Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Rene Maisner (1953) w latach 1990-1995 studiowała sztukę na wydziale Multi Media w Emily Carr College of Art and Design i historię sztuki na University of British Columbia w Vancouver. Jako członek College Art Association uczestniczyła w wielu międzynarodowych konferencjach artystów i historyków sztuki. W 2000 roku była uczestnikiem wystawy "Cross-Pollination" (w Holland Tunnel Gallery w Nowym Jorku i w Arboretum w Los Angeles), która otrzymała entuzjastyczne recenzje. W 2002 roku wzięła udział w grupowej wystawie fotograficznej na temat Nowego Jorku pod tytułem "Life of the City" w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. W latach 2003-2006 wystawiała swoje prace w galerii Ministry of Casual Living w Victorii w Kanadzie. Od 2007 roku prowadzi Amani Art Gallery w Victoria (Kanada).
O twórczośći Rene Maisner oraz o prezentowanym cyklu w Kordegardzie można dowiedzieć się z poniższego tekstu dostarczonego przez organizatorów ekspozycji:
Prace te zostały wykonane niezależnie od siebie, w dużych odstępach czasu, a łączy je tematyka ekologiczna. Artystka od lat dokumentuje postępującą dewastację środowiska naturalnego, będącą efektem ubocznym industrializacji, urbanizacji i konsumpcyjnego stylu życia. W przypadkowo napotkanych miejscach, niechętnie uczęszczanych zaułkach, porzuconych zakładach przemysłowych rejestruje fragmenty chaotycznego świata odpadów naszej cywilizacji. Przedmioty codziennego użytku szybko zastępowane są nowszymi produktami, skazując "starocie" na wegetację na podmiejskich wysypiskach. Te miejskie antypody stanowią dla Meisner istne kopalnie tematów. Artystkę interesuje to, co przez człowieka odrzucone i brzydkie. Dostrzega swoiste piękno tego świata, nadaje mu inny wymiar, który pozwala ów pokawałkowany świat zrekonstruować na nowo - na wiele sposobów, na różnych poziomach naszej intelektualnej i kulturowej wrażliwości.
Fotografując realnie istniejące przedmioty w dużym zbliżeniu Meisner uzyskuje formy abstrakcyjne, wręcz malarskie. Kompozycje zbudowane są z jednakowych rozmiarów kolorowych fotokopii fotografii, ułożonych na czterech planszach. Tylko pozornie są to fotografie bez tematu, pokazujące jedynie struktury, różniące się kolorystyką w zależności od żywiołu. Pełne rozmaitych form i kolorów zdjęcia łączy uporządkowana kompozycja przypominająca mandalę, arabeskę czy znak jin-jang. Powstałe w ten sposób kolaże, choć oparte na pewnym algorytmie i symetrii, nie zamykają się w określonych z góry ramach. Są nieregularne w kształcie, otwarte na dialog z widzem i przestrzenią, w której się znajdują.
Rene Maisner używa nietypowej techniki - fotografie mocowane są na blaszanych płytach z magnesami, dzięki czemu można dowolnie modyfikować ich układ, tworząc, niczym w kalejdoskopie, rozmaite konfiguracje. Podczas trwania ekspozycji artystka dokona czterokrotnego przekształcenia stworzonych przez siebie kompozycji. Wystawa jest pomyślana w ten sposób, aby także widzowie mieli okazję do interaktywnego uczestnictwa poprzez budowanie na osobnych planszach własnych przestrzeni i światów, z fotokopii przygotowanych w tym celu przez autorkę. Ale nie chodzi tylko o generowanie coraz to nowych kompozycji plastycznych. Proces nieustannej transformacji obserwujemy w niemal każdym aspekcie życia prywatnego, społecznego, kulturowego. Fotograficzne kolaże Rene Maisner próbują uchwycić zmiany, którym podlega otaczająca nas rzeczywistość i zwrócić uwagę na naszą, indywidualną rolę w jej kształtowaniu. - tekst towarzyszący wystawie.
Kurator wystawy: Izabela Wojciechowska
Współpraca: Katarzyna Janus-Borkowska
Rene Maisner Żywioły
18.09 - 19.10.2008
otwarcie wystawy: 17 września 2008 godzina 19
Galeria Kordegarda
Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa