"Drobne nieobecności" Tomasza Dobiszewskiego w Bunkrze Sztuki

Autor: Marcin Grabowiecki

14 Styczeń 2014
Artykuł na: 4-5 minut
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie zaprasza na otwarcie wystawy Tomasza Dobiszewskiego "Drobne nieobecności", które odbędzie się w czwartek, 16 stycznia o godz. 18:00. Prezentacja opowiadająca o schematach wpływających na postrzeganie rzeczywistości została zaprojektowaną specjalnie dla przestrzeni Bunkra Sztuki.
"Drobne nieobecności" Tomasza Dobiszewskiego, pierwszą (zaprojektowaną specjalnie dla przestrzeni Bunkra Sztuki) wystawę 2014 roku, jej autor i kurator chcą widzieć jako opowieść o schematach wpływających na postrzeganie rzeczywistości. O prawdzie i fikcji, o wszystkim tym, co konstruuje pamięć i jej luki. Dobiszewski ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu (2005), obszar jego eksploracji stanowią czas i przestrzeń, ograniczenia percepcji, iluzja oraz zagadnienia interakcji. W swoich pracach łączy komunikaty czytelne dla różnych zmysłów człowieka i przewrotnie eksperymentuje z fizjologią ludzkich zmysłów pozbawiając widza możliwości poznania istoty swoich dzieł.

Artystę w pracy nad ekspozycją w Bunkrze Sztuki zainspirowały dwa wątki: sam budynek Galerii (posiadającej bogate archiwa niemal 50-letniej modernistycznej budowli w centrum Krakowa) oraz niekonwencjonalne użycie mediów i teorii tradycyjnie stosowanych w narracjach o sztuce (a więc działania parainżynierskie, na które wpływ miały teorie estetyczne, psychologia oraz neurofizjologia). Wystawa stawia zasadnicze pytania: W jaki sposób miejsce determinuje język sztuki? oraz W jaki sposób język określa miejsce, w którym zaistniał?

Tomasz Dobiszewski


Dobiszewski podejmuje wyzwanie znalezienia na nie odpowiedzi stosując niekonwencjonalne działania artystyczne. Wykorzystuje czujniki ruchu, lampy błyskowe, autorsko zmodyfikowany wielkoformatowy aparat fotograficzny czy zasady geometrii wykreślnej. Zmaga się z na wskroś racjonalnymi prawami fizyki mając równocześnie na uwadze, że przypadek i szczęście odgrywają równie istotną rolę jak precyzyjne planowanie.

Tak jak specyficzny proces fotograficzny, na którym opiera się wystawa, ekspozycja nie udowadnia z góry założonej tezy - zakłada dużą dozę niewiadomych, zaskoczenia i tajemnicy. Jak napisał w tekście kuratorskim towarzyszącym wystawie Krzysztof Siatka Być może w największym stopniu instalacje Tomasza Dobiszewskiego są śladem przeświadczenia, że zrozumienie jest synonimem złudzenia. i jeszcze (...) Moją i artysty intencją jest podkreślenie niepewności wniosków, które wysuwamy. Wystawa snuje przypuszczenia, podsuwa tropy, wysyła impulsy do refleksji i szepce o  - śladach, odciskach i powidokach wspomnień. Negatywy i pozytywy, ślady i zarysy, cienie i bliki - te dosłowne i te metaforyczne - zawładną Bunkrem Sztuki.

Tomasz Dobiszewski


W programie wydarzeń towarzyszących znajdzie się m.in. Dzień Otwarty wystawy (15.02.2014), kiedy to w Bunkrze Sztuki odbędą się, m.in. warsztaty dla dzieci, oprowadzanie kuratorskie, wykład dr Ewy Wójtowicz czy esej na głos i kontrabas w wykonaniu prof. Tadeusza Sławka i Bogdana Mizerskiego (od 15 lutego w sprzedaży dostępna będzie również publikacja towarzysząca wystawie). Warto także zwrócić uwagę na kuratorowany przez Macieja Stasiowskiego cykl projekcji filmowych "Pasażerowie architektury" (pierwsze spotkanie odbędzie się 23 stycznia (czwartek) o godz. 18.00).

Szczegółowy program wydarzeń towarzyszących znajdziecie na stronie: bunkier.art.pl

Kurator wystawy: Krzysztof Siatka.
Kuratorka programu towarzyszącego: Anna Lebensztejn.
Koordynacja: Renata Zawartka.

Tomasz Dobiszewski (ur. w 1977) w 2005 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Fotografii Intermedialnej pod kierunkiem Krzysztofa J. Baranowskiego i Stefana Wojneckiego. Formułuje artystyczną wypowiedź, posługując się fotografią, wideo i multimedialnymi instalacjami. Obszar jego eksploracji stanowią czas i przestrzeń, ograniczenia percepcji, iluzja oraz zagadnienia interakcji. W pracach, które są dowodami procesów oswajania mediów, nie poprzestaje na czysto konceptualnych strategiach poznawczych, lecz wzbogaca dyskurs o elementy pozaintelektualne (wrażenia zmysłowe i poznanie intuicyjne). Łączy ze sobą komunikaty czytelne dla różnych zmysłów człowieka, a eksperymentując z fizjologią widzenia czy słyszenia, z jednej strony dąży do pełniejszego i całościowego przekazu, z drugiej zaś, jakby złośliwie czy może ironicznie, pozbawia widza możliwości poznania istoty dzieła.


Tomasz DobiszewskiDrobne nieobecności
Wernisaż: 16.01.2014, godz. 18:00
Termin: 17.01-23.02.2014

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a
Kraków
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Na rezydencji artystycznej w poznańskim Pix.House gości dokumentalistka, laureatka World Press Photo Anna Bedyńska. Wystawa Forever Mine porusza zaskakujący problem Japońskiego wymiaru...
8
„Zabić biel. Fotografia poza realizmem” - wystawa fotografii eksperymentalnej w FAF
„Zabić biel. Fotografia poza realizmem” - wystawa fotografii eksperymentalnej w FAF
Czy fotografia może odrzucić figurację i uwolnić się od rygoru dokumentalnej rejestracji? Wystawa "Zabić biel. Fotografia poza realizmem" przedstawia zwrot ku abstrakcji i pustce...
6
„Zniknij nad Wisłą” - pierwsza duża retrospektywa Konrada Pustoły
„Zniknij nad Wisłą” - pierwsza duża retrospektywa Konrada Pustoły
Od dziś w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie będzie można oglądać pierwszą przekrojową prezentację twórczości Konrada Pustoły (1975–2015), jednego z najciekawszych fotografów...
12