Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Wystawę "Marín. Fotografía 1908-1940" przygotowaną przez Instytut Cervantesa i Fundację Pablo Iglesiasa mogliśmy niedawno oglądać w Warszawie. Teraz przyszedł czas, żeby prezentację, która jest próbą odświeżenia postaci tego wielkiego, przez lata niesłusznie zapomnianego, hiszpańskiego fotografa zobaczyli mieszkańcy Krakowa.
Urodzony w 1885 roku w Madrycie Luis Ramón Marín zaczął publikować swoje zdjęcia w prasie w 1908 roku. Posiadał wszystkie cechy dopiero co powstałego zawodu fotoreportera, który miał zrewolucjonizować dziennikarstwo prasowe. W ciągu trzydziestu lat intensywnej pracy, tylko w gazecie "Informaciones" ukazywało się ponad 1000 zdjęć jego autorstwa rocznie, a do tego trzeba dodać współpracę artysty ze wszystkimi magazynami ukazującymi się w tamtych czasach. Pod koniec życia zajął się fotografowaniem oblężonego Madrytu w trakcie hiszpańskiej wojny domowej. Po wojnie zdjęcia Marína - z powodów politycznych - zniknęły z gazet i popadły w zapomnienie. Artysta przed śmiercią w 1944 roku, uporządkował i opisał swoje prace, a w obawie przed represjami politycznymi, wdowa po fotoreporterze ukryła w sumie 18 tysięcy negatywów w skrytce za ścianą. W 2008 roku, córka Marína przekazała całą spuściznę po ojcu Fundacji Pablo Iglesiasa, która zajęła się odrestaurowaniem zdjęć i ich zapisem cyfrowym.
Ogromne znaczenie archiwum Marína wynika z wysokich walorów estetycznych jego fotografii, ale nie tylko. Autor nie ogranicza się do reportażu z ważnych wydarzeń. Nadaje dokumentowi wizję, która pozwala nam, prawie wiek później, na nowo ułożyć obraz społeczeństwa hiszpańskiego z początku XX wieku dzięki uwiecznieniu na fotografiach: postaci z tamtej epoki (Rodzina Królewska, śluby sławnych rodzin), wydarzeń politycznych (otwarcie obrad parlamentu, pogrzeb Pablo Iglesiasa, portrety osobowości), nowinek technicznych, które miały zyskać na znaczeniu w przyszłości (lotnictwo, motocykle, automobile), dramatycznych wydarzeń historycznych (zamachy na premierów Canalejasa i Eduardo Dato), powstania nowoczesnego przemysłu (siedziba Telefóniki), narodowej tragedii (wojna domowa), sportu, świąt ludowych i innych. Marín jest wyjątkowym fotografem, na jego zdjęciach można odnaleźć niezliczone rodzaje obiektów i zamysłów artystycznych. Jako reporter wiernie oddaje portretowany świat, ale zawsze dodaje jakiś element, gest, dodatek, przywołujący na myśl dzieła wielkich malarzy historii sztuki.
Odnalezienie tych ważnych zbiorów fotografii jest wydarzeniem o znaczeniu artystycznym i historycznym. Marín musiał zdawać sobie sprawę z ogromnego znaczenia swego dorobku, ponieważ od początku starannie opisywał datą i notatką każdy negatyw, sądząc być może, że ułatwi to odkrywcom jego dzieła interpretację zgodną z rzeczywistością, jaką uchwycił swoim aparatem fotograficznym. Na wystawę, którą zobaczymy w Krakowie składa się 67 fotografii powstałych w latach 1908-1940.
Organizatorzy: Instytut Cervantesa w Krakowie, Fundacja Pablo Iglesias, Fundacja Pauza.
Klasycy Fotografii: Marín. Fotografía 1908-1940
Termin: 17.03-30.04.2011
Galeria Pauza
ul. Floriańska 18/5
Kraków