Wystawa Very Lehndorff (Veruschki) i Holgera Trülzscha

Autor: Marcin Grabowiecki

11 Sierpień 2014
Artykuł na: 4-5 minut
Od 27 września w Spectra Art Space w Warszawie będzie można oglądać wystawę składającą się z obszernego wyboru prac Very Lehndorff (Veruschki) i Holgera Trülzscha “Behind the Appearances”. Prezentacja obejmie zdjęcia i filmy video realizowane przez duet od lat 70. Wystawa potrwa do 30 listopada 2014 r.
Zobacz wszystkie zdjęcia (5)

"Behind the Appearances” to pierwszy na świecie pokaz prac duetu Very Lehndorff (Veruschki) i Holgera Trülzscha. Ich współpraca rozpoczęła się na przełomie lat 60. i 70. cyklem prac, który został zatytułowany "Mimicry-Dress-Art". Prace do cyklu powstawały przez 3 kolejne lata (1970-73) i były dziełami performatywnymi, przełamującymi utrwalony już wizerunek Veruschki-fotomodelki. Przełamywaniu temu służyły zarówno dobór lokacji – opuszczone hale targów rybnych w Hamburgu czy składy starych ubrań i tkanin w Prato nieopodal Florencji – jak również technika artystyczna, wypracowana przez duet Lehndorff/Trülzsch, polegająca na malowaniu ciała Veruschki w ten sposób, by dzięki odpowiednio naniesionej farbie wtapiało się w otoczenie.

Misternie komponowane "żywe obrazy" tworzyły podstawę preformance’ów, które mogły trwać do 20 godzin. Odbywały się one z dala od publiczności, nie licząc zaglądających przez szyby portowych bezdomnych i prostytutek. Działania te były uwieczniane na fotografiach, niekiedy filmowane.

Przy dokładnej analizie ciało Veruschki daje się w pracach wyodrębnić, choć wymaga to uwagi i czasu. To właśnie ten wysiłek, niezbędny do rozszyfrowania precyzyjnych kompozycji, ułożonych z elementów scenografii i ciała Veruschki, stanowi o sile prac. Różnica między ciałem jako fizyczną obecnością a ciałem jako maską, projektującą wizerunek – różnica zasadnicza w tym konkretnym przypadku – została zatarta artystycznie: to samo ciało, które do tej pory projektowało wyobrażenia o cielesności, teraz, znikając, stanowiło część iluzji, której zasadniczym celem jest zmuszenie widza do jej wykrycia.

W 1986 roku o pracach Very Lehndorff pisała Susan Sontag: Eliminacja obecności, która zachodzi w tych pracach, odbywa się nie tylko w samym ich temacie – wcielanie się, ukrywanie cielesnej obecności - ale również poprzez fakt, że są one współpracą artystyczną w pełnym tego słowa znaczeniu, a nie dziełem jednego twórcy. (...) Ich wspólny trud, trud artysty, który pozostaje niewidoczny (fotograf) oraz artystki, która ciąży ku niewidzialności (fotografowany), bynajmniej nie unieważnia pytania o indywidualną obecność. Samo-wyrzeczenie, graniczące z samo-ukaraniem, jest tutaj afirmacją cielesności. Nikt inny nie ma dostępu do tej przestrzeni (tylko przedmioty, rekwizyty); nikt inny nie pojawia się na zdjęciach. Są one hołdem złożonym konkretnej osobie w tym samym stopniu, w jakim są zapisem jej znikania. Nawet eks-Veruschka jest wciąż Veruschką.

Wystawa składa się z trzech cykli prac fotograficznych i filmowych, powstałych w latach 70. i 80. XX wieku: "Mimircy-Dress-Art" (1970-73), "Oxidations" (1978) i "Prato/Sirius" (1985-88). Wystawie towarzyszyć będzie ilustrowany katalog z tekstami Kevina McGarry’ego oraz Andy Rottenberg.

Vera Lehndorff (Veruschka) Urodzona w Królewcu (obecnie Kaliningrad) w 1939 r. niemiecka modelka, aktorka, malarka i fotografka. Córka niemieckiego arystokraty, hrabiego Heinricha Grafa von Lehndorff-Steinort, który był zaangażowany w nieudany zamach na Hitlera 20 lipca 1944 r. w Wilczym Szańcu. Za udział w spisku został stracony w niemieckim więzieniu, matka trafiła do obozu pracy, Vera wraz siostrami do prowadzonego przez SS sierocińca. Po wojnie mieszkała razem z matką i siostrami w obozach uchodźców lub u znajomych. Przez trzy lata studiowała malarstwo i wzornictwo przemysłowe w Hamburgu, następnie malarstwo we Florencji. W 1962 roku rozpoczęła karierę modelki, przeniosła się najpierw do Paryża, później do Nowego Jorku, zmieniła imię na "Veruschka”. Została pierwszą niemiecką supermodelką. W 1966 r. debiutowała na wielkim ekranie w "Powiększeniu" Michelangelo Antonioniego; w słynnej scenie sesji fotograficznej zagrała samą siebie.

Holger Trülzsch Urodzony w Monachium w 1939 r. Studiował malarstwo i rzeźbę na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1969 r. razem z Florianem Frickem założył eksperymentalny zespół muzyczny "Popul Vuh". Trülzsch brał udział w wystawach zbiorowych oraz prezentował swoje prace na pokazach indywidualnych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się przede wszystkim fotografią, videoartem, malarstwem, tworzy rzeźby i instalacje. We wczesnych latach 70. rozpoczął współpracę artystyczną z Verą Lehndorff (Veruschką) cyklem "Mimicry-Dress-Art".

Vera Lehndorff/Holger Trülzsch Behind the Appearances

Termin: 26 września - 30 listopada 2014
sobota - niedziela, godz. 11:00-18:00

Spectra Art Space, Fundacja Rodziny Staraków
Ul. Bobrowiecka 6
Warszawa

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Na rezydencji artystycznej w poznańskim Pix.House gości dokumentalistka, laureatka World Press Photo Anna Bedyńska. Wystawa Forever Mine porusza zaskakujący problem Japońskiego wymiaru...
8
„Zabić biel. Fotografia poza realizmem” - wystawa fotografii eksperymentalnej w FAF
„Zabić biel. Fotografia poza realizmem” - wystawa fotografii eksperymentalnej w FAF
Czy fotografia może odrzucić figurację i uwolnić się od rygoru dokumentalnej rejestracji? Wystawa "Zabić biel. Fotografia poza realizmem" przedstawia zwrot ku abstrakcji i pustce...
6
„Zniknij nad Wisłą” - pierwsza duża retrospektywa Konrada Pustoły
„Zniknij nad Wisłą” - pierwsza duża retrospektywa Konrada Pustoły
Od dziś w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie będzie można oglądać pierwszą przekrojową prezentację twórczości Konrada Pustoły (1975–2015), jednego z najciekawszych fotografów...
12