Canon EOS 60D - opinia Marka Pszonaka

Autor: Michal Grzegorczyk

15 Listopad 2010
Artykuł na: 6-9 minut
Zapraszamy do lektury pierwszej części cyklu opinii o Canonie EOS 60D. Jej autorem jest Marek Pszonak, który chciał sprawdzić użyteczność aparatu w codziennym, amatorskim fotografowaniu - szczególnie interesował go uchylny ekran LCD i szybkość działania.

W ciągu ostatnich kilku dni miałem przyjemność korzystania z zestawu użyczonego przez fotopolis.pl składającego się z niedawno wprowadzonego na rynek zaawansowanego korpusu amatorskiego EOS 60D oraz dwóch profesjonalnych obiektywów marki Canon. Chciałbym podzielić się swoimi spostrzeżeniami i odczuciami, jakie pojawiły się w tym czasie. Moim celem nie jest opis techniczny. Interesuje mnie jedynie użyteczność aparatu w codziennym życiu. Rozważania te mogą być impulsem do głębszych analiz, a być może do dalszych poszukiwań.

Niniejsza opinia prezentuje wyłącznie subiektywną ocenę autora wypracowaną na podstawie bezpośredniego kontaktu ze sprzętem i bez udziału specjalistycznych narzędzi oraz metodyk oceny oraz testowania urządzeń fotograficznych.

Korpus wyposażony jest w funkcje wykraczające ponad przeciętne potrzeby fotografa amatora. Funkcje, bez których można fotografować, które z drugiej strony znacząco podnoszą jakość pracy, a przede wszystkim przyspieszają proces twórczy. To skutecznie przekonuje świadomego użytkownika do sięgnięcia na wyższą półkę. Funkcje wykraczające poza typowy zestaw amatorski doskonale sprawdzą się na wielu płaszczyznach, otwierając przed twórcą nowe, szerokie możliwości.

Druga strona zestawu, obiektywy, odczuwalnie podnosi walor użytkowy. Ograniczenia narzucane przez ten element nie stanowią przeszkody w realizacji większości typowych zadań fotograficznych. Jakość obrazu, duża szybkość i precyzja, cicha praca, zaspokoją oczekiwania wielu osób i skłonią do intensywnego korzystania z tych udogodnień.

W praktyce

Moim faworytem okazał się obiektyw stałoogniskowy. Przewyższa on jakością obrazu model zmiennoogniskowy, a niewiele ustępuje mu szybkością. Stałka sprawdza się wyśmienicie w fotografii makro jak i fotografii dalekich planów. Ma w tym swój udział stabilizacja obrazu. Praca z tym obiektywem to czysta przyjemność.

Korpus

Pokrętło nastaw trybów ekspozycji ma wydzielone dwie sekcje: podstawową i twórczą. W strefie twórczej regulacja parametrów naświetlania jest łatwa i szybka także dla osoby początkującej, co wynika z dobrej ergonomii budowy korpusu. W przypadku braku czasu na korzystanie ze strefy twórczej automat poprawnie odnajduje się w wielu zastosowaniach. Programy tematyczne pozostawiają pole dla kreatywności.

Odchylany ekran

W zamyśle umożliwia m.in. budowanie ujęć z nietypowych perspektyw oraz kadrowanie w karkołomnych pozycjach aparatu. To prawda, pod warunkiem fotografowania scen statycznych.

30/1 s, f/5.6, ISO 200

Problematyczną okazuje się szybkość trybu LiveView, która jest dramatycznie niska w porównaniu z wyłączonym podglądem na żywo. Częściowym ratunkiem jest możliwość ostrzenia przez detekcję fazową, co odczuwalnie poprawia komfort pracy. W kwestii ergonomii samego urządzenia, korzystanie z wyświetlacza czasem jest utrudnione przez pasek co spowodowane jest bliskością zamocowania tych elementów. Jest to jednak wada nieistotna.

Czas na fotografię. Architektura i okolice

1/20 s, f/10.0, ISO 100

Fotografowanie obrazów statycznych nie sprawia jakichkolwiek problemów. Wszelkie parametry pracy są łatwe w regulacji, a jej zakres pokrywa potrzeby związane z tą dziedziną fotografii. Aparat odnajduje się praktycznie w prawie każdej sytuacji.

1/125 s, f/2.8, ISO 100

Detal architektoniczny po zmroku.

13/10 s, f/2.8, ISO 400

Stabilizacja obrazu umożliwia fotografowanie z ręki, a wykorzystanie wysokich czułości pozwala na rejestrację fotografii, których wydruk w niedużym formacie daje przyzwoite rezultaty. Aparat potrzebuje czasu na ostrzenie, jednak tu szybkość nie jest krytyczna.

Krajobraz: Statyczne sceny nie stanowią najmniejszego problemu dla aparatu, nawet w niekorzystnych warunkach oświetleniowych,

1/60 s, f/2.8, ISO 800

Automat utrzymuje swój standardowy poziom.

1/160 s, f/5.6, ISO 400

Makro

Pomimo tego, że AF sporadycznie nie trafia w cel, to aparat radzi sobie bardzo dobrze w takiej tematyce. Wysoka rozdzielczość obrazu i przyjemne dla oka rozmycia dają duże możliwości kreowania efektu końcowego.

1/100 s, f/2.8, ISO 1600
1/60 s, f/2.8, ISO 400

Dzieci czyli fotografia akcji, bardzo szybkiej akcji.

W tym kontekście aparat obnaża swoją słabość - nie nadąża za dziećmi. Przekładając na inny język, nie jest to lustrzanka reporterska. Pewnie też nie ma takich aspiracji. Jeżeli krytycznym parametrem jest szybkość AF, być może konieczne będzie sięgnięcie dużo wyżej, po korpus skrajnie szybki. W słabych warunkach oświetleniowych aparat lubi gubić fokus, a w tym czasie sceny z życia uciekają. Pomijając tę niedogodność, wykonane zdjęcia należy zaliczyć do poprawnych. W przypadku szybko przemieszczających się obiektów rozwiązaniem może okazać się ręczna regulacja ostrości.

1/60 s, f/4.0, ISO 400

Reasumując, 60D uzbrojony w szkła profesjonalne jest niewątpliwie bardzo ciekawą propozycją.

Zestaw może spełnić oczekiwania zaawansowanego amatora, a pod pewnymi warunkami zaspokoi także potrzeby zawodowca. Nie należy pomijać faktu, że duży udział w bardzo dobrej ocenie mają szkła dołączone do zestawu. Pomimo braku wydajności w ekstremalnych warunkach oświetleniowych aparat zasługuje na wysoką ocenę. Jest to sprzęt pozwalający na realizację szerokiego zakresu zamysłów kompozycji obrazu, a praca z nim jest bardzo przyjemna i może okazać się inspirująca.

Tekst i zdjęcia: Marek Pszonak.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
8
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
11
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Przygotuj się z nami do swojego pierwszego wyścigu po zdjęcia akcji. Dzięki tym wskazówkom dowiesz się czym i jak fotografować sporty motorowe oraz inne dynamiczne tematy.
12