Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Anna i Krystian Jarnuszkiewicz żyli razem i tworzyli przez ponad pięćdziesiąt lat. Okoliczności te stanowią krajobraz wspólnej podróży, w której kontekście należy patrzeć na zdjęcia ukazujące ich dorobek. Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na oprowadzenie kuratorskie po wystawie “Love Story”, które odbędzie się 26 marca.
Fotografie prezentowane na ekspozycji nie zawierają wszystkich aspektów aktywności Jarnuszkiewiczów. Pomijają między innymi rysunki, stanowiące z czasem dla Anny najpełniejszą formę wypowiedzi artystycznej. “Love Story” skupia się na realizacjach przestrzennych: rzeźbach, scenografii i pomnikach - a więc na takich formach twórczości, w ukazywaniu i dokumentowaniu których język fotografii zdaje się wybrzmiewać najpełniej. W tej relacji czasem dodaje - pokazując widzom, jak można patrzeć na rzeźbę w przestrzeni publicznej, monumentalizując ją czy przekształcając. Czy jednak fotografie te można zaliczyć do dorobku Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów jako takiego? Czy to pytanie jest w ogóle stosowne wobec ich twórczości?
Anna Jarnuszkiewcz, Ziarno, stal, 1963
Archiwa fotograficzne artystów wywołują u tych, którzy się z nimi stykają, pewnego rodzaj podniecenie. Tym bardziej, że w tym wypadku artyści są nie tylko autorami realizacji widocznych na zdjęciach, ale też autorami samych fotografii. Te zdjęcia, w kilku przypadkach ukazujące przebieg procesu twórczego, towarzyszącego poszukiwaniom form rzeźbiarskich, zostały wykonane do ich własnego użytku, w tajemnicy „pracowni” i nigdy nie były publikowane czy wystawiane. W tak obszerny sposób są dziś po raz pierwszy prezentowane publicznie.
Wielu z rzeźb dziś nie można doznać czasoprzestrzennie, ponieważ uległy zniszczeniu, krajobraz w którym zostały umieszczone nie istnieje, scenografie zdemontowano, a pomników, często prekursorskich, nie zrealizowano - pozostały tylko ich fotograficzne reprodukcje. Tajemnica, jak miłość tych dwojga artystów, wydaje się nie ustępować.
Krystian Jarnuszkiewicz, Totem, 1968, technika: blacha żelazna polichromowana, rzeźba wykonana na Biennale Rzeźby w Metalu w 1968 r. przy ul. Kasprzaka w Warszawie
Anna Jarnuszkiewicz, Iluzjonista, żelazo, blacha cynkowa polichromowana, 1972, sesja fotograficzna na Nowym Mieście w Warszawie
Anna Jarnuszkiewicz, scenografia do programu rozrywkowego, 1972, pierwszy spektakl autorki emitowany w kolorze
Wystawę można oglądać codziennie, do 6 kwietnia 2018 roku, w godzinach 11:00 - 19:00 w siedzibie Fundacji Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie. Wszystkich zainteresowanych organizatorzy zapraszają także na oprowadzenie kuratorskie z Patrickiem Komorskim i Gunią Nowik, które odbędzie się w poniedziałek 26 marca.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem faf.org.pl oraz na stronie facebookowej wydarzenia.
(Fotografie pochodzą z archiwum Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów)