“Wszystkie Drzewa Bałut” Maćka Zycha w Łodzi

Autor: Marcin Grabowiecki

12 Sierpień 2014
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy na wystawę Maćka Zycha “Wszystkie Drzewa Bałut”. Prezentację towarzyszącą obchodom 70. Rocznicy likwidacji Litzmannstadt Getto można oglądać do 31 sierpnia w Galerii Wschodnia w Łodzi. 30 sierpnia o godz. 18:00 czeka nas spotkanie z autorem i oprowadzanie po wystawie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Litzmannstadt Ghetto – getto w Łodzi powstało na terenie Bałut oraz na Starym Mieście w kwietniu 1940 roku i przetrwało do lata 1944 roku. Współcześnie ten fakt przypominają ledwie widoczne ślady. Granica getta objęła początkowe numery ulicy Wschodniej; to przez nią przebiegał główny trakt akcji przesiedlania Żydów mieszkających na południe od dzisiejszej ulicy Północnej. Na dawnych zdjęciach widać, iż północna część ulicy Wschodniej leżała wyżej - po wojnie wyrównano teren. Jedyne co pozostało, to wzniesienie w północnej części Parku Staromiejskiego. W ciągu czterech lat funkcjonowania getta, na jego terenie wycięto wszystkie drzewa - informacja ta jest zwykle pomijana w tradycyjnym przekazie historii.

Fotografie współczesnych drzew Bałut Macieja Zycha można odczytać na wiele sposobów; jako próbę opowiedzenia historii od strony nieobecności świadków, a więc niemożliwości przekazania świadectwa. Także jako zadanie pytania o historyczną ciągłość czy może bardziej jej brak. Powyższe sugeruje także forma - archiwizująca technika zdjęć została zastosowana w sposób niedokładny, przez co ujawnia swoją nieprzejrzystość. Zabieg ten poddaje w wątpliwość jedną z podstawowych cech dokumentu fotograficznego, czyli przeświadczenie widza o obcowaniu z "prawdą historyczną". Ta niedoskonałość została tu oczywiście zastosowana celowo – pokazuje pęknięcia, przesunięcia znaczeń, utratę. Skoro nie można przekazać historii, skoro stajemy wobec niemożliwości pokazania obrazu czy pokazania czegoś obrazem, jedyne co pozostaje, to ujawnienie jego ułomności. Forma i sposób w jaki obraz – tu konkretnie fotografia – zostaje nam przedstawiona, wpływa na naszą pamięć – co zapamiętujemy i jak. Akt fotografowania obecnych drzew sugeruje, iż w pewnym sensie minione wydarzenia zapisały się, utrwaliły w danym miejscu i wywierają wpływ na teraźniejszość, ale to tylko metafora. "Obrazy" nie mają dostępu ani do przeszłości, ani do teraźniejszości - podlegają manipulacjom, różnorodnym kontekstom i dyskursom. "Wszystkie drzewa Bałut" to próba budowania "znaczenia" z góry skazana na niepowodzenie, ale chodzi o sam akt i próbę jej podjęcia. Opowiedzenie o samej fotografii.

Spotkanie z autorem oraz oprowadzanie po wystawie odbędzie się 30 sierpnia o godz. 18:00.

Dołącz do wydarzenia na: facebook.com

Wystawa towarzyszy obchodom 70. Rocznicy likwidacji Litzmannstadt Getto (28-31.08.2014 Łódź).

Maciek Zych, rocznik 1981. Aktualnie studiuje w Instytucie Twórczej Fotografii Śląskiego Uniwersytetu w Opawie. W 2012 ukończył roczny warsztat dokumentu prowadzony przez Michała Łuczaka w Akademii Fotografii, a w latach 2007-2009 dwuletnie studium w Europejskiej Akademii Fotografii. Jego pierwsza indywidualna wystawa miała miejsce w maju 2012 roku w Cafe Verte w Łodzi, prezentowała cykl “This is not America”. Projekt “Nauczyciele” doczekał się publikacji w 2013 roku w książce “ID”, której wydawcą jest Akademia Fotografii, a kuratorem Michał Łuczak. W 2012 zdobył cztery wyróżnienia w konkursie International Photography Awards (IPA). Jego prace znajdują się w galerii ART IS GOOD, pośród prac fotografów takich jak Tomek Sikora, Wojtek Wieteska, Marta Zasępa czy Przemek Dzienis.

maciekzych.com

Maciek Zych Wszystkie drzewa Bałut

Termin: 9-31 sierpnia 2014
pn-pt w godz.17-19 lub na telefon; 793434420

Galeria Wschodnia
ul. Wschodnia 29/3, front, I piętro
Łódź

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Na rezydencji artystycznej w poznańskim Pix.House gości dokumentalistka, laureatka World Press Photo Anna Bedyńska. Wystawa Forever Mine porusza zaskakujący problem Japońskiego wymiaru...
8
„Zabić biel. Fotografia poza realizmem” - wystawa fotografii eksperymentalnej w FAF
„Zabić biel. Fotografia poza realizmem” - wystawa fotografii eksperymentalnej w FAF
Czy fotografia może odrzucić figurację i uwolnić się od rygoru dokumentalnej rejestracji? Wystawa "Zabić biel. Fotografia poza realizmem" przedstawia zwrot ku abstrakcji i pustce...
6
„Zniknij nad Wisłą” - pierwsza duża retrospektywa Konrada Pustoły
„Zniknij nad Wisłą” - pierwsza duża retrospektywa Konrada Pustoły
Od dziś w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie będzie można oglądać pierwszą przekrojową prezentację twórczości Konrada Pustoły (1975–2015), jednego z najciekawszych fotografów...
12