Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Premierą oryginalnych softboksów G-Capsule firma Phottix ugruntowała pozycję na rynku akcesoriów oświetleniowych. W ofercie tej marki znajdziemy jeszcze szereg cenionych produktów do studia foto i wideo. Przyjrzyjmy się im…
Phottix to międzynarodowa firma specjalizująca się w akcesoriach fotograficznych. Założona przez małą grupę pasjonatów, dziś jest rozpoznawalną marką w branży fotograficznej i filmowej na całym świecie. Obecnie zespół Phottix liczy ponad 200 osób, a dzięki innowacyjnemu podejściu firma stała się właścicielem 40 patentów.
W ofercie marki znajdziemy szereg rozwiązań dla filmujących i fotografujących. Kluczową pozycję w portfolio zajmują akcesoria do studia fotograficznego i filmowego, takie jak modyfikatory, statywy i wyzwalacze błysku. Firma nie omija także oświetlenia LED.
Ostatnie premiery pokazują, że Phottix nie spoczywa na laurach. Stawia na wysoką jakość, niezawodność i niesztampowe rozwiązania. Sprawdźmy więc, na które z produktów warto zwrócić uwagę…
W tym roku Phottix miło zaskoczył nas premierą softboksów G-Capsule i tym samym podkreślił swoją wysoką pozycję w branży. Opatentowana przez niego seria innowacyjnych modyfikatorów to powiew świeżości na rynku akcesoriów do studia. G-Capsule to bowiem pierwszy na świecie lekki softbox All-in-One, który łączy w sobie funkcje tradycyjnego softboksu, gridu, beauty disha i latarni.
Producent od razu wprowadził na rynek całą rodzinę, składającą się z ośmiu modeli o różnych rozmiarach i stylach, które dostępne są na mocowaniach Bowens, Elinchrom i Profoto. Wśród nich są modele prostokątne i paraboliczne, ale każdy można łatwo rozłożyć i złożyć dzięki mechanizmowi ONE Push Release. Strukturę każdego modyfikatora tworzy 4 lub 16 żeber z włókna szklanego. Są lekkie, ale solidne i trwałe. W efekcie dostajemy zwartą i poręczną konstrukcję - wygodną w użyciu i transporcie.
Parasol i softbox znajdujące się w zestawie każdego modelu G-Capsule można łatwo łączyć za pomocą rzepów na krawędziach obu, by powstał softboks typu Lantern, który zapewnia równomierne światło o szerokim zasięgu, w sam raz do szerszych planów foto, produkcji wideo, transmisji na żywo czy oświetlenia imprez. Można też używać ich osobno, czyli założyć na jednej lampie softbox z gridem lub bez, a na drugiej parasol.
To jednak nie koniec sprytnych rozwiązań. Każdy z modeli dysponuje bowiem magnetycznym mocowaniem filtrów żelowych (w zestawie znajdują się cztery filtry). Ten opatentowany mechanizm pozwala na zmianę kolorowego filtra w ciągu kilku sekund. Trudno znaleźć na rynku wygodniejsze rozwiązanie!
Jeśli do tego dołożymy dwa różne wewnętrzne dyfuzory i grid do softboksu, jeden G-Capsule pozowli na kreatywną pracę z oświetleniem na wiele sposobów.
Szerokie możliwości stosowania softboksów G-Capsule wynika także z ich wykonania. W konstrukcji użyto bowiem odpornego na ciepło materiału, który wytrzymuje temperatury do 120°C. Dzięki temu można je stosować także ze studyjnymi lampami LED, bez obawy o uszkodzenie struktury materiału.
Każdy z modeli zapakowany jest w wygodną torbę. W zestawie z wybranym softboksem znajdują się parasolka Phottix G-Capsule Shoot-Through przekształcająca softboks w latarnię, magnetyczny uchwyt filtrów żelowych, 4 kolorowe filtry żelowe (czerwony, żółty, zielony, niebieski), wewnętrzna przegroda odblaskowa i przelotowa, zewnętrzny dyfuzor oraz grid. To bardzo bogate wyposażenie, które pozwala kreatywnemu twórcy na stosowanie różnych rodzajów oświetlenia.
Jeszcze liczniejszą rodzinę stanowią sofboksy Phottix Raja. To aż 12 modeli o różnych kształtach. Wydają się klasycznymi konstrukcjami, ale to tylko pozory. Każdy z nich bowiem można rozłożyć i złożyć dosłownie w kilka sekund. Zamiast irytujących pojedynczych prętów, rozkłada się je jak parasol. Proste i skuteczne!
Jednym z błędów popełnianych przez początkujących fotografów, którzy budują własne studio lub używają lamp w plenerze, jest stosowanie tandetnie wykonanych statywów. W niedługim czasie przekonują się, że to była zła decyzja. Z pozoru prosta konstrukcja statywu oświetleniowego musi być wykonana z metalu o odpowiedniej sztywności i zapewniać bezpieczeństwo i płynność obsługi.
Wzorem wysokiej jakości i bezpieczeństwa z pewnością są statywy z serii Phottix Saldo. W rodzinie znajdują się cztery modele o różnej wysokości roboczej i udźwigu oraz bardzo poręczny, ale nadal solidny boom.
A jeśli o boomie mowa, w tym przypadku kwestie bezpieczeństwa są priorytetowe. Wysięgnik ustawiony pod kątem musi być odpowiednio zrównoważony przeciwwagą i jednocześnie trzymać odpowiednio wysokie parametry obciążeniowe. Dlatego jeśli stosujemy cięższe lampy studyjne, koniecznie należy sięgnąć po modele masywne i stabilne, takie jak Phottix Studio Pro Boom Stand W400 lub Studio Pro Boom Stand WAH220.
Wspomniana solidność wykonania powinna mieć także priorytetowe znaczenie przy mniejszych akcesoriach. Tu przykładem mogą być uchwyty do parasolek i lamp Phottix Varos. Ich niezawodną konstrukcję doceniają fotografowie portretowi i ślubni, bo wysokie przeciążenia występują nawet przy stosowaniu prostych parasoli i lamp systemowych.
Przeglądając ofertę marki Phottix nie możemy pominąć oświetlenia LED z serii Nuada. Ciekawie prezentuje się mała lampa pierścieniowa Phottix LED Nuada 10, która może wspomóc vlogowanie czy mniejsze realizacje wideo. Stanowić może także referencyjne oświetlenie przy makijażu albo oceniania wydrukowanych zdjęć.
Jej większą i jeszcze bardziej wszechstronną siostrą jest z kolei Nuada 60. Tylko z pozoru wygląda na zwykłą lampę pierścieniową. Szybkim ruchem można złożyć ją na pół i w efekcie uzyskać ciekawe źródło światła w kształcie półpierścienia lub “podwójną” lampę, która oświetli dwie osoby będące na przeciwko siebie. W dodatku zasilana jest dwoma bateriami typu NP-F750, więc można ją używać dosłownie wszędzie.
Na koniec zostawiliśmy jedną z najciekawszych lamp LED, a mianowicie model Nuada R4 II. To kolejna wersja okrągłego panelu o naturalnie miękkiej charakterystyce światła. Dzięki wysokiej mocy i regulacji temperatury barwowej sprawdzi się przy wielu produkcjach fotograficznych i filmowych. Jej wszechstronność zwiększa opcjonalne zasilanie z akumulatorów oraz możliwość zdalnej współpracy z innymi modelami lamp Phottix.
Portfolio marki Phottix stanowią głownie akcesoria oświetleniowe do studia oraz lampy LED. Przyjrzyjmy się dokładniej najciekawszym seriom i modelom.
Najnowsza elektryzująca propozycja marki Phottix. Innowacyjna seria G-Capsule łączy w sobie konstrukcję softboksa z parasolem typu shoot-through, co pozwala na niezliczone zastosowania - jako tradycyjnego softboksa z dołączonym gridem, jako beauty disha lub jako miękkiej latarni z oświetleniem dookólnym. W tej serii producent zastosował także szereg przemyślanych rozwiązań, które ułatwiają pracę na planie. Składany przycisk odblokowujący „ONE Push Release” pozwala na wręcz ekspresowe składanie i montaż. Do tego dochodzi opatentowany uchwyt filtrów żelowych wyposażony w magnetyczny mechanizm przyczepiany do mocowania softboksu i sprytnie blokujący filtr. Ponadto softboksy z serii G-Capsule wykonano z odpornego na ciepło materiału, który wytrzymuje temperatury do 120°C. To oznacza, że można je stosować nie tylko z lampami błyskowymi, ale także z oświetleniem LED o dużej mocy, które dziś wykorzystuje się nie tylko przy produkcjach wideo, ale także w fotografii. W rodzinie Phottix G-Capsule znajdziemy 8 różnych wersji. Trzy z nich to konstrukcje prostokątne o wymiarach: 30x55 cm, 60x90 cm i 30x140 cm. Pozostałe pięć to softboksy wielokątne, przy czym trzy są klasycznymi modelami parabolicznymi o średnicach 65, 85 i 105 cm, a kolejne dwa to wyjątkowe konstrukcje deep w poręcznym rozmiarze 40 cm i uniwersalnym 85 cm.
To seria profesjonalnych softboksów, ale sięgnąć po nie mogą także miłośnicy fotografii studyjnej, którzy cenią wysoką jakość wykonania, niezawodność i wygodę. Szczególnie ta ostatnia zaleta jest kluczowa dla całej linii. Dlaczego? W przeciwieństwie do klasycznych modyfikatorów, softboksy Raja rozkłada się jak parasol. W efekcie już w kilka sekund od wyjęcia z torby są gotowe do użycia - bez frustracji i przekleństw, które często padają przy niewygodnym napinaniu tradycyjnych konstrukcji. Każdy z modeli Raja wystarczy otworzyć, założyć wewnętrzny i zewnętrzny dyfuzor, ewentualnie grid i gotowe. Seria Phottix Raja składa się z aż 12 modeli. Pięć z nich to wersje prostokątne: wysokie stripy o wymiarach 30x140 cm lub 50x120 cm, oraz bardziej uniwersalne 60x90 cm, 60x120cm i 80x120 cm. Pozostałe to konstrukcje wielokątne, uwielbiane przez fotografów portretowych. Wybierać można pomiędzy parabolicznymi modelami o średnicach 65, 85, 105, 120 lub 150 cm, a także dwoma wersjami deep 60 i 80 cm, które dają bardziej ukierunkowane oświetlenie. Tak bogate portfolio sprawi, że każdy najbardziej wymagający twórca znajdzie model dla siebie.
W ofercie Phottix znajdziemy aż trzy ciekawe modele. Zacznijmy od reprezentanta popularnej rodziny Phottix Saldo. To budżetowa seria studyjnych statywów o czarno-chromowym wykończeniu, ale mimo przystępnej ceny modele Saldo charakteryzują się wysoką jakością wykonania i trwałością. Saldo Studio Boom Light Stand to propozycja bardzo poręczna, ale nadal stabilna, dzięki szerokiej podstawie. W sam raz dla początkujących lub mniejszego studia. Choć waży jedynie 3 kg może bezpiecznie obsłużyć zawieszony zestaw oświetleniowy o wadze do 8 kg. Oferuje przy tym maksymalną wysokość roboczą na poziomie aż 394 cm Studio Pro Boom Stand W400 to już propozycja dla bardziej wymagających. Waży 17.5 kg, ale może utrzymać 20-kilogramowe obciążenie. Szeroka, bardzo stabilna podstawa na kółkach pozwala łatwo zmieniać położenie lampy, a wysięgnik o długości 187.5 cm ustawić ją na wysokości nawet 408 cm. Modelem wagi ciężkiej jest natomiast Studio Pro Boom Stand WAH220. To bezkompromisowa konstrukcja do dużego, profesjonalnego studia lub na plan filmowy. Wyróżnia go bardzo duży udźwig 30 kg, umożliwiający komfortową pracę z dużymi modyfikatorami oraz ciężkimi lampami. Posiada również bardzo długi wysięgnik o długości 260 cm i zintegrowany wózek do łatwego przemieszczania.
Varos to seria uchwytów do montażu lampy błyskowej z gorącą stopką i parasolki na statywie oświetleniowym. Są bardzo solidne i niezawodne, a przez to chętnie wykorzystywane przez zawodowców zarówno podczas sesji w studio, jak i w plenerze. Do wyboru mamy cztery modele. Największy Varos Pro BG waży 0.3 kg i ma 16 cm długości. Został zaprojektowany specjalnie dla cięższych parasoli takich jak Phottix Para-Pro. Wytrzyma obciążenie aż 30 kg, gwarantując pełną niezawodność i bezpieczeństwo na planie zdjęciowym. Równie funkcjonalny, choć nieco mniejszy jest model Pro M. Oferuje te same możliwości co Pro BG, przy czym jego obciążenie wynosi 28 kg. Z kolei wersja Pro S, w przeciwieństwie do BG i M, nie ma wyjmowanego trzpienia z mocowaniem zimnej stopki. Ma przez to niższy profil, jest lżejszy i bardziej poręczny, ale nadal utrzyma ciężki zestaw do 25 kg. Wszystkie te trzy modele z serii Pro mają też karabińczyk, do którego można doczepić obciążenie. Czwartym modelem jest Varos Pro Mini. To najmniejszy i najtańszy uchwyt, w sam raz dla początkujących lub mobilnych twórców, którzy pracują z lżejszym sprzętem.
Nuada 10 tylko z pozoru przypomina klasyczną lampę pierścieniową. Można ją bowiem “złamać” w połowie i w ten sposób uzyskać oryginalne oświetlenie w postaci połówki pierścienia albo oświetlić jednocześnie dwie osoby znajdujące się naprzeciwko siebie. W rezultacie lampa ta wręcz idealnie sprawdza się podczas transmisji na żywo i vlogowaniu, a także przy sesjach foto i wideo oraz wykonywaniu makijażu. Phottix LED Nuada 10 ma średnicę 25,4 cm (10”). Oferuje naturalne, miękkie światło o charakterystyce CRI 96+ i mocy 10 W oraz umożliwia płynną regulację jasności i temperatury barwowej (2600-5800 K) poprzez panel dotykowy. Może być zasilana z sieci lub poprzez powerbank (Micro USB 5V 2.1A). W zestawie znajdziemy stabilny stojak na blat oraz mały stołowy statyw MT-one, a także adapter do zimnej stopki i uchwyt do smartfona.
Duża i mocna lampa LED typu ring o wszechstronnych zastosowaniach. Pozwoli efektywnie oświetlić twarz fotografowanej lub filmowanej osoby, tworząc w oku charakterystyczny ring. Doskonale sprawdzi się także podczas sesji produktowych, kręcenia vlogów, czy jako referencyjne oświetlenie dla wizażystki. Phottix LED Nuada 60 ma średnicę aż 49 cm (19”) i może świecić z mocą 48 W. Jej konstrukcja opiera się na 432 diodach LED, z których jedna połowa świeci chłodnym światłem o temperaturze barwowej 5600 K, a druga ciepłym 3200 K. Dzięki temu możemy swobodnie regulować barwę światła, dostosowując ją do otoczenia lub stosując kreatywne kombinacje. Nuada 60 zasilana jest za pomocą 2 baterii typu NP-F750 lub zasilacza sieciowego dostarczanego wraz z lampą. Z powodzeniem można ją więc używać zarówno w pomieszczeniach, jak i w plenerze. Lampa dysponuje aż 5 uchwytami na zimne stopki, na których można zamontować smartfon, aparat lub mikrofon. Na tylnym panelu znajduje się także port USB przy pomocy którego można zasilać wspomniane urządzenia.
Najnowsza generacja okrągłej lampy LED marki Phottix, po którą chętnie sięgają nie tylko fotografujący i filmujący, ale także wizażyści i styliści. Dzięki dużej powierzchni świecącej o mocy 70 W i wbudowanemu dyfuzorowy zapewnia mocne, ale równomierne, miękkie i naturalne światło wolne od migotania. Nuada R4 II opiera się na z 360 diodach o ciepłej i chłodnej barwie. W efekcie można regulować barwę światła między 3200 K do 5600 K, z gwarancją dokładności kolorów na poziomie CRI 96+. Nuada R4 II może być zasilana z sieci lub z dwóch akumulatorów Sony typu NP-F (NP-F750 lub NP-F970). Dzięki temu sprawdzi się także w plenerze. Najnowsza wersja lampy stanowi jednocześnie część ekosystemu Phottix LED Ecosystem (ECO1), do którego należą także modele Phottix Nuada R3 II LED Light, Phottix Nuada R3 II LED Light Twin Kit Set i Phottix Kali50 LED Light. Za pomocą jednego pilota bezprzewodowego można ustawiać wspomniane lampy w trzech grupach, mając do dyspozycji 40 kanałów.
Artykuł powstał we współpracy z marką Phottix