Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Opinia Leszka Szurkowskiego o Nikonie D3:
Od 25 lat fotografuję aparatami Nikona. Zajmuję się rożnymi rodzajami fotografii: fotografią studyjną do celów reklamowych, fotografią natury, architektury, fotografią podróżniczą etc. Ze względu na różnorodność tematów i czasami ekstremalne warunki fotografowania potrzebuję niezawodnego sprzętu i najlepszej optyki. Dotychczas fotografowałem Nikonami FM, FE, F4s, FM2, F5, F100, D70, D200, D2x. W wielu sytuacjach używałem również Coolpixów 8700, 8800, 8400 a teraz P5100.
Dla mnie najważniejszą zaletą D3 jest rewelacyjna jakość obrazu przy wyższych czułościach oraz dokładne oddanie kolorów w dowolnych warunkach. Widać tutaj zalety pełnej klatki i nowego procesora. Jeżeli do tego dołożymy szybkość pracy, nowy 51 polowy system autofokusa, duży 3 calowy ekran wysokiej rozdzielczości, to mamy w ręku prawdziwie profesjonalny i niezawodny aparat nie tylko reporterski.
Ergonomia
Jak zawsze znakomicie zaprojektowany korpus (Giugiaro!). Jedyna uwaga to trochę "oporne" działanie "joystick'a" i niewygodne umiejscowienie przy fotografowaniu z okiem przy wizjerze (w porównaniu do D300).
Intuicyjność obsługi
Dla posiadaczy poprzednich modeli przesiadka bez problemów.
Osobiście wolę skoncentrowanie nastawiania balansu bieli, czułości i formatu zapisu w jednym miejscu (im prościej, tym lepiej) tak jak w D200/D300.
Czułość ISO
Nareszcie mogę bez straty jakości zdjęcia pracować w trudnych warunkach bez statywu. Operowanie czułościami pomiędzy 800-3200 pozwala na bezpośrednie osiągnięcie bardzo dobrych rezultatów w publikacjach wysokiej jakości do formatu A3.
Szybkość
Nowy system autofokusa w połączeniu ze śledzeniem obiektu 3D i 9-11 klatkami na sekundę i oraz buforem pozwala na swobodne fotografowanie obiektów w ruchu.
Bezpieczeństwo
Podwójne gniazdo na karty pamięci CF w dowolnej konfiguracji umożliwia np. zapis plików w dwóch miejscach jednocześnie. Mamy pełną gwarancję, że nie stracimy cennych ujęć.
Studio
D3 w pracy w studio, przy niskich czułościach i świetle lamp błyskowych spisuje się doskonale. Możliwość płynnego i precyzyjnego nastawienia balansu bieli oraz parametrów kontrastu, nasycenia i ostrości (Przetwarzanie obrazu) daje pełną techniczną i kreatywną swobodę. W niektórych sytuacjach brakuje większej ilości pikseli, ale 12MP Nikona można spokojnie porównać do 18MP innych producentów. Pamiętajmy że jest to w założeniach aparat reporterski. Mam nadzieję ze Nikon nie poprzestanie na tym i wkrótce wprowadzi model dla fotografów studyjnych. D3 w połączeniu z nowymi obiektywami z powłokami nanokrystalicznymi dostosowanymi do pracy z matrycą 24x36mm to nowa jakość w tej dziedzinie. Nawet przy przysłonie 2.8 mamy znakomitą ostrość w narożnikach obrazu.
Kolor
Doskonale oddanie tonacji skóry i subtelnych kolorów, wypracowane przejścia tonalne, nawet w warunkach brzegowych. Wyraźny postęp w stosunku do poprzedników (pełna klatka, większy piksel)