Canon PowerShot Pro1 - w czołówce

Autor: Tomasz Gutkowski

9 Luty 2004
Artykuł na: 23-28 minut
Canon prezentuje zaawansowany kompakt cyfrowy PowerShot Pro1, który daje początek nowej linii w ofercie firmy. Zgodnie z ostatnim trendem aparat wyposażono w imponujący obiektyw 28-200, F2.4-F3.5L USM o jakości gwarantowanej oznaczeniem 'L' oraz sensor światłoczuły o rozdzielczości 8 Megapikseli firmowany przez Sony.

Canon prezentuje zaawansowany kompakt cyfrowy PowerShot Pro1, który daje początek nowej linii w ofercie firmy. Zgodnie z ostatnim trendem aparat wyposażono w imponujący obiektyw 28-200, F2.4-F3.5L USM o jakości gwarantowanej oznaczeniem 'L' oraz sensor światłoczuły o rozdzielczości 8 Megapikseli firmowany przez Sony.

Tak jak zapowiadali znawcy rynku aparatów cyfrowych, na początku 2004 dokonuje się skok technologiczny. Jeśli do tej pory standardem rozdzielczości dla zaawansowanych kompaktów było 5 Mp, tak teraz jest to 8 Mp. Nie ulega wątpliwości, że najwięcej do powiedzenia miał tu koncern Sony, który stworzył pierwszy sensor o takich parametrach i po wdrożeniu go do własnej konstrukcji - DSC-F828 - chętnie użycza patentu konkurentom.

Canon PowerShot Pro1

Jednym z odbiorców jest Canon, który nie mógł sobie pozwolić na to by nie mieć w ofercie hybrydowego kompaktu dysponującego wysoką rozdzielczością i obiektywem o znakomitych parametrach. Do tego dochodzą wszystkie tryby ręcznego doboru parametrów ekspozycji oraz uzupełniające je programy tematyczne. Właśnie tak można najkrócej scharakteryzować jedną z dziesiejszych nowości Canona, aparat PowerShot Pro1.

Zamontowany na stałe obiektyw z 7-krotnym zakresem zoomu reprezentuje profesjonalną serię Canon 'L'. Układ optyczny składa się z 14 soczewek w 10 grupach, w tym 1 soczewka fluorytowa, 1 soczewka niskodyspersyjna i 2 elementy asferyczne. Jak zapewnia producent, tak zaawansowana konstrukcja ma chronić obraz przed aberracjami i refleksami, zapewniając doskonałą ostrość. Dodatkowy atut to cichy silnik ultradźwiękowy USM pełniący funkcję napędu układu strojenia ostrości. Bardzo wszechstronny zakres ogniskowych 28-200mm (dla małego obrazka) idzie w parze z dobrą jasnością F2.4-F3.5.

Na uwagę zasługuje także hybrydowy układ AF korzystający z łączonego pomiaru przez obiektyw oraz czujnika zewnętrznego. Pomiar może być realizowany w trybie pojedynczym lub ciągłym z opcją ustawienia aktywnego punktu AF na dowolnej pozycji w obrębie kadru (FlexiZone). Minimalny dystans ogniskowania w trybie Makro wynosi 3cm, a dedykowany przycisk pozwala na szybkie przejście do trybu strojenia ręcznego. Jest też funkcja bracketingu ostrości

Inne ciekawe właściwości to między innymi: dwa profile przestrzeni barw sRGB i Adobe RGB, zgodność z lampami zewnętrznymi Canon Speedlite, zdjęcia seryjne w tempie 2.5 kl/sek z prędkością utrzymaną przez pierwszych 6 ujęć w serii, rejestracja wideo w formacie VGA (15 kl/sek. do 30 sek. w ujęciu) oraz 320 x 240 i 160 x 120 (do 3 minut w ujęciu). Aparat ma możliwość zapisu plików w formacie RAW, a nośnik pamięci to Compact Flash Typ I/II zgodny z dyskami Microdrive (2 GB i większe).

Pozostałe cechy są znane z wielu poprzednich konstrukcji Canona. za przetwarzanie obrazu odpowiada procesor DiGIC, a logarytmy przeliczania oparte są na technologii optymalizacji parametrów iSAPS. Czułość w zakresie ISO 50 - 400, korekta ekspozycji do +/-2EV migawka z czasami od 15 do 1/4000 sek. Elektroniczny wizjer ma dokładnie taką samą rozdzielczość jak duży, 2-calowy, obrotowy monitor LCD, 235,000 punktów.

PowerShot Pro1 a nieco słabsze osiągi niż konkurencyjny Sony DSC-F828, ale na pewno zainteresuje osoby poważnie traktujące fotografię cyfrową. Atutem Canona jest doskonała szybkość przeliczania, a zamontowany w Pro1 obiektyw można za producentem nazwać profesjonalnym.

Informacja prasowa producenta:

Amstelveen, Holandia, 9 lutego, 2004. Canon, lider w fotografii i technologii obrazowania, prezentuje dziś nowy flagowy model serii PowerShot, 8-megapikselowy PowerShot Pro1, ugruntowując tym samym pozycję lidera na rynku fotografii cyfrowej. Skierowany do zawodowych i zaawansowanych fotografów aparat, jest pierwszym kompaktem firmy Canon wyposażonym w profesjonalny obiekty serii 'L', f/2.4-3.5, 7.2-50.8mm USM (odpowiednik 28-200mm dla formatu 35mm). Bogactwo funkcji zarezerwowanych do niedawna dla cyfrowych lustrzanek Canona z najwyższej półki pozwala na osiągnięcie wspaniałych efektów i wyjątkowej jakości obrazu, umożliwiającej powiększenia do formatu A2.

Wspomniane profesjonalne cechy to zapis w formacie RAW i hybrydowy system AF, który łączy pomiar TTL i pomiar zewnętrzny, dzięki czemu zapewnia szybką i precyzyjną pracę autofokusa. PowerShot Pro1 może fotografować z prędkością 2,. klatki na sekundę i dysponuje czasami migawki od 15 sekund do 1/4000 sekundy. Fotografujący ma pełną kontrolę nad wyborem punktu ostrości i parametrów ekspozycji. Dwanaście trybów pracy, w tym dwa definiowane przez użytkownika, pokrywa szeroki wachlarz sytuacji zdjęciowych. Dedykowany procesor DIGIC zapewnia niezwykle szybkie przeliczanie danych, brak szumów, niesłychanie wysoką wierność kolorów i dokładność przetwarzania obrazów. PowerShot Pro 1 to pierwszy aparat z tej serii, który obsługuje zarówno przestrzeń barw sRGB, jak i Adobe RGB. Doświadczeni fotografowie rozpoznają w modelu PowerShot Pro1 "aparat systemowy", który pozwala na korzystanie z całej linii lamp błyskowych Canon Speedlite EX, nasadek makro i telekonwertera optycznego.

"PowerShot Pro1 to kompakt dla zawodowca", mówi Mogens Jensen, szef w Canon Consumer Imaging Europe. "Dzięki obiektywowi z serii 'L', 8-megapikselowej rozdzielczości i procesorowi DIGIC, aparat ten odważnie wchodzi na teren profesjonalnych lustrzanek cyfrowych. PowerShot Pro1 jeszcze umocnił pozycję firmy Canon jako niekwestionowanego lidera technologii aparatów kompaktowych".

Obiektyw z serii 'L'

Jaskrawoczerwona linia widniejąca na obiektywie modelu PowerShot Pro1 to symbol profesjonalnej serii obiektywów Canona 'L', które uosabiają najwyższą jakość optyczną i doskonałość konstrukcji, których to cech wymagają zawodowcy. Oznaczenie to jest zarezerwowane wyłącznie dla najlepszych obiektywów Canona i do tej pory można je było zobaczyć jedynie na obiektywach z najwyższej półki przeznaczonych do lustrzanek z bagnetem EF i modelu XM2, profesjonalnej cyfrowej kamery wideo. W konstrukcji optycznej obiektywu 28-200mm L USM wykorzystano zarówno soczewki fluorytowe, jak i UD ("ultra-low dispersion" - niskodyspersyjne), które zapewniają niezrównaną ostrość obrazu. Optyczne właściwości fluorytu pozwoliły inżynierom Canona pokonać teoretyczną granicę możliwości szkła optycznego i wyeliminować efekt aberracji chromatycznych drugiego rzędu, które obniżają jakość obrazu nawet najlepszych obiektywów. Okrągła przysłona irysowa dodaje elegancji rozmyciu tła, a neutralny filtr szary pozwala na fotografowanie przy większym otworze przysłony w jasnym oświetleniu.

USM

Zoom jest napędzany przez malutki silnik ultradźwiękowy (USM). Dzięki ultradźwiękowej energii wibracyjnej silnik porusza niewielki, ale mocny i błyskawicznie reagujący wirnik, który pozwala na szybką i precyzyjną kontrolę zoomu. Wysoki moment obrotowy silnika umożliwia błyskawiczne, precyzyjne i zdecydowane zatrzymanie układu ogniskującego w odpowiedniej pozycji.

Ustawianie ostrości

PowerShot Pro1 jest wyposażony w hybrydowy system AF, który łączy system TTL oparty na detekcji kontrastu i zewnętrzny system triangulacyjny, co pozwala na doskonałe kontrolowanie autofokusa. Detekcja kontrastu jest bardzo dokładna, ale wolna, a pomiar zewnętrzny działa szybko, lecz czasem brakuje mu dokładności. PowerShot Pro1 najpierw wykorzystuje metodę triangulacji, żeby ustawić mechanizm ostrzenia w mniej więcej właściwym położeniu. Następnie końcowej regulacji ostrości dokonuje detekcja kontrastu TTL. Wykorzystywane są wyłącznie zalety obu systemów, co skutkuje w błyskawicznym i precyzyjnym ustawianiem ostrości. FlexiZone AF/AE pozwala na wybranie punktu AF zarówno w centrum, jak i w każdym innym miejscu kadru. System AF umożliwia zablokowanie ostrości i ostrzenie ręczne, a w trybie Super Macro najbliższa odległość, na którą można ustawić ostrość wynosi zaledwie 3cm. Na tylnej ściance aparatu znajduje się przycisk, który przełącza go z trybu AF w tryb ostrzenia manualnego i tym samym sprawia, że pierścień zmiany ogniskowych przyjmuje funkcję pierścienia regulacji ostrości.

Ekspozycja

Aparat oferuje następujące rodzaje pomiaru światła: wielosegmentowy, centralnie ważony uśredniony i punktowy (centrum kadru lub aktywny punkt AF). Użytkownik może korzystać z blokady warunków ekspozycji, kompensacji ekspozycji +/-2 EV co 1/3 EV i autobracketingu. Szeroki zakres ustawień czułości (Auto, odpowiednik ISO 50/100/200/400) zapewnia wszechstronność i umożliwia fotografowanie w różnych warunkach oświetleniowych.

Kompozycja

PowerShot Pro1 jest wyposażony w ruchomy ekran LCD Poly-Silicon TFT, 2.0" o wysokiej rozdzielczości 235 tysięcy pikseli; umożliwia on wyświetlanie obrazu lustrzanego (obróconego wzdłuż osi pionowej). Zoom dostępny w trybie odtwarzania w zakresie 2x - 10x pozwala na dokładne sprawdzenie ostrości i szczegółów obecnych na zdjęciu. Aparat automatycznie obraca odpowiednie zdjęcia przed obejrzeniem. Duży wizjer elektroniczny 0,44" o wysokiej rozdzielczości 235 tysięcy pikseli został umieszczony dokładnie nad obiektywem, tam gdzie spodziewają się go użytkownicy lustrzanek.

Wydruki, filmy i monitoring

Tak jak wszystkie nowe aparaty cyfrowe Canon, PowerShot Pro1 jest zgodny ze standardem PictBridge, dzięki czemu pozwala na bezpośredni druk z każdą kompatybilną drukarką, niezależnie od marki, bez konieczności korzystania z komputera. Aparat może rejestrować 3-minutowe sekwencje wideo w formatach QVGA i QQVGA, a w formacie VGA pozwala na nagrywanie 30-sekundowych filmów. Wyjścia wideo PAL/NTSC umożliwiają monitoring w czasie rzeczywistym podczas pracy w studio. W trybie fotografowania z interwałem można wykonać do 100 zdjęć w odstępach od 1 do 60 minut.

Lampy błyskowe, akcesoria i dodatki

PowerShot Pro1 jest kompatybilny z całą linią lamp błyskowych Speedlite, w tym z modelami MR-14EX Macro Ring Lite i MT-24EX Macro Twin Lite. Wbudowany flash ma 3 poziomy siły błysku w trybie manualnym, a z zewnętrznymi lampami Speedlite użytkownik ma do dyspozycji 13 poziomów. Dostępne są następujące akcesoria do obiektywu: telekonwerter 1,5x wydłużający ogniskową do 300mm i soczewka makro. W zestawie znajduje się szybka karta CF 64MB, osłona przeciwsłoneczna, przejściówka do mocowania filtrów, akumulator litowo-jonowy (BP-511A) i ładowarka. Jedno ładowanie pozwala na wykonanie do 420 zdjęć.

Oprogramowanie i dostęp do CANON iMAGE GATEWAY

Do aparatu dołączone jest oprogramowanie do przeglądania i drukowania zdjęć: ZoomBrowser EX (Windows) i ImageBrowser (Mac). W zestawie znajduje się też program PhotoStitch, który pozwala łączyć kilka obrazów w panoramy i programy do obróbki zdjęć i filmów: ArcSoft PhotoStudio i VideoImpression. Użytkownik ma do wyboru sterowniki TWAIN (Windows 98/2000) i WIA (Windows Me). Zgodność ze standardem PTP (Picture Transfer Protocol) sprawia, że po podłączeniu aparatu do komputera z systemem Windows XP lub Mac OS X (v10,1/v.10,2) nie jest konieczna instalacja żadnych sterowników.

Osoby, które kupią aparat, będą miały prawo do 100MB miejsca na stronie CANON iMAGE GATEWAY - swoistej prywatnej internetowej galerii albumów ze zdjęciami, które możemy pokazywać znajomym. Także tam użytkownik może spersonalizować ustawienia aparatu (takie jak dźwięk migawki i obrazek startowy).

Specyfikacje aparatu:

NazwaCanon PowerShot Pro1
TypZaawansowany kompakt cyfrowy
Sensor2/3 cala CCD, 8.0 Megapikseli efektywnych, procesor DIGIC z technologią iSAPS
PamięćCompact Flash Typ I / Typ II, zgodny z dyskami Microdrive (karty 2 GB i większe)
Rozdzielczość
  • (L) 3264 x 2448
  • (M1) 2272 x 1704
  • (M2) 1600 x 1200
  • (M3) 1024 x 768
  • (S) 640 x 480
  • (RAW)
Formaty zapisu obrazuJPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / zgodność z Design rule for Camera File system [DCF], RAW oraz Digital Print Order Format [DPOF] wersja 1.1, AVI [Motion JPEG + Wave (mono)]
Jakość kompresjiBardzo wysoka jakość (Superfine), Wysoka jakość (Fine), Podstawowa jakość (Normal), RAW (bez możliwości wyboru rozdzielczości)
Obiektyw
  • 7.2 - 50.8 mm (28 - 200 mm dla filmu 35 mm) F2.4 - F3.5
  • 14 elementów w 10 grupach, obiektyw serii Canon 'L' (1 soczewka fluorytowa, 1 soczewka niskodyspersyjna UD, 2 elementy asferyczne)
  • Silnik Ultrasonic (USM)
Zoom cyfrowy3.2x
PrzysłonaF2.8 / F3.5 - F8.0
Migawka15 - 1/4000 sek. (długie czasy naświetlania od 1.3 sek. dostępne wyłącznie w trybie manualnym (M) oraz trybie automatyki ekspozycji z priorytetu migawki (Tv). Naświetlanie z czasem 1.3 sek. lub dłuższym z towarzyszeniem redukcji szumów)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Automatyka programowa (P)
  • Automatyka ekspozycji z preselekcją czasu (Tv)
  • Automatyka ekspozycji z preselekcją przysłony (Av)
  • Manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
  • Profile użytkownika (x2)
  • Tryby tematyczne (Portret, Krajobraz, Sceneria nocna, Asystent panoramy, Film)
Pomiar światła
  • Ewaluacyjny (wielosegmentowy)
  • Centralnie-ważony uśredniony
  • Punktowy (centralny lub związany z ramką AF)
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV w skoku 1/3 EV
Blokada ekspozycjiPrzycisk blokady
AutobracketingSeria ze wybraną zmienną z zakresu 1/3 - 2 EV (co 1/3 EV)
Metody pomiaru ostrości{LST|u|Hybrydowy AF (pomiar przez obiektyw TTL i zewnętrzny);
Tryby pracy autofocusaOd 3 cm (w trybie 'super macro'),
Manual focusTak
Blokada ostrościPrzycisk blokady
CzułośćAuto, 50, 100, 200, 400
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • światło jarzeniowe H
  • ustawienie ręczne (2 tryby)
Efekty
  • Przestrzeń sRGB oraz Adobe RGB
  • Nasycone kolory, Neutralne kolory, Lekkie rozmycie obrazu, Sepia, Czarno-białe
Zdjęcia seryjne
  • 2.5 kl/sek. (szybkość zachowana przez pierwszych 6 ujęć w serii)
  • 1.0 kl/sek. (szybkość zachowana przez pierwszych 18 ujęć w serii)
  • Zdjęcia z interwałem: do 100 zdjęć w odstępach z zakresu 1 - 60 min.
Rejestracja filmu15 kl/sek.: (L) 640 x 480 (do 30 sek.), (M) 320 x 240, (S) 160 x 120 (do 3 min.)
Monitor LCDObrotowy 2.0 cale P-Si TFT, około 235,000 punktów, 100%, jasność 2-poziomowa
Lampa błyskowaWbudowana:
  • Auto, błysk wymuszony, błysk wyłączony, długa synchronizacja, redukcja cz. o.
  • Korekta ekspozycji z błyskiem +/-2 EV w skoku 1/3 EV
  • Zasięg 50cm - 5.0 m (szeroki kąt) / 1.0m - 3.5m (tele)
Kontrola błyskuPomiar E-TTL z lampami serii Speedlite EX, realizuje bezprzewodowy multi-flash
WizjerElektroniczny (EVF) 0.44 cala, około 235,000 punktów, 100% krycia, korekta dioptrii w zakresie -5.5 - +1.5 dpt
Notka dźwiękowado 30 sek. na jedno zdjęcie
Samowyzwalacz2 sek. lub 10 sek.
ZłączaUSB (Mini-B, obsługiwany protokół PTP), wyjście A/V (PAL/NTSC)
PilotPilot (bezprzewodowy) WL-DC100
ZasilanieAkumulator Li-ion BP-511A / BP-514 / BP-511 / BP-512 (akumulator BP-511A oraz ładowarka w zestawie) lub sieciowe: zasilacz CA-560
Wydajność zasilania (zdjęcia)420 zdjęć (włączony monitor LCD) / 420 zdjęć (włączony wizjer EVF)
Warunki atmosferyczneTemperatura: 0 - 40 °C, wilgotność: od 10 do 90%
Wymiary117.5 x 72.0 x 90.3mm
WagaOkoło 545g
AkcesoriaMiękki pokrowiec SC-DC30, telekonwerter 1.5x TC-DC58A, osłona obiektywu LH-DC58A, adapter konwersyjny LA-DC58C, adapter filtrów FA-DC58A, lampy Canon Speedlite (220EX, 380EX, 420EX, 550EX, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Twin Lite MT-24EX, transmiter ST-E2), Zasilacz sieciowy CA-560, ładowarka jednokomorowa CB-5L (dołączona do zestawy sprzedaży), ładowarka dwukomorowa CG-560 / 570 / 580, zasilacz samochodowy CR-560, kabel samochodowy CB-560 / 570
OprogramowanieZoomBrowser EX (PhotoRecord) / ImageBrowser, PhotoStich, ArcSoft PhotoStudio, ArcSoft VideoImpression
UwagiZgodność z PictBridge, My Camera, sensor pozycji aparatu, wyświetlanie histogramu, 12 języków menu

Czytaj także...

Canon EOS 30V Date i EOS 33V - nowe wcielenie zaawansowanych lustrzanek amatorskich czytaj...

Canon PowerShot S1 IS - aparat z kamerą czytaj...

Canon PowerShot A75 - stary czy nowy? czytaj...

Canon Digital Ixus IIs, 430 i 500 - nowa linia czytaj...

Aparat Canon PowerShot A310 - łatwe drukowanie czytaj...

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Panasonic Lumix G97 i TZ99 - nowe nazwy, znane możliwości
Panasonic Lumix G97 i TZ99 - nowe nazwy, znane możliwości
Dość nieoczekiwanie Panasonic prezentuje nowe modele z nieco zapomnianych już serii aparatów systemowych i kompaktów. To jednak tylko marginalne usprawnienia znanych nam już dobrze...
4
Zimowy Cashback Canon w sklepie Fotoforma.pl - sprawdź aktualne promocje
Zimowy Cashback Canon w sklepie Fotoforma.pl - sprawdź aktualne promocje
Sklep Fotoforma informuje o zimowej akcji Canon Cashback. W ramach promocji, można uzyskać zwrot do 1500 zł na wybrane aparaty, obiektywy i akcesoria. A wszystkie zakupy objęte są...
20
Średnioformatowy kompakt Fujifilm na horyzoncie? Pierwsze donosy na temat GFX100RF
Średnioformatowy kompakt Fujifilm na horyzoncie? Pierwsze donosy na temat GFX100RF
Czyżby Fujifilm szykowało dla nas średnioformatowa wersję kultowego X100? Według plotek aparat zobaczymy już wiosną, choć może nie być on dokładnie tym, czego oczekuje większość...
7
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj