Leszek Szurkowski o Nikonie D3

Autor: Michal Grzegorczyk

14 Grudzień 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Publikujemy kolejny artykuł z cyklu opinii zawodowych fotografów o Nikonie D3. Dziś refleksje Leszka Szurkowskiego. Tradycyjnie tekst ilustrujemy fotografiami wykonanymi Nikonem D3 oraz udostępniamy do pobrania zdjęcia w pełnej rozdzielczości.

Opinia Leszka Szurkowskiego o Nikonie D3:

Od 25 lat fotografuję aparatami Nikona. Zajmuję się rożnymi rodzajami fotografii: fotografią studyjną do celów reklamowych, fotografią natury, architektury, fotografią podróżniczą etc. Ze względu na różnorodność tematów i czasami ekstremalne warunki fotografowania potrzebuję niezawodnego sprzętu i najlepszej optyki. Dotychczas fotografowałem Nikonami FM, FE, F4s, FM2, F5, F100, D70, D200, D2x. W wielu sytuacjach używałem również Coolpixów 8700, 8800, 8400 a teraz P5100.

Dla mnie najważniejszą zaletą D3 jest rewelacyjna jakość obrazu przy wyższych czułościach oraz dokładne oddanie kolorów w dowolnych warunkach. Widać tutaj zalety pełnej klatki i nowego procesora. Jeżeli do tego dołożymy szybkość pracy, nowy 51 polowy system autofokusa, duży 3 calowy ekran wysokiej rozdzielczości, to mamy w ręku prawdziwie profesjonalny i niezawodny aparat nie tylko reporterski.

Ergonomia

Jak zawsze znakomicie zaprojektowany korpus (Giugiaro!). Jedyna uwaga to trochę "oporne" działanie "joystick'a" i niewygodne umiejscowienie przy fotografowaniu z okiem przy wizjerze (w porównaniu do D300).

Intuicyjność obsługi

Dla posiadaczy poprzednich modeli przesiadka bez problemów.

Osobiście wolę skoncentrowanie nastawiania balansu bieli, czułości i formatu zapisu w jednym miejscu (im prościej, tym lepiej) tak jak w D200/D300.

Czułość ISO

Nareszcie mogę bez straty jakości zdjęcia pracować w trudnych warunkach bez statywu. Operowanie czułościami pomiędzy 800-3200 pozwala na bezpośrednie osiągnięcie bardzo dobrych rezultatów w publikacjach wysokiej jakości do formatu A3.

Szybkość

Nowy system autofokusa w połączeniu ze śledzeniem obiektu 3D i 9-11 klatkami na sekundę i oraz buforem pozwala na swobodne fotografowanie obiektów w ruchu.

Bezpieczeństwo

Podwójne gniazdo na karty pamięci CF w dowolnej konfiguracji umożliwia np. zapis plików w dwóch miejscach jednocześnie. Mamy pełną gwarancję, że nie stracimy cennych ujęć.

Studio

D3 w pracy w studio, przy niskich czułościach i świetle lamp błyskowych spisuje się doskonale. Możliwość płynnego i precyzyjnego nastawienia balansu bieli oraz parametrów kontrastu, nasycenia i ostrości (Przetwarzanie obrazu) daje pełną techniczną i kreatywną swobodę. W niektórych sytuacjach brakuje większej ilości pikseli, ale 12MP Nikona można spokojnie porównać do 18MP innych producentów. Pamiętajmy że jest to w założeniach aparat reporterski. Mam nadzieję ze Nikon nie poprzestanie na tym i wkrótce wprowadzi model dla fotografów studyjnych. D3 w połączeniu z nowymi obiektywami z powłokami nanokrystalicznymi dostosowanymi do pracy z matrycą 24x36mm to nowa jakość w tej dziedzinie. Nawet przy przysłonie 2.8 mamy znakomitą ostrość w narożnikach obrazu.

Kolor

Doskonale oddanie tonacji skóry i subtelnych kolorów, wypracowane przejścia tonalne, nawet w warunkach brzegowych. Wyraźny postęp w stosunku do poprzedników (pełna klatka, większy piksel)

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły