Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
"Dowody Tożsamości" to ekspozycja fotograficzna przedstawiająca prace artystów zajmujących się w swojej twórczości problemem tożsamości. Do wystawy w Czytelni Sztuki w Gliwicach zaproszona została czwórka artystów, którzy prezentują indywidualne projekty. W pierwszej, marcowej odsłonie wystawy zapoznać się można było z pracami Dity Pepe oraz Jerzego Lewczyńskiego.
Do drugiej odsłony zaproszona została polska fotografka młodego pokolenia - Aneta Grzeszykowska oraz Joachim Schmid - niemiecki socjolog-artysta.
Kwietniowa ekspozycja ma skupić uwagę widza na zagadnieniu tożsamości postrzeganej przez pryzmat naszej wizualności, naszego wyglądu w wymiarze osobistym. Zaprezentowana zostanie seria iluzjonistycznych portretów nieistniejących ludzi autorstwa Anety Grzeszykowskiej. Poprzez komputerową manipulację obrazem artystka stwarza postaci przekonujące nas do swoich nieistniejących bytów dzięki dopracowanym szczegółom wyglądu zewnętrznego. Cykl ten ten zostanie zestawiony z pracą Joachima Schmida, w której, jak w większości swojej twórczości, posługuje się fotografiami znalezionymi. Stare, podarte na pół studyjne portrety - wykonane prawdopodobnie do dokumentów tożsamości - układa tak, że pojawia się nowy, podwójny portret. Połączone ze sobą cechy zewnętrzne dwóch osób stwarzają niepokojący obraz jakiejś nowej, nieistniejącej tożsamości.
Konfrontując ze sobą prace Schmida i Grzeszykowskiej wystawa ma wzbudzać wątpliwość, burzyć nasze przeświadczenie o prawdziwości tego, kogo i co widzimy.
Aneta Grzeszykowska ur.1974, ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1999 współpracuje przy projektach artystycznych z Janem Smagą. Głównym medium działania Anety Grzeszykowskiej jest fotografia, ale traktowana instrumentalnie jako narzędzie do realizacji zaawansowanych artystyczno-ontologicznych ćwiczeń. Artystkę interesuje rola fotografii w dokumentowaniu i kreowaniu tożsamości człowieka, zarazem, w jej projektach filmowych czy rzeźbach-lalkach, figura ludzka przybiera kukiełkowaty, marionetkowy wymiar. Jednym z głównych tematów swych prac Grzeszykowska czyni swoją własną tożsamość, z którą gra na różnych płaszczyznach: wymazując własną postać z rodzinnego zbioru fotografii ("Album", 2005) czy wcielając się w postać Cindy Shermann z jej klasycznego cyklu "Untitled Film Stills" (2006).
Joachim Schmid ur.1955, jest absolwentem kierunku Komunikacji Wizualnej przy Fachhochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd and Hochschule der Künste Berlin. Od lat w obszarze jego największych zainteresowań znajduje się recycling fotografii zużytych, znalezionych. W 1990 stworzył Instytut na Rzecz Przetwarzania Zużytych Fotografii mający na celu bezpieczne dla środowiska, masowe utylizowanie bądź przetwarzanie niepotrzebnych fotografii. Ze starych, często podartych i zniszczonych fotografii - w dużej części pamiątkowych bądź dokumentacyjnych - stwarza nowe, interesujące cykle o wymiarze socjologicznym. Dzięki uważnemu oglądaniu milionów fotografii (Sam nazwał się kiedyś "zawodowym oglądaczem") wyłapuje, mało interesujące na pierwszy rzut oka, ciekawe zestawienia obrazów. W ostatnich latach zajmuje go także kwestia funkcjonowania fotografii w nowoczesnych środkach przekazu jak telewizja czy internet.
Wystawę otworzy spotkanie autorskie z Joachimem Schmidem, które odbędzie się w czwartek 8 kwietnia o godz. 18:00.
Kurator wystawy: Magdalena Sokalska
Aneta Grzeszykowska / Joachim Schmid
Dowody Tożsamości-odsłona II
Wernisaż: 8.04, godz. 18:00
Termin: 9-29.04.2010
Czytelnia Sztuki
Willa Caro
ul. Dolnych Wałów 8a
Gliwice