Internetowa aukcja fotografii: Bułhak, Spałwan, Pierściński

Autor: Marta Majewska

26 Maj 2006
Artykuł na: 6-9 minut
Prace gigantów polskiej fotografii krajobrazowej: Jana Bułhaka, Pawła Pierścińskiego i Jana Spałwana zostaną wystawione na aukcji internetowej, która rozpocznie się już w najbliższy poniedziałek, 29 maja w portalu sztuki ARTINFO. Do 12 czerwca będzie można licytować kilkanaście prac.

Portal rynku sztuki ARTINFO.pl organizuje aukcje od lutego 2006 roku, we współpracy z najlepszymi galeriami i antykwariatami w Polsce. Jak podkreślają organizatorzy Obecna aukcja jest pierwszą, choć nie ostatnią aukcją poświęconą fotografii, a w planach kolejne prezentujące prace najbardziej znaczących polskich twórców.

Na zbliżającej się aukcji można kupić cztery prace Jana Bułhaka (ceny wywoławcze od 1500 do 2800 zł), pięć fotografii Pawła Pierścińskiego (od 500 do 2 400 zł) oraz pięć prac Jana Spałwana (od 800 do 1800 zł). Prezentujemy dodatkowe informacje o autorach licytowanych prac, o które od najbliższego poniedziałku 29 maja do 12 czerwca będzie można walczyć na aukcji organizowanej przez ARTINFO we współpracy z

Galerią Grażyna Niezgoda

Jan Bułhak "Wilno - Katedra. Kaplica św. Kazimierza", ok. 1915 - 1918, brom, odbitka powojenna

Jan Bułhak (1876-1951)

legenda polskiej fotografii
Fotografował od 1908. W 1910 zaczął publikować w Fotografie Warszawskim cykl Gawędy
o fotografii. W 1912 otworzył własną pracownię w Wilnie. W latach 1919-1939 kierownik Zakładu Fotografii Artystycznej przy Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Wileńskiego. Współzałożyciel i prezes Fotoklubu Wileńskiego (1928), Foto-Klubu Polskiego (1929) i Związku Polskich Artystów Fotografików.(1947). Autor książek o fotografii.

Większość artystycznej spuścizny Bułhaka (krajobrazy, zabytki architektury, portrety)
spłonęła w czasie II wojny. Przez blisko pół wieku fotografował, formułował teorię tej dziedziny artystycznej twórczości, upowszechniał zasady kreowania fotograficznego obrazu oraz tajniki technik. Stworzył podstawy estetyki fotografii artystycznej, kształcił, organizował i zespalał środowisko fotografików polskich, a także gromadził kolekcję fotografii autorów polskich i obcych. Stał się niekwestionowanym autorytetem w Polsce nie tylko międzywojennej, ale także po II wojnie.
Nazwisko Bułhaka, fotografika, estetyka i krytyka fotografii, pedagoga, organizatora wystaw krajowych i międzynarodowych, jako jednego z nielicznych Polaków, można znaleźć w zagranicznych encyklopediach poświęconych fotografii europejskiej. Ciągle jest zbyt mało znany, a jego dzieło wymaga gruntownego naukowego opracowania. Dlatego kustosze z Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego we Wrocławiu, przy współpracy Centrum Kultury Zamek oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu podjęli się pracy nad realizacją monograficznej wystawy fotografii Jana Bułhaka oraz naukowego opracowania wszelkich aspektów twórczej działalności Mistrza z Wilna. Premiera będzie miała miejsce w Warszawie jesienią 2006 roku, a potem wystawę zaprezentują kolejno wszystkie współpracujące muzea. (Danuta Jackiewicz)

Jan Spałwan "Poletko", 1976, inne nazwy: "Łan", "Kołderka", brom, 38.5 x 48 cm, odbitka wystawowa z 1980 roku, cena wywoławcza 1800 zł

JAN SPAŁWAN (1921 - 2005)

jeden z filarów Kieleckiej Szkoły Krajobrazu

Żołnierz II wojny światowej, ranny w okolicach Kielc, tu pozostał i założył rodzinę. Od 1945 roku fotoreporter jednostki wojskowej w Kielcach. W latach 1950 - 1978 prowadził wraz
z żoną zakład fotograficzny. Fotografią artystyczną zajął się w 1967 roku. Głównym tematem swoich prac uczynił krajobraz kielecki, który fotografował jak stwierdził: "... z wewnętrznej potrzeby obcowania z przyrodą". Członek "Grupy 10 x 10", członek ZPAF, uhonorowany tytułem Artysta FIAP, instruktor fotografii PTTK, zamiłowany pszczelarz. Brał udział w bardzo wielu wystawach krajowych i zagranicznych, indywidualnych i zbiorowych. Uzyskał wiele nagród.
Stworzył dzieła m. in. "Poletko", "Żniwa" czy "Zaorane pola", które weszły na stałe do kanonu fotografii krajobrazowej.

Paweł Pierściński "Dzban" 1955, z cyklu "Portret Ziemi Kieleckiej", brom, 23.5 x 29.8 cm, odbitka w opracowaniu autorskim, z czasu powstania fotografii 3/5

PAWEŁ PIERŚCIŃSKI (ur.1938)

fotograf, publicysta, krytyk i teoretyk fotografii, działacz społeczny, organizator ruchu fotograficznego pejzażystów polskich, komisarz ogólnopolskich wystaw fotografii krajobrazowej, redaktor i współautor miedzy innymi almanachu p.n. "Mistrzowie Polskiego Pejzażu" oraz "Kielecka Szkoła Krajobrazu". Twórca, organizator i animator kierunku artystycznego pod nazwą KIELECKA SZKOŁA KRAJOBRAZU.

Dyplom mgr inż. budownictwa lądowego na Politechnice Warszawskiej - 1962 r. Fotografuje od 1952 roku, debiut wystawienniczy - 1955 r., członek Związku Polskich Artystów Fotografików - 1964 r., Członek Honorowy ZPAF - 1982 r. oraz członek honorowy wielu stowarzyszeń fotograficznych w Polsce, Honorowy Prezes Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF. Autor ponad 500 tekstów o fotografii.
Paweł Pierściński jest autorem ponad 200 wystaw indywidualnych, ponad 500 razy eksponował prace fotograficzne na wystawach w kraju i zagranicą, otrzymał liczne medale, nagrody i dyplomy. Wydał kilkanaście indywidualnych albumów fotograficznych, Prace fotograficzne P. Pierścińskiego były wielokrotnie publikowane w almanachach światowej fotografii, np.: "Photography Year Book", "Photographis", "Fotojahrbuch International", "Almanach FIAP" oraz w fachowej prasie fotograficznej w wielu krajach. Jego fotogramy znajdują się w kolekcjach prywatnych oraz w zbiorach muzealnych wielu państw.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
9
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
12
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Przygotuj się z nami do swojego pierwszego wyścigu po zdjęcia akcji. Dzięki tym wskazówkom dowiesz się czym i jak fotografować sporty motorowe oraz inne dynamiczne tematy.
12
Powiązane artykuły