Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Przejęcie archiwów Corbis ze zwykłej transakcji biznesowej staje się coraz gorętszym tematem. Głównie za sprawą potencjalnych skutków jakie może wywołać. Niedawno informowaliśmy Was o fotografach, którzy w procesie przejęcia utracili kontrolę nad zdjęciami zamieszczonymi w serwisie Demotix, będącym jedną z odnóg Corbis. Konsekwencje przejęcia mogą być jednak dużo bardziej poważne, nie tylko dla świata fotografii.
W kolekcji ponad 100 mln zdjęć będących tematem przejęcia, znajdowało się wiele ikonicznych, ważnych kulturowo i historycznie zdjęć. Marylin Monroe z podwianą spódnicą, Albert Einstein wystawiający język czy Jimi Hendrix na festiwalu Woodstock, to tylko niektóre z nich. O te kadry raczej nie musimy się martwić, ale czy to samo możemy powiedzieć w przypadku zdjęć “Tank Mana” wykonanych po brutalnym stłumieniu protestów na placu Tiananmen w 1989?
Fotografia Jeffa Widenera z Associated Press, przedstawiająca samotnego człowieka blokującego kolumnę czołgów weszła do masowej świadomości i stała się najczęściej przywoływanym obrazem ilustrującym tamte wydarzenia. Podobne zdjęcia wykonało wtedy jeszcze 3 innych zagranicznych fotoreporterów oraz przypadkowy przechodzień, a niektóre z nich trafiły do archiwów Corbis. Zajścia z wiosny 1989 roku wciąż są w Chinach tematem tabu, a informacje o nich skutecznie blokowane przez rządowe media. O tym, że zdjęcia ze zdarzenia nie będą dystrybuowane w Chinach jesteśmy właściwie przekonani, ale czy przejęcie do nich praw przez chińską firmę może oznaczać problemy także z dystrybucją międzynarodową?
- Jesteśmy w pełni zaangażowani by stać się godnym następcą Corbis i zapewniamy, że wszystkie zdjęcia wchodzące w skład przejętych archiwów będą dalej dostępne na rynku międzynarodowym. - piszą przedstawiciele China Visual Group w oświadczeniu przesłanym do dziennika The New York Times.
Okazuje się też, że Corbis Images pełniło jedynie rolę pośrednika w dystrybucji zdjęć, a pełne prawa pozostają w rękach agencji Reuters i Associated Press. Corbis posiada prawa do innego ujęcia tego zdarzenia, które jednak dużo rzadziej pojawiało się w mediach. Wygląda więc na to, że fotografie z okolic placu Tiananmen nie znikną, ale całe zajście rodzi pytania o bezpieczeństwo tysięcy innych zdjęć dokumentujących współczesną historię Państwa Środka, które również przeszły w chińskie ręce.
Więcej informacji znajdziecie na stronie nytimes.com