Fotografia zrobiona "na wzór" uznana za plagiat

Autor: Michal Grzegorczyk

10 Grudzień 2007
Artykuł na: 2-3 minuty
Getty Images wygrał proces sądowy z francuską organizacją turystyczną FNOTSI (French National Tourist Office Federation). Francuski sąd zdecydował, że fotografia użyta w kampanii reklamowej FNOTSI była zamierzoną kopią jednego ze zdjęć ze zbioru Getty Images. Straty jakie poniesie organizacja turystyczna mogą sięgnąć nawet stu tysięcy euro.

Fotografia, która stała się centralnym punktem sporu, została wykonana w 1991 roku przez Iana Sandersona. Razem z około 150 innymi zdjęciami tego autora znalazła się w zbiorze Getty Images i była tam dostępna przez 10 lat. W tym czasie trafiła nawet na okładkę katalogu promującego ofertę agencji oraz na kartki z życzeniami wysyłane do francuskich agencji reklamowych. Zdjęcie uznane za plagiat wykonał Laurence Frapp na zlecenie agencji reklamowej Prisme. Podczas procesu prawnicy Getty Images udowodnili, że zdjęcie Frappa zmontowano z dwóch oddzielnych - z jednego wzięto rozmyte tło, z drugiego całującą się parę. Na tej podstawie dowodzono, że świadomie dążono do upodobnienia zdjęcia do innego.

po lewej fotografia oryginalna, po prawej plagiat

Getty Images zażądało 40 tysięcu euro - kwoty pięciokrotnej wyższej, niż koszty wykupienia odpowiedniej licencji. Dodatkowo FNOTSI straci około 60 tysięcy euro na wycofaniu kampanii reklamowej i przygotowaniu nowej.

Procesy o plagiat (o ile nie chodzi o oczywiste podpisanie własnym nazwiskiem cudzej pracy) nie są łatwe do wygrania. Nie można przecież zastrzec pomysłu na fotografię pary całującej się na karuzeli. Prawnicy musieli udowodnić, że podobieństwa między dwiema fotografiami były zbyt daleko idące i nie mogły być przypadkowe. Wątpliwości miał sąd poprzedniej instancji, który rok temu wydał wyrok korzystny dla FNOTSI. Ostatecznie jednak sąd apelacyjny przyznał rację Getty Images.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
Storytelling to sztuka budowania historii, która wzbudza emocje, ale pozwala nam też dowiedzieć się czegoś nowego o świecie. I bez względu na to, czy jest to ambitna książka fotograficzna, czy...
22
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
Ćwicz uważność i buduj mikroprojekty. Rozbudź swoją kreatywność i twórz artystyczne kadry bezpośrednio w swoim smartfonie. Oto kilka rad i pomysłów, jak zrobić to z OPPO Find X8 Pro.
18
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
Metropolia to świetny poligon, który pozwala sprawdzić się w wielu dziedzinach fotografii: od architektury, przez uliczny portret i reportaż, po zdjęcia detalu i miejskiego krajobrazu....
17
Powiązane artykuły