Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
19.03.2005 Relacja z wystaw FVF 2005
Jak zwykle łódzkim targom towarzyszą niezwykle ciekawe wystawy. Najlepiej wypadła chyba oficjalna galeria kończącej się właśnie imprezy, czyli Photo Fair Gallery.
W hali Expo Bis (zwanej też halą nr 3) zaprezentowano między innymi dokumentalne zdjęcia autorstwa Adama Pańczyka. Zrealizowany w indyjskich miastach projekt "Rikszarze" to klasyczna fotografia czarno-biała - może mało rewolucyjna, ale za to na naprawdę wysokim poziomie. Dodatkowo należą się brawa za staranne przygotowanie kopii zdjęć. Drugim autorem, którego prace obejrzeliśmy w hali Expo Bis jest Bill Crandall. Od początku lat 90. był fotografem prasowym, ale w pewnym momencie stracił złudzenia i postanowił poświęcić się autorskiej fotografii dokumentalnej, która wymaga długiej obserwacji i większego zaangażowania w temat. Możemy się z tego kroku tylko cieszyć, ponieważ prezentowany w Łodzi projekt "Serbia i Kosowo" to niezwykle ciekawe zestawienie nowoczesności z tradycją. Oglądamy bowiem zdjęcia silnie inspirowane klasyczną fotografią dokumentalną, ale podane w sposób na wskroś nowoczesny. Szkoda, że zaprezentowano nie najwyższej jakości wydruki, a żeby się przekonać, że druk atramentowy może się już dziś równać z tradycyjnymi odbitkami wystarczyło przejść się po terenach targowych...
Ciekawie zaprezentował się sponsorowany przez firmę Arctic Paper projekt "Cztery pory roku". Przedstawia on prace czterech europejskich fotografów - Vanji Vukovic (Czarnogóra), Koczana Gabora (Węgry), Barta Pogody (Polska) i Nathalie Daoust (Kanada). Efektowne, czarno-białe panoramy Gabora były już prezentowane w zeszłym roku na festiwalu fotografii w Łodzi, więc tu nie było zaskoczenia. Najciekawiej jednak wyglądają fotografie Nathalie Daoust - eklektyczna mieszanina zdjęć kolorowych i czarno-białych robi duże wrażenie i wskazuje, że mamy do czynienia z artystką świadomie korzystającą z najrozmaitszych technik i strategii, by osiągnąć konkretny efekt, co w jej wypadku owocuje znakomitymi pracami złożonymi w spójne cykle.
Druga część Photo Fair Gallery jest prezentowana na antresoli hali Expo (nr 1). O "trójwymiarowych" zdjęciach z cyklu "Tokyo Pin Up Girls" Nathalie Daoust pisaliśmy już parokrotnie (czytaj). Warto jedynie wspomnieć, że chyba żadna inna wystawa FVF 2005 nie wywoływała na twarzach zwiedzających tylu uśmiechów. Większość powierzchni wystawowej hali nr 1 poświęcono projektowi stowarzyszenia Young Photographers United zatytułowanemu "Seven days make a week". Zaprezentowano zdjęcia czwórki młodych europejskich fotografow ? Michaela Heinsena (Niemcy), Jana Goermana (Belgia), Aniki Kohne (Niemcy) i Katrin Back (Francja). Jeśli tak ma wyglądać przyszłość europejskiej fotografii, to możemy spać spokojnie. Mimo młodego wieku autorów oglądamy prace dość dojrzałe, ale przede wszystkim bardzo nowoczesne. Kolorowe fotografie, których autorzy pełnymi garściami czerpią z najnowszych i najmodniejszych aktualnie tendencji (estetyka błędu lomografii itp.), mówią widzowi coś nowego, więc nie są jedynie odtwórczymi kliszami. Brawo.
Poza opisanymi wyżej ekspozycjami na FVF 2005 można obejrzeć mnóstwo innych zdjęć - lepszych i gorszych. Z pewnością warto polecić prezentowane na naszym stoisku (hala nr 2, stoisko 74) zdjęcia autorów związanych z warszawską galerią Luksfera: Basi Sokołowskiej (z cyklu "Ars Moriendi"), Pawła Żaka, Izabeli Jaroszewskiej, Tomka Sikory (z cyklu "Miejsce magiczne") i Piotra Komorowskiego (z cyklu "Antygrawitacja").
Podsumowując, w tym roku wystawy są mocną stroną łódzkich targów. Poza oficjalnymi ekspozycjami zaprezentowano jeszcze wiele zdjęć różnych autorów, które towarzyszyły stoiskom wystawiających się firm. Szkoda, że coraz częściej projekty i wystawy noszą obco brzmiące tytuły, ale taka już widać moda i trudno będzie z tym cokolwiek zrobić. Na szczęście nie cierpi na tym poziom artystyczny, a to jest w końcu najważniejsze.
Program kulturalny Targów FVF 2005
Takiego programu kulturalnego Targi Film Video Foto jeszcze nie miały. "Sfera zdjęć Luks" na stosiku Fotopolis. Oficjalna galeria targowa, "Photo Fair Gallery", na którą składa się kilka prezentacji: zdjęcia Adama Pańczuka i Nathalie Daoust, wystawa "Four Seasons - Four Photographers" oraz prezentacja młodych artystów działających w ramach Young Photographers United. Ponadto kilka wystaw towarzyszących: Fotografie POZYTYWU czyli wybór prac z rocznicowej wystawy, "Dotyk światła" Ryszarda Karczmarskiego" i reminiscencje z konkursu "Oblicza Łodzi". Na tegoroczne targi warto przyjechać choćby z tego powodu.
"Sfera zdjęć Luks" na stoisku Fotopolis.pl.
W tym roku do Łodzi warto się wybrać choćby dla samych wystaw. Na początek zapraszamy na nasze stoisko, które zdobić będą prace z kolekcji jednej z najlepszych galerii fotograficznych w Polsce. "Sfera zdjęć Luks" to wybór najciekawszych prac warszawskiej Luksfery. Będzie można zobaczyć fotografie takich autorów jak Izabela Jaroszewska, Paweł Żak i Barbara Sokołowska. Wystawie towarzyszyć będą prelekcje na temat kolekcjonowania zdjęć i pomysłów na zorganizowanie własnej wystawy. Zapraszamy serdecznie!
Photo Fair Gallery - oficjalna galeria targowa
Wspólnym celem FEW i MTŁ jest przedstawienie różnorodnych aspektów fotografii. Stąd, obok wystaw prezentujących prace wykonane za pomocą najnowszych technik, pokazana zostanie także tradycyjna, czarno-biała fotografia dokumentalna między innymi cykl zdjęć autorstwa Adama Pańczuka, obrazujący życie rikszarzy w indyjskich miastach. Jedna z dwóch głównych wystaw poświęcona będzie twórczości kanadyjskiej artystki - Nathalie Daoust. Zaprezentuje cykl portretów "Tokyo Pin Up Girls", w których, dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii "wydruków soczewkowych", autorka uzyskuje niekonwencjonalny efekt animacji obrazu.
Wystawy prezentujące różnorodny dorobek artystów z całego świata mają jeden cel ? przedstawić i promować młodych fotografów. Jedną z międzynarodowych inicjatyw promujących młodych, ambitnych fotografów będzie "Four Seasons - Four Photographers? (Kalendarz Arctic Paper). Na drugą ważną wystawę złożą się prace twórców działających w ramach przedsięwzięcia Young Photographers United. Ten międzynarodowy projekt wspiera i łączy młodych artystów między innymi z Portugalii, Belgii, Czech i Polski. Jednocześnie wystawa Young Photographers będzie zapowiedzią najważniejszej inicjatywy Fundacji Edukacji Wizualnej - IV Międzynarodowego Festiwalu Fotografii, który odbędzie się w maju.
Wystawy towarzyszące
Fotografie POZYTYWU
Wystawa prezentowana przez wywodzący się z Łodzi zaprzyjaźniony Magazyn POZYTYW, to wybór 21 prac pochodzących z wielkiej wystawy rocznicowej. Osoby, które nie spacerowały wzdłuż płotu warszawskich Łazienek lub nie były w krakowskim klubie Pauza, mają okazję do nadrobienia zaległości.
Miesięcznik "Pozytyw" przez niemal sześć lat swojej działalności stał się miejscem spotkań najwybitniejszych fotografów z całego świata. Swoje miejsce na łamach pisma znalazł każdy styl, wszelka tematyka, dowolna technika. Bez barier, bez cenzury. "Pozytyw" promuje przede wszystkim fotografię młodą i nowoczesną, nieco rozedrganą, całkowicie niepoprawną, ale przede wszystkim nie pozostawiającą czytelnika obojętnym. Dla twórców "Pozytywu" fotografia jest bowiem czymś więcej niż wyłącznie ilustracją w gazecie. To sposób opowiadania o świecie, patrzenia na siebie i innych. Fotografia to nowa metoda przedstawiania i poznawania naszego otoczenia, a w szczególności - ludzi.
Niniejsza wystawa stanowi wybór 21 fotografii twórców związanych z miesięcznikiem "Pozytyw". Są to: Krzysztof Gierałtowski, Mariusz Forecki, Eolo Perfido, Przemek Pokrycki, Szymon Rogiński, Tomasz Gudzowaty i Wojtek Wieteska.
"Dotyk światła" Ryszarda Karczmarskiego
Kamera otworkowa, której Ryszard Karczmarski używa, staje się w rękach chełmskiego fotografa narzędziem magicznym. Wybór narzędzia w znacznym stopniu determinuje w tym przypadku końcowy efekt. Konsekwencją rezygnacji z nowoczesnego, obiektywu są niekontrolowane ugięcia i rozszczepienia promieni. Stąd nieostrości i lśniące kaskady barw. Artysta pozwala drewnianej kamerze dodawać do swojej opowieści o świecie własne dygresje. Obrazy tworzy tak, jakby bawił się kalejdoskopem z kolorowymi szkiełkami.
Tyle tylko, że owe szkiełka są starannie dobrane i układają się w kompozycję przemyślaną, harmonijną i spójną. Wrzuca więc do swego kalejdoskopu miejsca i motywy, które fotografował od wielu lat: prowincjonalne zaułki, stare drewniane domy porośnięte dzikim winem, pokrzywy i łopiany, łuszczące się kolejne warstwy farby na spękanym murze i światło prześwitujące przez liście klonu, odarte z kory drzewo i ażurowe półprzeźroczyste dmuchawce (...).
Oblicza Łodzi - Reminiscencje
Wystawa Oblicza Łodzi - Reminiscencje stanowi wybór nagrodzonych i wyróżnionych prac laureatów konkursu, organizowanego przez Bałucki Ośrodek Kultury "RONDO" w latach 2000/2004. Ostatnia edycja Konkursu Fotograficznego odbyła się w maju 2004 roku i została włączona w obchody III Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, organizowanego w Łodzi.
Konkurs Fotograficzny OBLICZA ŁODZI wpisał się na stałe do kalendarza imprez kulturalnych naszego miasta. Jest imprezą towarzyszącą corocznym obchodom Święta Łodzi.
W VIII edycji Konkursu Fotograficznego "Oblicza Łodzi 2004" wzięło udział 39 autorów. Ogółem nadesłano 23 zestawów zdjęć w kategorii REPORTAŻU, 55 prac (pojedyncze zdjęcia) w kategorii IMPRESJA, a także 1 pracę (pojedyncze zdjęcie) w kategorii SPECIAL. Do wystawy pokonkursowej zakwalifikowano prace 17 autorów.