Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Dzięki nowoczesnym korpusom możliwość nagrywania wysokiej jakości wideo jest dziś bardziej dostępna niż kiedykolwiek. Ale wybór właściwego aparatu i optyki to dopiero początek. Zobacz co jeszcze będzie Ci potrzebne.
Filmowanie jest już niemal tak popularne jak robienie zdjęć, a zdaniem niektórych, to ruchomy obraz już niedługo będzie miał największy udział w komunikacji wizualnej. Filmują dziś wszyscy – od zupełnych amatorów, bez artystycznych ambicji, przez rosnącą grupę „content creators”, po zawodowych fotografów, którzy korzystają z nowych możliwości aparatów poszerzając swoją profesjonalną ofertę.
Jednak, aby uzyskać najlepsze efekty, nie wystarczy tylko dobry aparat. Właściwe akcesoria do filmowania mogą znacznie poprawić jakość nagrań, umożliwić zrobienie niebanalnych ujęć, a także ułatwić pracę operatorowi. W niniejszym artykule przedstawiamy akcesoria do filmowania, które warto mieć na w swoim kreatywnym arsenale.
Szybkie i profesjonalne aparaty potrzebują równie wydajnych i niezawodnych nośników danych. Zwróć więc uwagę nie tylko na pojemność, ale też szybkość gwarantowanego transferu. Dobrym wyborem będzie na pewno karta Lexar z serii Pro Diamond. Symbol R1900 oznacza prędkość odczytu do 1900 MB/s, a W1700 prędkość zapisu do 1700 MB/s. Linia Diamond cechuje się również odpornością na uszkodzenia mechaniczne, wilgoć i skrajne temperatury.
Wbudowany w aparat mikrofon to przeważnie słabej jakości „pojemnościówka”, która zbiera również niepożądane dźwięki otoczenia. Jednym z pierwszych zakupów powinien więc być zaawansowany mikrofon kierunkowy typu shootgun. Kierunkowość superkardioidalna oznacza skuteczne wyłapywanie dźwięków z jednego kierunku, a zasięg do 50 metrów umożliwi nagrywanie nawet z większej odległości. Mikrofony do filmowania posiadają również systemy tłumienia szumów. Mocowany w stopce aparatu Boya BY-BM3051S jest łatwy w obsłudze i kompatybilny z większością kamer i aparatów.
Światło LED zmienia branżę filmową i sprawia, że mocne, wydajne, ale też poręczne i efektowe lampy są w zasięgu portfela kreatywnego amatora. Nasze ulubione filmowe światło to popularne „świetlne miecze” Pavo Tube, które mogą być stosowane jako główne źródło światła lub, dzięki łatwej kontroli temperatury (w nowej wersji jest to jeszcze szerszy zakres 2700-7500K) oraz barwy (pełne spektrum RGB), jako poręczne i mobilne światło efektowe. Mogą też pochwalić się bardzo dobrym współczynnikiem odwzorowania barwnego (CRI> 98), oraz opcją szybkiego ładowania przez USB-C (PD).
Nowoczesne systemy stabilizacji pozwalają już na tworzenie płynnych ujęć z ręki, ale zamocowanie aparatu na gimbalu, to kolejny poziom wtajemniczenia. Trzecia generacja lubianego Modelu Weebill to jeszcze lżejsza konstrukcja, wygodniejszy uchwyt w kształcie litery L i wydajniejsze zasilanie (do 12h pracy). Przede wszystkim to jednak bardzo wygodny, 3-osiowy gimbal, który sam się kalibruje i jest szybko gotowy do pracy.
Tak zwana „klatka akcesoriów” to wygodne rozwiązanie, które umożliwia łatwą personalizację Naszego aparatu i szybkie przekształcenie go w profesjonalną kamerę. Wiele punktów montażowych pozwala na ergonomiczne zamocowanie dodatkowych elementów wyposażenia jak Mikrofon, panel led, czy zewnętrzny rejestrator. Jednym z wiodących producentów jest smallrig, Który projektuje szyte na miarę klatki dla wszystkich popularnych filmujących aparatów. Są lekkie Ale wytrzymałe i przede wszystkim dobrze przemyślane, dzięki czemu ułatwiają pracę.
Jeśli Twoja praca to przede wszystkim wywiady i dokumentacje, wiesz już zapewne, że potrzebny będzie ci dobry statyw. To element wyposażenia, na którym zdecydowanie nie warto oszczędzać. Wybierz lekki ale możliwie wysoki model karbonowy, który oferuje duży udźwig, ale nie będzie dla ciebie ciężarem. Dobrym wyborem będzie z pewnością pozbawiony kolumny centralnej Sirui R-321X Carbon (1,9 kg), na którym postawimy zestaw o maksymalnej wadze do 25 kg (i to na wysokości 175 cm). Ważne, by do statywu dobrać również właściwą głowicę wideo (jak ta VH-10) która, dzięki długiej rączce, zapewni precyzyjne i płynne prowadzenie.
To jeden z najlepszych filtów o zmiennej gęstości na rynku. Oferuje szeroki zakres tłumienia a powłoka Nano Enhance skutecznie eliminuje odblaski i flary. Filtr wykonany jest z najwyższej jakości szkła optycznego, posiada warstwę ochronną, a dzięki wysokiej przepuszczalności Światła zapewnia wierne odwzorowanie kolorów.
Najważniejszą jednak cechą w tym filtrze, a zarazem największą jego zaletą, jest brak efektu krzyża, z którym użytkownicy filtrów o zmiennej gęstości wielokrotnie musieli się borykać. Efekt ten najbardziej widoczny był na szerokich obiektywach, a wraz z nim pojawiały się także problemy z ostrością oraz reprodukcją barw, dlatego NiSi postanowiło opracować całkiem nowy fader. Filtr posiada wbudowane specjalne znaczniki pomagające w orientacji aktualnie ustawionym punkcie gęstości.
Czasy gdy plany zdjęciowe oświetlano wielkimi, prądożernymi lampami można uznać za Szczęśliwie minione. Rozwój technologii led w zasadzie wyeliminował je z branży - zwłaszcza W segmencie niskobudżetowych produkcji. Są znacznie mniejsze i lżejsze ale jednocześnie Coraz mocniejsze i wydajniejsze. Przede wszystkim jednak spełniają już wyśrubowane branżowe standardy oferując szeroki zakres regulacji temperatury i bardzo dobre współczynniki wierności odwzorowania barwnego CRI.
Dobrym przykładem będą lampy specjalizującej się w LED-ach marki Nanlite i jej najnowsze jednostki Forza 300 / 300B II i 500/500b II. Oferują odpowiednio moc 300 i 500 W z precyzyjną regulacją i stabilnym natężeniem, barwę światła dziennego 5600K i wysokie CRI 98. Mimo zastosowania mocnego systemu chłodzenia są nadal bardzo ciche (23 dBa), a dzięki możliwości zasilania również z akumulatora (gniazdo V-mount) sprawdzą się nie tylko w studio ale i na lokacji.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Focus Nordic.