Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Les Rencontres d’Arles to jeden z najbardziej znanych festiwali fotografii w Europie. Co roku bogaty program wydarzeń przyciąga do Prowansji rzesze fotografów, studentów, kuratorów i innych miłośników fotografii – w zeszłym roku festiwalowe wystawy odwiedziło 96 tysięcy osób.
Choć festiwal rozpoczyna się w pierwszej połowie lipca, mówi się o nim właściwie przez cały rok – Jedziesz do Arles?; Ach, widziałem jego prace w Arles; Słyszałeś, że w tym roku X będzie miał wystawę w Arles? Tego wydarzenia nie można przegapić. Pojechaliśmy więc do Arles na otwarcie tegorocznej, 45. edycji festiwalu. Chcemy podzielić się z Wami wrażeniami i przedstawić trzy wystawy, które najbardziej utkwiły nam w pamięci.
Erik Kessels – Small Universe. The Dutch Need to Document
Holenderski kurator Erik Kessels udowadnia, że mieszkańcy Niderlandów są prawdziwymi mistrzami doceniania codzienności, zwracania uwagi na detale, tworzenia typologii i rysowania przenikliwych portretów. Wszystko dlatego, jak tłumaczy Kessels, ponieważ będąc jedną z najwyższych nacji na świecie, mieszkają w jednym z najmniejszych krajów na świecie. Dlatego nigdy nie są sami, zawsze jakaś część ich długich ciał wchodzi w czyjąś prywatną przestrzeń i próbuje ją oswoić. Tak jak na przykład Hans Eijkelboom, który pukał do domów nieznanych sobie rodzin i fotografował się z nimi w roli męża i ojca.
Albo Milou Abel, która przez ponad dwa lata fotografowała kobietę poznaną przypadkowo na ulicy.
Kessels pisze: Lubię myśleć, że gdyby Holandia była obrazem, byłaby JPG-iem. Ten najpopularniejszy format kompresji pliku jest mały, gdy patrzysz na niego z zewnątrz, ale gdy go otworzysz, zobaczysz, że kryje w sobie rozległe i niespodziewane bogactwo.
Mazaccio&Drowilal – Wild Style
Wystawa dwojga młodych fotografów Élise Mazac i Roberta Drowilala to z estetycznego punktu widzenia prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjne wydarzenie tej edycji festiwalu, wyraźnie ciążącej ku tradycyjnemu podejściu do fotografii i jej eksponowania. Francuski duet zabija swoim absurdalnym poczuciem humoru i świetnym wyczuciem kampowej internetowej estetyki. Psy podziwiające zachody słońca, papier toaletowy powiększony do rozmiarów ściany i delfiny, dużo delfinów – to wszystko można zobaczyć w statecznych murach klasztoru Saint-Trophime.
Ci, którym nie uda się dotrzeć do Arles, będą mieli okazję zobaczyć prace Mazaccio i Drowilala podczas tegorocznej edycji Paris Photo.
Discovery Award / Prix Découverte
Od dwunastu lat, co rok zaproszeni przez kuratorów festiwalu eksperci z dziedziny fotografii, nominują twórców do Prix Découverte – nagrody dla fotograficznego „odkrycia roku”. Każdy z pięciu nominujących wybiera dwóch jego zdaniem najciekawszych i najbardziej obiecujących fotografów, których prace można następnie zobaczyć podczas festiwalu. Zwycięzcą tegorocznej edycji został chiński fotograf Kechun Zhang. Jego projekt “Yellow River” to pełen zaskakujących obserwacji, podszyty nutą absurdu zapis podróży.
Artykuł przygotowany przez Collegium Artis.