Wystartował Fotofestiwal Open Call, czyli nabór do Programu Otwartego, prezentowanego co roku w ramach czerwcowego festiwalu. Swoje projekty fotograficzne możecie zgłaszać do 24 listopada.
Program Otwarty to szansa na pokazanie prac widzom Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi w czerwcu 2025. „Szukamy artystów i artystek o wyjątkowej osobowości i projektów prezentujących odważne wizje. Nabór w tej kategorii jest otwarty - bez ograniczeń tematycznych i wiekowych. Do jury zapraszamy specjalistów z najważniejszych na świecie mediów i instytucji fotograficznych.” - zachęcają organizatorzy.
Spośród nadesłanych projektów jury wybierze sześć, które, przy współpracy z kuratorami Fotofestiwalu, zostaną zaprezentowane w formie wystawy w czerwcu 2025 w centrum festiwalowym Art_Inkubator.
Autorzy i autorki zwycięskich projektów otrzymają:
- wystawę 6 finałowych projektów podczas Fotofestiwalu w Łodzi (ponad 20.000 widzów)
- wynagrodzenie artystyczne (400 euro)
- zakwaterowanie na weekend otwarcia festiwalu
- pokrycie kosztów przyjazdu (do 300 euro)
- budżet na produkcję prac (500 euro)
Jak aplikować?
Aby zgłosić swój udział do Programu Otwartego, należy do 24 listopada 2024 roku wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie site.picter.com, załączając od jednego do dwóch projektów wraz z opisami (każdy od 10 do 20 zdjęć) oraz opłacić wpisowe w wysokości 15 euro (ok. 65 zł).
Ewentualne pytania należy kierować na adres opencall@fotofestiwal.com.
Nadesłane projekty będzie oceniać jury w składzie:
- Marta Szymańska – kuratorka wystaw fotograficznych, od 2004 roku tworzy Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi. Współtworzy Kolektyw Fotofestiwalu, który testuje kolektywne, demokratyczne sposoby pracy i zarządzania projektami kulturalnymi. Była wicedyrektor Fundacji Archeologii Fotografii zajmującej się ratowaniem, rozwojem i promocją archiwów polskich fotografów. Jej doświadczenie kuratorskie obejmuje wystawy: „Czuła uwaga” (2021, Muzeum Sztuki w Łodzi), „Długie życie dla Białorusi” (2021; Instytut Pileckiego w Berlinie, Fotofestiwal Łódź), „Bądź damą – współczesne fotografki na Białorusi” (2020, Miesiąc Fotografii w Mińsku) i inne. Jest recenzentką przeglądów portfolio i jurorką konkursów fotograficznych.
- Femke Rotteveel jest dyrektorką FOTODOK od 2017 roku. FOTODOK to instytucja w Utrechcie (Holandia), w której wystawy fotograficzne są kuratorowane wokół tematów społecznych, aby poszerzać perspektywy lub przedstawiać inny punkt widzenia. Ponadto FOTODOK organizuje sprecyzowane programy dotyczące na przykład książek fotograficznych i wspiera twórców w ich rozwoju. FOTODOK jest aktywnie zaangażowany w (między)narodowe programy talentów, takie jak Lighthouse, FUTURES, Talent Embassy i Blurring the Lines. Femke jest łącznikiem z dużą (między)krajową siecią instytucji kulturalnych, fotografów, organizacji społecznych, funduszy, (wpływowych) inwestorów i przedsiębiorców. Studiowała historię społeczno-ekonomiczną na Uniwersytecie Amsterdamskim i Uniwersytecie Exeter. Na początku swojej kariery Femke pracowała przez 8 lat jako szefowa działu wystaw World Press Photo, gdzie była odpowiedzialna za organizację i finansowanie 100 wystaw, które odbywają się co roku na całym świecie. Femke jest zaangażowana jako mentor w różne programy startupowe i aktywnie wspiera organizacje takie jak KLABU, National Violin Competition i Fundacja Max.
- Clare Grafik jest dyrektorką ds. wystaw w The Photographers’ Gallery w Londynie. Pracowała w instytucjach publicznych, takich jak ICA, Whitechapel, Hayward i National Portrait Gallery, a także z kolekcjami prywatnymi. W TPG współpracowała z takimi artystami jak Taryn Simon, Zineb Sedira, Keith Arnatt i Evelyn Hofer. Pokazy grupowe obejmują serię trzech wystaw badających związek między fotografią a rzeźbą, kolażem i rysunkiem. Inne projekty obejmują indywidualną wystawę z Bettiną Von Zwehl w Muzeum Freuda w Londynie oraz wystawę grupową „Pictures from the Garden” we współpracy z Photo Oxford 2023. Jej wkład w książki i katalogi obejmuje „Silver Lake Drive” Alexa Pragera, a ostatnio „Another Country” (T&H). Była wykładowcą sesyjnym w Birkbeck College w Londynie i wykładała dla takich instytucji jak University of the Arts w Londynie, University of South Wales i Sotheby’s Institute of Art.
- Giuseppe Oliverio – założyciel PhMuseum i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Fotografii PhMuseum Days. Od 2012 roku kieruje organizacją, rozwijając jej odnowione granty i programy edukacyjne. Prowadził warsztaty w Argentynie, Brazylii, Włoszech i na Bliskim Wschodzie. Był jurorem takich nagród jak Lucie Photo Book Prize, Magenta Foundation’s Flash Forward, Blow Up Press Book Award, LensCulture Critics’ Choice, United Photo Industry The Fence i Cortona Happiness OnTheMove. Pracował jako recenzent portfolio dla Futures Photography, Unseen, Photo Vogue Festival, Fotografia Europea, Fotofestiwal’s Photo-Match, Visa Pour L’Image. Pisał dla magazynów TIME i L’Uomo Vogue.
- Krzysztof Candrowicz – kurator, dyrektor artystyczny, badacz. Współzałożyciel i członek Fundacji Edukacji Wizualnej i Łódzkiego Fotofestiwalu. W 2013 roku został dyrektorem artystycznym Triennale Fotografii w Hamburgu w Niemczech, a od 2018 roku pracuje jako kurator CICLO Biennale w Porto w Portugalii. Pracuje na arenie międzynarodowej jako kurator gościnny i wykładowca wizytujący w wielu organizacjach, muzeach, szkołach, festiwalach oraz jako członek jury różnych projektów i nagród artystycznych, w tym Rencontres d’Arles Discovery Award, Deutsche Börse Photography Prize, Hasselblad Award, Robert Capa Award i wielu innych.
Lista wystaw zakwalifikowanych do Programu Otwartego zostanie ogłoszona 23 grudnia 2024 roku.
Fotofestiwal - o festiwalu
Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi powstał w 2001 roku jako jedno z pierwszych wydarzeń fotograficznych w Europie Środkowej. Znany jest nie tylko z doskonałych programów kuratorskich przygotowywanych przy współpracy ze światowej klasy specjalistami, ale także z wyjątkowej atmosfery. Wystawy, spotkania, warsztaty i koncerty organizujemy w poprzemysłowych przestrzeniach Łodzi. Prezentujemy różne oblicza fotografii, ale dbamy także o to, aby festiwal był przestrzenią spotkań, rozmów i wymiany doświadczeń. Stworzyliśmy autorską formułę Photo-Match: Zupełnie Innego Przeglądu Portfolio. Od 2016 roku pracujemy jako kolektyw, bez szefa i pionowej struktury zarządzania.
Program Otwarty funkcjonował do 2019 roku jako Grand Prix Fotofestiwal – od 2020 roku zrezygnowaliśmy z typowej formuły konkursowej. Spośród nadesłanych projektów co roku nominujemy także co najmniej jedną osobę artystyczną do działań w ramach FUTURES. FUTURES to europejska platforma zrzeszająca globalną społeczność fotograficzną w celu wspierania rozwoju zawodowego wschodzących artystów na całym świecie.
Więcej informacji o naborze na stronie fotofestiwal.com.