Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Minolta prezentuje zaawansowany aparat cyfrowy Minolta DiMAGE A1. Jest to nowe wcielenie uznanej linii DiMAGE 7, ale liczne udoskonalenia dotknęły zarówno stylistykę jak i właściwości fotograficzne. DiMAGE A1 oferuje budzący respekt zestaw funkcji.
Wiele osób, szczególnie systemowi użytkownicy Minolty, spodziewało się wprowadzenia do oferty tego producenta lustrzanki cyfrowej z prawdziwego zdarzenia. Filozofia rozwoju przewiduje takie rozwiązanie, ale DiMAGE A1, mimo stosunkowo niewielkich rozmiarów, może z powodzeniem konkurować z nawet najbardziej rozwiniętymi lustrzankami innych producentów. Informacja prasowa określa A1 jako aparat "typu SLR", jednak po zapoznaniu się z zestawem funkcji można dojść do wniosku, że od lustrzanki różni go tylko umocowana na stałe optyka.
Wbudowany obiektyw apochromatyczny (APO) oferuje znakomity zakres ogniskowych od 28mm (szeroki kąt) do 200mm (tele) dla małego obrazka. Trzyma przy tym dobrą jasność F2.8 - F3.5, a 16-elementowa konstrukcja uwzględnia 2 elementy asferyczne zapobiegające powstawaniu aberracji. Przy długiej ogniskowej aparat koryguje zakłócenia spowodowane mimowolnym ruchem ręki (system "Anti-Shake" - patrz niżej0.
Rzadko spotykana w aparatach cyfrowych wartość minimalnej ogniskowej (28mm) została osiągnięta dzięki zastosowaniu sporych rozmiarów przetwornika CCD typu 2/3. Jego 5.0-megapikselowa rozdzielczość generuje pliki o wymiarach maksymalnych 2560 x 1920 co pozwala na wykonanie wydruków nawet do formatu 30 x 40cm (przy 150dpi). Obraz zapisywany jest w bezstratnych formatach RAW i TIFF oraz w formacie JPEG w 3 poziomach kompresji.
Warto zwrócić uwagę na nowatorski system stabilizacji obrazu. W odróżnieniu od tradycyjnego kompensowania drgań na poziomie układu optycznego, tu zdecydowano się na stabilizowanie przetwornika CCD. Detektory ruchu przekazują informację o poruszeniu aparatu wprost do ramki sensora, która przez odpowiednie ustawienie natychmiastowo niweluje potencjalne rozmycia. Zdaniem producenta dzięki systemowi "Anti-Shake" 90% ujęć z czasem 1/25 sek. będzie ostre.
Mionolta tradycyjnie zaprzęga do właściwego odwzorowywania i szybkiego przetwarzania obrazu różnorakie technologie, które w skrócie tu wymienimy. Jest to przede wszystkim 14-bitowa konwersja A/D oddająca aż 16,384 poziomów na każdy kanał kolorów. DiMAGE A1 jest pierwszym aparatem, w którym zastosowano technologię CxProcess II odpowiadającą za kolory, kontrastowość, ostrość i szumy. Ciekawostka, która wychodzi naprzeciw częstej dolegliwości aparatów cyfrowych, to dobór ostrości tak, by kontury nie były nadto wyostrzone.
DiMAGE A1 pracuje w trybie automatyki programowej, priorytetu migawki i przysłony, w trybie manualnym oraz w jednym z czterech programów tematycznych. Listę uzupełnia rejestracja filmów (320 x 240, 24 kl/sek.) oraz zdjęcia z interwałem, które możemy odtwarzać później jako film w formacie VGA (640 x 480, 4 kl/sek). Aparat posiada przy tym dużą rozpiętość czasów migawki 30 - 1/16000 oraz precyzyjnie sterowaną przysłonę (skok 1/3EV). Konstruktorzy mogli zainwestować w większą rozpiętość korekty ekspozycji (tylko +/-2EV w skoku 1/3) i bracketingu ekspozycji (3 zdjęcia ze skokiem 0.3 lub 0.5EV).
Duże wrażenie robi system podglądu obrazu. Składa się na niego elektroniczny wizjer o wysokiej rozdzielczości 235,000 pikseli. Znane z poprzedników rozwiązanie pozwala na odchylenie całego wizjera do 90 stopni. Podobnie główny, 1.8-calowy monitor LCD, który odchylimy o nieco szerszy kąt (od -20 do +90 st.).
Od czasów DiMAGE 7 Minolta zrobiła duży postęp jeśli chodzi o system pomiaru ostrości. Kiedyś Video AF uważany był za słabszą stronę konstrukcji tego producenta, ale intensywne rozwijanie systemu pozwala na nazwanie (w informacji prasowej) A1 najszybciej ogniskującym aparatem w tej klasie. Do dyspozycji dostajemy tryb pojedynczy i ciągły oraz tryb pracy non-stop aktywowany przyłożeniem ręki do uchwytu. Oryginalne rozwiązanie Minolty to śledzący AF pracujący w 3 wymiarach, natomiast nowością jest płynnie przesuwany punkt pomiaru ostrości - możemy go ustawić w dowolnym miejscu w obrębie pola widzenia (ramki kadrowania) aparatu. Manualny dobór ostrości wspomagany jest przez cyfrowe powiększenie (dwu- lub 8-krotne) centralnego fragmentu obrazu.
Minolta DiMAGE A1 pracuje w obu przestrzeniach barwnych Adobe RGB oraz sRGB, co docenią osoby wykorzystujące aparat do poligrafii. Inne opcje kolorów to zdjęcia czarno-białe, z filtrami cyfrowymi i zsolaryzowane. Poza standardową korektą ostrości, nasycenia, kontrastu i tonalności możemy skorzystać z 3-zdjęciowego bracketingu tych parametrów (3 kolejne zdjęcia z różnicą +/- o zadaną wartość).
Z nie mniejszą uwagą potraktowano system równoważenia barwy oświetlenia. Balans bieli w trybach programowych (do światła dziennego, żarowego itd.) można skorygować płynnie na 7-poziomowej skali. Do dyspozycji mamy też 3 programy dobierane ręcznie według wzorca bieli.
Topowa nowość Minolty została zaopatrzona w stylizowaną obudowę ze stopu magnezowego z czarnym profilowanym wykończeniem. Większość funkcji i menu aparatu obsługuje się 5-przyciskowym nawigatorem, ale na obudowie znalazło się miejsce na istotniejsze przyciski funkcyjne z dostępem bezpośrednim (korekta ekspozycji, ręczny balans bieli, tryb ostrości, efekty cyfrowe itd.).
Do pracy w studio przydadzą się takie udogodnienia jak gniazdo synchronizacyjne, sterowanie bezprzewodowe czy gwint filtrów na obiektywie. Z myślą o tej samej grupie użytkowników stworzono aplikację DiMAGE Capture pozwalającą na pełną obsługę aparatu z poziomu komputera. Ponadto DiMAGE A1 zgodny jest z opcjonalnym pojemnikiem na baterie.
Możemy się spodziewać, że Minolta DiMAGE A1 będzie prawdziwych hitem sezonu. Jeśli ogłoszone właściwości sprawdzą się w praktyce, to, przy takiej optyce, A1 będzie poważną alternatywą dla zwykłych lustrzanek cyfrowych.
Specyfikacje