Fujifilm FinePix S9500 - 9 MP, 10.7x zoom

Autor: Tomasz Gutkowski

28 Lipiec 2005
Artykuł na: 6-9 minut
Najważniejszą z trzech zaprezentowanych dziś nowości koncernu Fujifilm jest 9-megapikselowy, lustrzankopodobny model FinePix S9500. Do dyspozycji jest potężny obiektyw z 10.7-krotnym zbliżeniem, szeroki zakres czułości i zestaw funkcji, który zadowoli ambitnych amatorów.

Jeśli ktoś zastanawiał się czy aktywność producentów sprzętu cyfrowego jest w stanie utrzymać się na niezmiennie wysokim poziomie, to po kilku ostatnich tygodniach nie powinien mieć wątpliwości. Jest jeszcze dużo do wymyślenia i poprawienia, bo klienci są po prostu coraz bardziej wybredni (a może to tylko konstruktorzy wmawiają nam, że potrzebujemy coraz więcej pikseli i coraz potężniejszych obiektywów?). Tak czy inaczej, przywykliśmy już do tego, że aparaty z określonej klasy, pochodzące od różnych firm, pojawiają się na rynku w bardzo niewielkich odstępach czasu. Tak było z pierwszymi "ośmiomegapikselowcami" tak jest teraz, gdy na rynek trafiają kolejne modele o wysokiej rozdzielczości i bardzo dużym zbliżeniu optycznym. W dniu dzisiejszym swoją propozycję zaprezentował koncern Fujifilm.

Fujifilm FinePix S9500 / S9000

Fujifilm FinePix S9500 (za Oceanem nazywa się on FinePix S9000) to produkt reklamowany jako doskonałe połączenie zaawansowanego kompaktu z lustrzanką cyfrową. W istocie, obiektyw Fujinon o zakresie ogniskowych 28 - 300mm (dla małego obrazka) znajdzie zastosowanie w większości sytuacji. W przeciwieństwie do niektórych konkurentów (vide Lumix DMC-FZ30) S9500 nie posiada stabilizatora obrazu. Producent zapewnia jednak, że zdjęcia będą zawsze ostre dzięki bezpiecznym wysokim czułościom, do ISO 1600.

Oczywiście jest to jakiś argument, tym bardziej że Fujifilm najlepiej ze wszystkich producentów radzi sobie z minimalizowaniem straty jakości podczas podnoszenia czułości (przypomnijmy, że im wyższa czułość tym większa ziarnistość obrazu). Niemniej utrzymanie aparatu stabilnie, gdy korzystamy z maksymalnej ogniskowej, będzie - nawet przy krótkich czasach ekspozycji - dla amatora nie lada sztuką. Nie zmienia to faktu, że obiektyw Fujinon wykorzystany w S9500 to wszechstronne narzędzie, a zastosowanie pierścienia zmiany ogniskowej zdecydowanie ułatwi szybkie i precyzyjne kadrowanie.

FinePix S9500 to pierwszy aparat, w którym użyto nowej matrycy Super CCD piątej generacji, o rozdzielczości 9 Megapikseli. Inną nowością jest odchylany (niestety nie obracany) wyświetlacz LCD o przekątnej 1.8". Podobnie jak we wcześniejszych rozbudowanych kompaktach Fujifilm, także tu do podglądu obrazu (w celowniku) zaprzęgnięto wizjer elektroniczny o wysokiej rozdzielczości, 235,000 punktów. Podobnie jak w klasycznych lustrzankach pokazuje on obraz, który zostanie zarejestrowany (TTL).

Tak jak można spodziewać się po aparacie tej klasy, FinePix S9500 oferuje bogaty zestaw funkcji i trybów pracy, od pełnej automatyki i programów tematycznych po nastawy manualne. Warto zwrócić uwagę, że najkrótszy czas otwarcia migawki to 1/4000 s, a najmniejszy otwór przysłony to F11. Zwracamy na to uwagę gdyż jest to symptomatyczne zjawisko - do niedawna najpopularniejszą wartością graniczną było tu F8.0, co bywało dość kłopotliwe podczas pracy w studio. S9500 jest przygotowany do pracy studyjnej, gdyż posiada złącze synchronizacyjne PC sync (a także saneczki mocowania lamp błyskowych).

Do dyspozycji jest 5 programów tematycznych, dostępnych bezpośrednio z pokrętła trybów pracy. Na uwagę zasługują dwa: Anti-blur ("anty-rozmycie"), w którym czułość dobierana jest automatycznie tak, by uniknąć rozmycia obrazu oraz Natural light (naturalne oświetlenie), w którym parametry przetwarzania i balans bieli ustawiają się tak by obraz, szczególnie w sytuacji "człowiek w słabo oświetlonym wnętrzu", wyglądał naturalnie.

Inne warte wspomnienia właściwości to: możliwość wyboru ramki AF lub płynne przewijanie aktywnego obszaru AF, minimalny dystans ostrzenia w trybie makro wynoszący 1cm, rejestracja wideo w formacie VGA z częstotliwością 30 kl/s. Aparat zapisuje zdjęcia w formatach JPEG oraz RAW na kartach CF / Microdrive oraz xD-PictureCard. Zasilania dostarczają 4 baterie typu "AA". Za Oceanem aparat będzie dostępny pod koniec wakacji w cenie 700$.

Dane techniczne:

NazwaFujifilm FinePix S9500 / S9000
TypZaawansowany kompakt cyfrowy ultra-zoom
Efektywna rozdzielczość9,0 Mp
Sensor1/1.6 cala Super CCD, 9.2 Megapikseli (9.0 Mp efektywnych)
PamięćxD-Picture Card, CompactFlash, Microdrive
Rozdzielczość
  • 3488 x 2616
  • 3696 x 2464
  • 2592 x 1944
  • 2048 x 1536
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW, AVI
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Normal
Obiektyw{LST|u|Fujinon 10.7x, 28 - 300mm (dla formatu 35mm);13 elementów w 10 grupach;F2.8 - F4.9
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy2x
PrzysłonaF2.8 - F11 (13 skoków co 1/3EV)
Migawka30 - 1/4000 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program
  • priorytet czasu
  • priorytet przysłony
  • programy tematyczne: antyrozmycie, naturalne światło, noc, portret, krajobraz
Pomiar światła256-strefowy: wielopunktowy / punktowy / uśredniony
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketingb.d.
Metody pomiaru ostrościTryby: AF, ciągły AF, strojenie ręczne
Tryby pracy autofocusa
  • AF TTL, detekcja kontrastu
  • Zakres:{LST
;Wybór ramki AF: centralna (Center), wielopunktowy AF (Multi), przesuwany obszar AF (Area);lampa wspomagania pomiaru AF}
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600
Balans bieli
  • Auto,
  • dzienne
  • cień
  • jarzeniowe x3 (dzienne, ciepłe, zimne)
  • żarowe
  • definiowany ręcznie (x2)
EfektyCzarno-białe, chrome (wyższe nasycenie), standard
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne1.5 kl/s, pierwsze 4 ujęcia lub tryb długi seryjny (do 40 ujęć)
Rejestracja filmu640 x 480 lub 320 x 240, 30 kl/s, z dźwiękiem
Monitor LCDOdchylany, 1.8 cala TFT LCD, 118,000 punktów
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Wbudowana, typu pop-up
  • tryby: Auto, Auto z redukcją cz. o., wymuszona, wyłączona, długa synchronizacja, długa synchr. z redukcją cz. o.
  • zasięg: 30cm - 5.6m (szeroki kąt) / 60cm - 3m (tele)
  • Gorąca stopka i gniazdo synchro
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówTak
Matówkab.d.
Lustrob.d.
WizjerElektroniczny EVF, 235,000 punktów
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście AV, wejście DC, PC sync
Pilotb.d.
Zasilanie4 x AA
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary128 x 93 x 129mm
Waga645g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis3218
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Wetzlar - zgodnie z przewidywaniami - wprowadza na rynek najnowszy dalmierz w klasycznym i bardzo eleganckim czarnym malowaniu. Wraz z aparatem pokazano dopasowaną stylistycznie wersję obiektywu...
11
W Sony Black Friday już trwa - sprawdź super promocje!
W Sony Black Friday już trwa - sprawdź super promocje!
Wielkimi krokami zbliża się ten jeden dzień w roku, w którym zakupy zrobisz w wyjątkowych cenach. Jednak w Sony oferta na Black Friday nie ogranicza się do jednego piątku. Już teraz...
2
Sony A1 II - drugie wcielenie flagowego korpusu
Sony A1 II - drugie wcielenie flagowego korpusu
Nowa ergonomia, wydajniejsza stabilizacja i szereg nowoczesnych usprawnień spod znaku AI. Sony prezentuje drugą generację swojego flagowego korpusu.
7
Powiązane artykuły