Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Zapraszamy na wernisaż wystawy "Humor czy ironia", który odbędzie się w środę, 14 października o godz. 18:00 w Galerii 2piR w Poznaniu.
Wielu z nas, tu, w Polsce, zwłaszcza Czechom zazdrości poczucia humoru - pisze Monika Piotrowska. Niby nam tego samego po sąsiedzku zazdroszczą Niemcy, a jednak czujemy, że wobec sąsiadów z południa jesteśmy w tej materii jacyś skarlali. Czesi i Słowacy, mimo odrębnych narodowości, mają wspólne dziedzictwo kulturowe, a nieskażeni polskim mesjanizmem, są, jedni i drudzy, znacznie bardziej zdeterminowani dziełami Haška, Hrabala i Menzla niż my - Mrożka, Gombrowicza i Piwowskiego. Z prac Sobka, Balco i Klesnila wygląda ten sam melancholijny komizm, wynikający z kapitalnej zdolności obserwacji i tropienia pure nonsensu w codziennym życiu.
Andrej Balco (1973, Słowacja) Pierwotnie wykształcił się w zakresie pracy socjalnej (Uniwersytet w Trnavie), co zdecydowanie wpływa na jego twórczość fotograficzną. Później studiował fotografię (Uniwersytet Śląski w Opavie; fotografia - w tamtejszym Instytucie Twórczej Fotografii ITF). Chętnie podejmuje temat grup społecznych, jak w cyklu "Suburbs" ("Przedmieścia") z 2004 r., powstałym w ramach jednego z projektów międzynarodowej grupy Sputnik Photos, i najnowszym zbiorze portretów z brazylijskich domów pt.: "Domésticas" ("Służący"; 2008;), który podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotograficznego w Łodzi zdobył Grand Prix. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych ("Suburbs" był pokazywany m.in. na wystawie Behind Walls podczas festiwalu Noorderlicht 2008 w Leuwarden, Holandia), nagradzany w konkursach na Słowacji, w Czechach, Japonii, Nowej Zelandii. Reprezentuje go Agencja Anzenberger w Wiedniu. Mieszka na Słowacji w Pezinok.
O cyklu "Suburbs" pisze:
Ponad dwa miliony, czyli ponad jedna trzecia Słowaków żyje w wielkich kompleksach bloków mieszkalnych. W latach 70. ostatniego stulecia budownictwo blokowe stanowiło 97% całego budownictwa mieszkalnego. Dla porówniania w Czechach było to 70%, w Polsce 50%. Skupiłem się na analizie i obserwacji, kto mieszka w takim budownictwie. Jacy ludzie i czy możemy ich uważać za typ "ludzi z bloków". W trakcie pracy wielokrotnie spotykałem się z opinią, że życie w blokowiskach jest naznaczone przez klisze, jak łazienki, połamane skrzynki pocztowe i szarość. Próbowałem uniknąć tej uproszczonej wizji i zamiast niej wypunktować tamtejszą barwność, różnorodność i żywotność.
Evžen Sobek (1967, Czechy) Skończył inżynierię mechaniczną (Uniwersytet Technologiczny, Brno) i fotografię (ITF Uniwersytetu Śląskiego, Opava). Dokumentalista. Początkowo skoncentrowany na opowieściach o zamkniętych grupach społecznych ("Klasztor w Želiv", "Cyganie w Brnie"), w 1999 r. zajął się szerzej kondycją ludzką w cyklu "Ecce Homo" (ascetyczne zdjęcia z różnych rejonów Europy i Bliskiego Wschodu). W późniejszych cyklach regularnie powraca do tego tematu, lecz z przymrużeniem oka ("Home Sweet Home", "Life in Blue"). Zdobył m.in. Credit Suisse Masterclass dla fotodziennikarzy z Europy Środkowo-Wschodniej (Budapest, 2004). Wystawiał m.in. w galeriach USA, Jordanii, Izraela, w Moskwie, Wiedniu, Brukseli. Jego zdjęcia znajdują się np. w kolekcjach Muzeum Fotografii w Kiyosato, Museum of Fine Arts w Houston, praskiej Kolekcji Związku Czeskich Fotografików. Współorganizator i założyciel konkursu fotograficznego FRAME dla fotografów z Europy Środkowej. Fotograf niezależny i wykładowca fotografii (Instytut Twórczej Fotografii ITF, Opava; Fotoškola Brno; Philosophical Faculty, Masaryk University, Brno; South Moravia Photoworkshops). Mieszka w Brnie.
O cyklu "Home Sweet Home" pisze:
Mieszanka zmian politycznych i ekonomicznych opanowała Czechy w 1990 r. Z jednej strony przyniosły zdecydowany wzrost gospodarczy i wyższy standard życia, z drugiej pokazał się olbrzymi pęd ku konsumpcji, nabywaniu dóbr i biernej zabawie w ogromnych "fabrykach rozrywki" i pochłonął społeczeństwo. Wspierana przez agresywną reklamę identyfikacja z tym stylem życia pod hasłem: "shopping and easy living" rozprzestrzeniła się szeroko. Last but not least w przestrzeni publicznej zaistaniało wiele festiwali i innych imprez, które nigdy nie zdarzyłyby się w czasach reżimu komunistycznego, jak pielgrzymki, różne spotkania, performace lub demonstracje, czy po prostu niekonformistyczne ubrania i fryzury... Koncentrując się na tym szerokim wachlarzu sposobów spędzania wolnego czasu, Home Sweet Home opowiada o narodzie, przeżywającym swą wolność i marzenia...
O cyklu "Life in Blue":
dotyczy sposobów spędzania wolnego czasu /.../ nad brzegami rezerwuarów wodnych przy południowo-wschodnim krańcu Czech - w specyficznym otoczeniu, w którym zdecydowali pobudować swój drugi dom /.../ lub spędzić tylko wakacje /.../. Z niejasnych przyczyn ta wspólnota "byłych" amatorów przyczep campingowych porzuciła wolność, tkwiącą w możliwości przemieszczania się, wędrowania i wałęsania /.../, by osiąść w wybranych ośrodkach na południowych Morawach. Co było motywem tych ludzi /.../, czy oni sami wiedzą, dlaczego...?
Svatopluk Klesnil (1977, Czechy) Studiuje fotografię w Instytucie Fotografii Twórczej ITF (Uniwersytet Śląski, Opava), wcześniej skończył kursy fotograficzne (Foto-škola, Brno). Pracował jako konserwator fotografii artystycznej, po czym założył Szkołę Fotografii Twórczej www.ceska-fotoskola.com, w której wykłada. Pracuje także jako fotograf niezależny. Wystawiał prace kilka razy (Ołomuniec, Berlin, Zagrzeb), jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki i Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu. Mieszka w Ołomuńcu. Cykl "Time of Champions" powstaje od 2007 r. Klesnil łowi zdjęcia do tej serii, jeżdżąc po wszystkich mistrzostwach w kraju.
Humor czy ironia:Andrej Balco, Svatopluk Klesnil, Evžen Sobek
Wernisaż: 14.10, godz. 18:00
Galeria 2piR
WSNHiD w Poznaniu
ul. gen. T. Kutrzeby 10
Poznań