Pentax SMC D FA 50 mm i 100 mm f/2,8 Macro

Autor: Łukasz Kacperczyk

9 Sierpień 2004
Artykuł na: 4-5 minut
Pentax ogłosił rozpoczęcie produkcji dwóch nowych obiektywów makro, które zapoczątkują serię szkieł o nazwie "SMC D FA". Obiektywy mają niewielkie wymiary i zostały zoptymalizowane do współpracy z lustrzankami cyfrowymi, ale mają pole krycia pełnej klatki 35 mm, więc będą mogły być używane z tradycyjnymi lustrzankami na film.

Pentax ogłosił rozpoczęcie produkcji dwóch nowych obiektywów makro, które zapoczątkują serię szkieł o nazwie "SMC D FA". Obiektywy mają niewielkie wymiary i zostały zoptymalizowane do współpracy z lustrzankami cyfrowymi, ale mają pole krycia pełnej klatki 35 mm, więc będą mogły być używane z tradycyjnymi lustrzankami na film.

Pentax SMC D FA 50 mm f/2,8 Macro

Obiektywy Pentax SMC D FA 50 mm f/2,8 Macro i SMC D FA 100 mm f/2,8 Macro to pierwsze szkła z nowej serii, która ma zastąpić wysłużoną linię FA. Jak można się domyślić, literka "D" oznacza optymalizację do wykorzystania z lustrzankami cyfrowymi (a już wkrótce Pentax powinien mieć co najmniej dwa takie modele) - chodzi głównie o niepożądane odblaski zmniejszające kontrast. Nowe makra są mniejsze od swoich poprzedników i akceptują filtry z tradycyjną już dla firmy średnicą gwintu 49 mm.

Miłośników Pentaksa ucieszy zapewne fakt, że przywrócono "niemodny" ostatnio pierścień przysłony, dzięki czemu oba obiektywy są kompatybilne z tradycyjnymi lustrzankami małoobrazkowymi, które nie mają sterowania przysłoną z korpusu.

Pentax SMC D FA 100 mm f/2,8 Macro

Cyfrowy *ist D umożliwi korzystanie z systemu Quick-Shift Focus, dzięki któremu w trybie AF w każdej chwili można skorygować ustawienie ostrości bez konieczności przełączania w tryb manualny, zarówno z SMC D FA 50/2,8 Macro, jak i SMC D FA 100/2,8 Macro. Jak zapewnia producent, oba obiektywy dają najwyższą jakość obrazu w całej skali odległości - od makro do nieskończoności. W przypadku pięćdziesiątki wykorzystano sprawdzony system "pływających" soczewek, a setka korzysta z systemu FREE (Fixed Rear Element Extension).

Oba obiektywy pozwolą na osiągnięcie powiększenia 1x bez dodatkowych soczewek, pierścieni czy konwerterów. Mają też szerokie pierścienie ostrzenia ręcznego, które nie kręcą się w trybie AF. Specjalny przełącznik pozwala zablokować ostrość w każdym ustawieniu, a metalowy bagnet zapewnia większą trwałość. W zestawie z obiektywami znajdują się metalowe osłony przeciwsłoneczne.

Dane techniczne obiektywu Pentax SMC D FA 50 mm f/2,8 Macro:

NazwaPentax SMC D FA 50 mm f/2,8 Macro
Typobiektyw makro
Konstrukcja8 soczewek w 7 grupach
Stabilizacja obrazubrak
Autofokusb.d.
Ogniskowa50 mm
Otwór maksymalnyF2.8
Dystans min.0,2 m
Kąt47 stopni (31,5 stopni z lustrzanką Pentax *ist D)
Przesłonaautomatyczna, 8 listków, f/2,8 - f/32
MocowaniePentax D FA
Powiększenie1x
Filtr49 mm
Osłonametalowa
Obudowatworzywo
Wymiary67,5 mm x 60 mm
Waga265 g
Akcesoriab.d.
Uwagi
  • zoptymalizowany do pracy z lustrzankami cyfrowymi
  • blokada ostrości
  • system Quick-Shift Focus
  • system "pływających" soczewek
Artykuł na FotopolisPentax SMC D FA 50 mm i 100 mm f/2,8 Macro

Dane techniczne obiektywu Pentax SMC D FA 100 mm f/2,8 Macro:

NazwaPentax SMC D FA 100 mm f/2,8 Macro
Typobiektyw makro
Konstrukcja9 soczewek w 8 grupach
Stabilizacja obrazubrak
Autofokusb.d.
Ogniskowa100 mm
Otwór maksymalnyF2.8
Dystans min.0,3 m
Kąt24,5 stopnia (16 stopni z lustrzanką Pentax *ist D)
Przesłonaautomatyczna, 8 listków, f/2,8 - f/32
MocowaniePentax D FA
Powiększenie1x
Filtr49 mm
Osłonametalowa
Obudowatworzywo
Wymiary67,5 mm x 80,5 mm
Waga345 g
Akcesoriab.d.
Uwagi
  • zoptymalizowany do pracy z lustrzankami cyfrowymi
  • blokada ostrości
  • system Quick-Shift Focus
  • system FREE (Fixed Rear Element Extension)
Artykuł na FotopolisPentax SMC D FA 50 mm i 100 mm f/2,8 Macro
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon prezentuje kolejny obiektyw z rodziny EOS VR. Nowy RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual to według producenta praktyczny i niedrogi sposób na tworzenia treści 3D i opowiadanie historii w rozwijającym...
2
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon na dobre bierze się za segment wideo i zapowiada uniwersalny obiektyw 28-135 mm f/4 ze sprzęgłem Power Zoom, który ma szansę znaleźć się na podstawowym wyposażeniu dużej rzeszy...
5
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych stałek
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych...
Canon prezentuje kolejne po modelu RF 35 mm f/1.4L VCM obiektywy, które budować będą serię kompaktowych, jasnych stałek do filmu i fotografii. Modele RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm...
7