Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
13. Podsumowanie
Leica 50mm f/2 Apo-Summicron-M ASPH to bez wątpienia świetny obiektyw. Niemiecki producent zdecydował się na stworzenie obiektywu pozbawionego wad optycznych i nowy Apo-Summicron jest bardzo blisko ideału.
Do jakości wykonania i zestawu handlowego nie mamy najmniejszych zastrzeżeń. Solidna metalowa konstrukcja została ręcznie wykonana w Niemczech. I to widać, już na pierwszy rzut oka. Pierścień ostrości w obiektywie Leica 50mm f/2 Apo-Summicron-M ASPH pracuje z delikatnym oporem, dzięki czemu możemy nim bez najmniejszych problemów precyzyjnie wyostrzyć. Skok pierścienia przysłony jest wyraźnie wyczuwalny i precyzyjny. Nie można również złego słowa powiedzieć o metalowym bagnecie oznaczonym czerwoną kropką. Jedyny minus, którego można się dopatrzeć to brak uszczelnień, ale w przypadku całkowicie manualnego obiektywu nie stanowi to dużego problemu.
Jeśli chodzi o jakość optyczną Leica 50mm f/2 Apo-Summicron-M ASPH prezentuje się po prostu świetnie. Ostrość zarówno w centrum kadru jaki w brzegu jest na rewelacyjnym poziomie. Obiektyw wyciąga praktycznie wszystko z matrycy Leiki M typ 240. Co ciekawe jeszcze pełniej nowy obiektyw niemieckiego producenta wykorzystają posiadacze Leiki M Monochrom. Na aparacie z matrycą rejestrującą tylko skalę szarości obiektyw sprawuje się jeszcze lepiej.
50-tka Leiki nie ma najmniejszego problemu z aberracją i dystorsją. Obie wady będą zauważalne wyłącznie w warunkach laboratoryjnych. Niestety jak zwykle w przypadku obiektywów Leiki problemem jest winietowanie, które jest na bardzo wysokim poziomie w RAW-ach. Jest to związane z konstrukcją całego aparatu, ale przy takiej cenie i zapowiadziach idealnego obiektywu oczekiwaliśmy lepszych wyników.
Leica 50mm f/2 Apo-Summicron-M ASPH bardzo dobrze radzi sobie z pracą pod ostre światło. Uzyskanie brzydkiej flary świetlnej jest niezwykle trudne. Wbudowana osłona przeciwsłoneczna dobrze się sprawuje niwelując ryzyko do minimum.
Największym problemem tego obiektywu jest jego cena. Niemiecki producent wycenił Apo-Summcrona na 27 000 złotych. To bez wątpienia najdroższy obiektyw standardowy na rynku. Cena nawet jak na standardy Leiki jest bardzo wysoka. Ale jeżeli poszukujemy po prostu bezkompromisowej jakości lepszego wyboru nie można dokonać.
+ solidna konstrukcja
+ osłona przeciwsłoneczna w zestawie
+ bardzo dobra jakość zdjęć na wszystkich przesłonach
+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
+ minimalna podłużna aberracja chromatyczna
+ praca pod światło
+ plastyka obrazu na najniższych przesłonach
- winietowanie
- wysoka cena