazji mijającej w roku 2007 pięćdziesiątej rocznicy podpisania Traktatów Rzymskich.

Autor: Marta Sinior

10 Sierpień 2007
Artykuł na: 4-5 minut

Jak czytamy w tekście organizatorów granice ulegają w naszej przestrzeni redefinicji - powolnej, samoczynnej zmianie znaczeń i wartości. Pięćdziesiąta rocznica Traktatów Rzymskich jest okazją do przyjrzenia się pojęciu granicy we współczesnym świecie, w szczególności w przestrzeni nam najbliższej. Co się stało z tradycyjnymi granicami międzypaństwowymi? Gdzie przebiegają prawdziwe granice między społeczeństwami? Co dziś oznaczają pojęcia otwartości, zamknięcia, przekraczania, transgresji?

Granica to jednak nie tylko pojęcie geopolityczne. To kres, koniec, limit. Ale także początek. Granica zakłada istnienie czegoś dalej, sugeruje przekraczanie, przejście, rozwój, przełamanie. Stąd dwa pojęcia wyznaczające główny temat festiwalu Transfotografia 2007: granice i przekraczanie. Inicjatorów projektu Granice/Przekraczanie interesuje badanie problemów związanych z wielopoziomowym rozumieniem tych terminów. To granice (np. granice społecznego zachowania, granice prawa itd.) pozwalają nam funkcjonować jako jednostki w społeczeństwie, zaś przekraczanie jest warunkiem koniecznym wszelkiego postępu - zarówno osobniczego jak i grupowego bądź gatunkowego.

fot. Tomas Pospech "Look at the Future"

Wystawa zbiorowa Granice i Przekraczanie - projekt zamówień fotograficznych jest największym projektem tegorocznego festiwalu Transfotografia. Organizatorzy we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie złożyli zamówienia u pięciu fotografów o międzynarodowej sławie pochodzących z Polski, Czech, Niemiec i Francji. Ich realizacje miały dotyczyć problematyki granic na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej, podlegających nieustannym rewizjom i kontrolą.

W odpowiedzi na zlecenie Tomasz Rykaczewski zrealizował cykl poświęcony transwestytom i transseksualistom w Polsce; Julien Goldstein sportretował rumuńską miejscowość, z której niemal wszyscy dorośli na wiosnę wyjeżdżają zbierać truskawki w Hiszpanii; Tomas Pospech ukazał osobliwy świat międzynarodowych korporacji w Czechach i na Słowacji; François Daumerie stworzył rodzaj dziennika z podróży wzdłuż Morza Czarnego, a Kai Ziegner wykonał reportaż z trójkąta leżącego na pograniczu trzech nieistniejących już państw: Czechosłowacji, NRD i RFN.

fot. Tomasz Rykaczewski "Po drugiej Stronie"

Poniżej zamieszczamy krótkie informacje o artystach zaproszonych do udziału w projekcie:

François Daumerie żyje i pracuje na północy Francji. Jest samoukiem, a fotografią zajmuje się od ok. 30 lat.

Julien Goldstein (1979) swoją karierę zaczynał jako asystent w Magnum Photos. Od tego czasu pracuje jako fotograf głównie w Rumunii i republikach byłego ZSRR. Miał wystawę indywidualną podczas festiwalu Visa pour l'Image w Perpignan. Publikuje w "Geo France", "National Geographic France", "Le Monde", "Courrier International", "The New Yorker", "La Vanguardia", "De Standaard Magazine", "D della Republica" oraz w "Le Temps". Od stycznia 2007 jest fotografem prestiżowego "New York Timesa".

Tomas Pospech urodził się w 1974 roku w Hranice. Ukończył historię sztuki na uniwersytecie ołomunieckim i praskim oraz fotografię w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. W kręgu jego zainteresowań znajduje się fotografia dokumentalna, współczesna martwa natura oraz performance. Swoje prace publikuje w "Ateliér", "Umění", "Prostor", "Listy o fotografii", "Camera Austria", "Imago", "Fotograf", "Dart", "Fotografie Magazín", "Kamera obskura", "Reflex", "MF Dnes", "Právo" i w "Hospodářské noviny".

Tomasz Rykaczewski (1978) zajmuje się fotografią prasową i dokumentalną. Publikuje regularnie w polskiej prasie, m.in. Gazecie Wyborczej.

Kai Ziegner urodził się w 1975 w Plauen/Vogtland. Studiował germanistykę, politologię i dziennikarstwo w Lipsku. W latach 1996-2003 był dziennikarzem telewizyjnym i autorem w Lipsku, Magdeburgu, Monachium, Hamburgu i Berlinie. Od 1999 realizuje własne filmy dokumentalne i fabularne. W latach 2003-2004 studiował fotografię w klasie Wernera Mahlera i Wiebke Loeper. Od 2005 roku jest studentem berlińskiej Szkoły Fotografii Ostkreuz. Od 2003 zajmuje się zawodowo fotografią (portret, reportaż, krajobraz), Na codzień współpracuje z "Frankfurter Allgemeine Zeitung", "Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung", "die Tageszeitung" (taz) Berlin, "DIE ZEIT Geschichte" Hamburg i "Handelsblatt Düsseldorf".

Granice i Przekraczanie. Projekt zamówień u fotografów

20 sierpnia - 20 września 2007
Wernisaż wystawy: 19 sierpnia godzina 17
Wystawa czynna: śr - nd 11 ? 19

Polska 30
ul. Polska 30, Gdynia

Wystawa prezentowana jest w ramach festiwalu Transfotografia 2007 odbywającego się w Trójmieście w terminie 10.08 - 20.09.2007.

{GAL|25913
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Urban Photo Awards 2024 rozstrzygnięty. Polak wśród zwycięzców!
Urban Photo Awards 2024 rozstrzygnięty. Polak wśród zwycięzców!
Rozstrzygnięto konkurs fotografii miejskiej Urban Photo Awards 2024. Wśród nagrodzonych z całego świata Krzysztof Bednarski zwycięża serią zdjęć z Meksyku.
14
Nikon's Small World 2024 - małe jest piękne. Polacy wśród zwycięzców
Nikon's Small World 2024 - małe jest piękne. Polacy wśród zwycięzców
Za nami 50. edycja konkursu fotograficznego nagradzającego najlepsze zdjęcia wykonane… pod mikroskopem. Finałowa galeria to jak zwykle zachwycający przekrój abstrakcyjnych kadrów,...
12
Janusz Jurek: "Nie lubię, kiedy ktoś mówi o mojej fotografii, że jest ładna"
Janusz Jurek: "Nie lubię, kiedy ktoś mówi o mojej fotografii, że jest ładna"
Często szuka tematów do zdjęć wyszukując wydarzenia w okolicy, które angażują lokalną społeczność. Im bardziej niszowe i mniej komercyjne, tym według niego lepsze. 
30
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)