Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
"Behind the Appearances” to pierwszy na świecie pokaz prac duetu Very Lehndorff (Veruschki) i Holgera Trülzscha. Ich współpraca rozpoczęła się na przełomie lat 60. i 70. cyklem prac, który został zatytułowany "Mimicry-Dress-Art". Prace do cyklu powstawały przez 3 kolejne lata (1970-73) i były dziełami performatywnymi, przełamującymi utrwalony już wizerunek Veruschki-fotomodelki. Przełamywaniu temu służyły zarówno dobór lokacji – opuszczone hale targów rybnych w Hamburgu czy składy starych ubrań i tkanin w Prato nieopodal Florencji – jak również technika artystyczna, wypracowana przez duet Lehndorff/Trülzsch, polegająca na malowaniu ciała Veruschki w ten sposób, by dzięki odpowiednio naniesionej farbie wtapiało się w otoczenie.
Misternie komponowane "żywe obrazy" tworzyły podstawę preformance’ów, które mogły trwać do 20 godzin. Odbywały się one z dala od publiczności, nie licząc zaglądających przez szyby portowych bezdomnych i prostytutek. Działania te były uwieczniane na fotografiach, niekiedy filmowane.
Przy dokładnej analizie ciało Veruschki daje się w pracach wyodrębnić, choć wymaga to uwagi i czasu. To właśnie ten wysiłek, niezbędny do rozszyfrowania precyzyjnych kompozycji, ułożonych z elementów scenografii i ciała Veruschki, stanowi o sile prac. Różnica między ciałem jako fizyczną obecnością a ciałem jako maską, projektującą wizerunek – różnica zasadnicza w tym konkretnym przypadku – została zatarta artystycznie: to samo ciało, które do tej pory projektowało wyobrażenia o cielesności, teraz, znikając, stanowiło część iluzji, której zasadniczym celem jest zmuszenie widza do jej wykrycia.
W 1986 roku o pracach Very Lehndorff pisała Susan Sontag: Eliminacja obecności, która zachodzi w tych pracach, odbywa się nie tylko w samym ich temacie – wcielanie się, ukrywanie cielesnej obecności - ale również poprzez fakt, że są one współpracą artystyczną w pełnym tego słowa znaczeniu, a nie dziełem jednego twórcy. (...) Ich wspólny trud, trud artysty, który pozostaje niewidoczny (fotograf) oraz artystki, która ciąży ku niewidzialności (fotografowany), bynajmniej nie unieważnia pytania o indywidualną obecność. Samo-wyrzeczenie, graniczące z samo-ukaraniem, jest tutaj afirmacją cielesności. Nikt inny nie ma dostępu do tej przestrzeni (tylko przedmioty, rekwizyty); nikt inny nie pojawia się na zdjęciach. Są one hołdem złożonym konkretnej osobie w tym samym stopniu, w jakim są zapisem jej znikania. Nawet eks-Veruschka jest wciąż Veruschką.
Wystawa składa się z trzech cykli prac fotograficznych i filmowych, powstałych w latach 70. i 80. XX wieku: "Mimircy-Dress-Art" (1970-73), "Oxidations" (1978) i "Prato/Sirius" (1985-88). Wystawie towarzyszyć będzie ilustrowany katalog z tekstami Kevina McGarry’ego oraz Andy Rottenberg.
Vera Lehndorff (Veruschka) Urodzona w Królewcu (obecnie Kaliningrad) w 1939 r. niemiecka modelka, aktorka, malarka i fotografka. Córka niemieckiego arystokraty, hrabiego Heinricha Grafa von Lehndorff-Steinort, który był zaangażowany w nieudany zamach na Hitlera 20 lipca 1944 r. w Wilczym Szańcu. Za udział w spisku został stracony w niemieckim więzieniu, matka trafiła do obozu pracy, Vera wraz siostrami do prowadzonego przez SS sierocińca. Po wojnie mieszkała razem z matką i siostrami w obozach uchodźców lub u znajomych. Przez trzy lata studiowała malarstwo i wzornictwo przemysłowe w Hamburgu, następnie malarstwo we Florencji. W 1962 roku rozpoczęła karierę modelki, przeniosła się najpierw do Paryża, później do Nowego Jorku, zmieniła imię na "Veruschka”. Została pierwszą niemiecką supermodelką. W 1966 r. debiutowała na wielkim ekranie w "Powiększeniu" Michelangelo Antonioniego; w słynnej scenie sesji fotograficznej zagrała samą siebie.
Holger Trülzsch Urodzony w Monachium w 1939 r. Studiował malarstwo i rzeźbę na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W 1969 r. razem z Florianem Frickem założył eksperymentalny zespół muzyczny "Popul Vuh". Trülzsch brał udział w wystawach zbiorowych oraz prezentował swoje prace na pokazach indywidualnych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się przede wszystkim fotografią, videoartem, malarstwem, tworzy rzeźby i instalacje. We wczesnych latach 70. rozpoczął współpracę artystyczną z Verą Lehndorff (Veruschką) cyklem "Mimicry-Dress-Art".
Vera Lehndorff/Holger Trülzsch Behind the Appearances
Termin: 26 września - 30 listopada 2014
sobota - niedziela, godz. 11:00-18:00
Spectra Art Space, Fundacja Rodziny Staraków
Ul. Bobrowiecka 6
Warszawa