Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Od 9 czerwca 2005 roku można oglądać wystawę prac Wiesława Michalaka zatytułowaną "Fotografia podstawowa". Autor tworzy wielopłaszcyznowe obrazy opierając się na fotografii cyfrowej jaki i analogowej.
Projekty tutaj zebrane są rezultatem długiej eksperymentacji i konceptualizacji pogranicza pomiędzy fotografią analogową i cyfrową. Obrazy wybrane do projekcji zostały przetworzone cyfrowo, a następnie użyte jako źródło światła i danych rozświetlających powierzchnię zaimprowizowanego "ekranu", który również reprezentuje wiedzę i informację. Końcowy efekt wizualizuje wielowymiarowe nałożenie przestrzeni informacyjnych, gdzie różne źródła danych zostały złożone razem w celu uzyskania konceptualnej i estetycznej całości. Podjęto tutaj próbę usunięcia zbędnych elementów aby osiągnąć rodzaj równowagi pomiędzy informacją a szumem, kolorem a kształtem, znaczeniem a przypadkowością, istotą a chaosem, ciemnością a światłem. Próba ta zasadza się na usunięciu wszelkich oczywistych punktów odniesienia do skali czy czasu.
Anatomia melancholii
Obrazy, tak jak książki, są nośnikami indywidualnej albo kolektywnej pamięci. W tym projekcie autor wykorzystał osobiste archiwa fotograficzne w celu stworzenia wizualizacji własnych doświadczeń z przeszłości. Końcowy rezultat nie precyzuje żadnego konkretnego czasu, geografii lub wydarzenia, lecz raczej nawiązuje do subiektywnych wspomnień skonstruowanych z odłamków informacji i danych pozostałych w pamięci. Osobiste fotografie zostały użyte jako źródło światła wyświetlonego na powierzchnię XIX wiecznego niemieckiego atlasu. Mapy użyte jako ekran mają jakiś związek z przeszłymi wydarzeniami, ale natura tego powiązania pozostaje niewyjaśniona. Selektywna głębia ostrości została użyta zarówno na wyświetlonych obrazach jak i na ekranie.
Księga Jana
Ta seria prezentuje obrazy, które powstały niezależnie od tekstu Apokalipsy. Syntetyzują one różnorodne źródła informacji takie jak stare mapy, obrazy satelitarne używane przez różne oficjalne i nieoficjalne agencje, fotografie zrobione przez autora w trakcie wędrówek przez Bliski Wschód i Północną Afrykę czy zdjęcia wywiadowcze. Aczkolwiek wiele z tych obrazów zostało przetworzonych cyfrowo, wszystkie są "prawdziwe" w tym sensie, że istotna informacja nie została zmieniona. W celu zachowania tego poczucia "obiektywności" zostały złożone razem przy pomocy konwencjonalnego sprzętu fotograficznego dużego formatu i powiększone w tradycyjnej ciemni. Pomimo tego, efekt końcowy jest wysoce subiektywny i osobisty. Dopiero kiedy seria była już mniej więcej skończona, autor nazwał ją "Księgą Jana".]
Cyfrowe rozważania
Cykl ten jest rezultatem rozważań nad związkiem pomiędzy tradycyjnym procesem fotograficznym i obrazowaniem cyfrowym. W pewnym sensie, natura tego związku jest odpowiednią metaforą do wyrażenia różnicy pomiędzy obrazem, a zbudowaną na jego podstawie narracją. W pracach tych zminimalizowano detal w celu uwypuklenia istotnej zawartości i znaczenia. Kompozycje celowo ukrywają punkty odniesienia. W ten sposób skala, obiekt lub odległość, są trudne choć nie niemożliwe do odczytania. Zamiarem jest osiągnięcie takiego ambiwalentnego stanu, w którym forma staje się abstrakcyjna, ale nie całkowicie. Cyfrowe obrazy zostały użyte tutaj jako iluminacje rozświetlające powierzchnie, a także dodatkowy kanał informacyjny. Taka kombinacja - analogowa i cyfrowa - często prowadzi do nieoczekiwanych rezultatów. To niemalże niemożliwe by ustalić ponad wszelką wątpliwość, gdzie cyfrowe obrazowanie kończy się, a gdzie zaczyna analogowa fotografia i vice versa.
Cyfrowe obrazowanie lub bardziej generalnie "obrazowanie techniczne", to tylko najnowsza wersja długiej tradycji ludzkich prób zahamowania entropii - nieuniknionego procesu rozpadu w naturze. Nie tylko produkujemy informacje, ale również próbujemy je przechować i przekazać przyszłym generacjom. W tym sensie, działanie przeciw naturze jest fundamentalną cechą ludzkiej kondycji -esencją, a być może i ostatecznym celem szeroko definiowanej kultury. Na tym etapie historii, stronice książki iluminowane cyfrowymi obrazami są najodleglejszym punktem w stosunku do natury jaki udało się nam osiągnąć.]- Wiesław Michalak, Toronto, kwiecień 2005
Wiesław Michalak studiował w Polsce i Kanadzie. Od połowy lat dziewięćdziesiątych jest wykładowcą Uniwersytetu Ryersona w Toronto. Przedtem pracował na wyższych uczelniach w Kanadzie, Australii i Wielkiej Brytanii. Od połowy lat siedemdziesiątych zajmuje się fotografią, cyfrowymi metodami przetwarzania obrazów, animacją komputerową oraz produkcją materiałów multimedialnych z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Jest także autorem wielu prac teoretycznych i metodologicznych. Michalak opublikował ponad pięćdziesiąt artykułów, rozdziałów książkowych, wydawnictw okazjonalnych z dziedziny przetwarzania obrazów cyfrowych, fotografii i programowania graficznych systemów komputerowych. Obecnie mieszka i pracuje równocześnie w Kanadzie i Polsce.
Wystawa Wisława Michalaka Fotografia podstawowa prezentowana jest do 30 czerwca 2005 roku łódzkiej Galerii FF mieszczącej się przy ulicy Traugutta 18.