Marta Szymańska i Paweł Bownik o czytaniu obrazu fotograficznego

Jak czytać zdjęcia? Jak zrozumieć intencje autorów? Czy jest jedna skuteczna metoda interpretacji obrazu fotograficznego? Monika Szewczyk-Wittek pyta o to kuratorkę Martę Szymańską i artystę wizualnego Pawła Bownika.

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

5 Kwiecień 2023
Artykuł na: 2-3 minuty

O swoich strategiach przyglądaniu się fotografiom, uważności i pytaniach, które warto sobie zadać, gdy mierzymy się z obrazem fotograficznym rozmawiamy z kuratorką Martą Szymańską i artystą wizualną Bownikiem.

W kolejnym odcinku naszego podcastu Marta Szymańska i Bownik opowiadają o tym co ich ciekawi w fotografii i swoich początkach, a także podejściu do interpretacji fotografii jak do shoppingu, w którym najważniejsze jest to, aby dać sobie czas.

Bownik to artysta wizualny i fotograf. Wykładowca na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Autor nagradzanych książek: Disassembly (2013), Colours of Lost Time (2022). W praktyce artystycznej bazuje na fotografii wielkoformatowej, rozpracowuje konwencje wizualne obecne w historii kultury, archiwach i klasycznych przedstawieniach malarskich. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Fotografii w Krakowie, Museum Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Biblioteki Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Współczesne Wrocław, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Poznaniu i w zbiorach prywatnych.

Marta Szymańska jest kuratorką wystaw i projektów fotograficznych. Od 2004 roku współtworzy Fotofestiwal - Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, gdzie jest odpowiedzialna za budowanie programu oraz współpracę międzynarodową w ramach Futures - europejskiej platformy wspierającej młodych artystów. Przez 5 lat pełniła funkcję wiceprezeski Fundacji Archeologia Fotografii. Stale współpracuje także ze Sputnik Photos. Kuratorowała wystawy m.in.: „Czuła uwaga. Urszula Czartoryską wobec fotografii” (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2021); „Long life for Belarus” (Instytut Pileckiego w Berlinie, 2021); „Be a Lady - współczesne fotografki białoruskie” (Miesiąc Fotografii w Mińsku, 2020).

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Fotoedytorka, kuratorka i autorka tekstów o fotografii. Pomysłodawczyni przedsięwzięć promujących fotografię. Współtwórczyni projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Kierowała projektem Cyfrowy TR – procesem archiwizacji i digitalizacji zbiorów TR Warszawa. Współzałożycielka agencji Napo Images. Współkuratorka archiwum Pawła Pierścińskiego. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytutu Pileckiego w Berlinie. W 2021 roku ukazała się jej pierwsza książka “Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek”.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Kacperak, Siderski, Wdowicz-Wierzbowska: historie osobiste [PODCAST]
Kacperak, Siderski, Wdowicz-Wierzbowska: historie osobiste [PODCAST]
Co się stanie, gdy aparat obrócimy w swoją stronę? Jak opowiadać zdjęciami o stracie czy bolesnych procesach, które dzieją się za zamkniętymi drzwiami? O ważnych, ale też trudnych historiach...
9
O twórczej wolności. Bartek Wieczorek i Bart Pogoda [PODCAST]
O twórczej wolności. Bartek Wieczorek i Bart Pogoda [PODCAST]
Trochę o fotografii, dużo o byciu w podróży, a najwięcej o jeździe na rowerze. O ważnych momentach, wyzwaniach i współpracy rozmawiamy z fotografami Bartem Pogodą i Bartkiem Wieczorkiem.
20
„Forever mine” Anny Bedyńskiej, czyli jak Japonia każe rodzicom zapomnieć o swoich dzieciach [PODCAST]
„Forever mine” Anny Bedyńskiej, czyli jak Japonia każe rodzicom zapomnieć o swoich dzieciach...
Po rozwodzie tylko jeden rodzic ma prawo do opieki, drugi jest odsuwany od swojego dziecka na zawsze. Z laureatką World Press Photo rozmawiamy o wystawie i książce dotykającej tego problemu.
15
Powiązane artykuły