Organizatorzy jednego z najbardziej cenionych konkursów fotografii przyrodniczej opublikowali shortlistę najlepszych zdjęć wybranych przez publiczność. Wśród wysoko ocenionych znajduje się pierwszy w historii nagrodzony obraz ze smartfona autorstwa Randy'ego Robbinsa, przedstawiający martwą łanię.
Sześćdziesiąty już konkurs Wildlife Photographer of the Year przyciągnął rekordową liczbę 59 228 zgłoszeń od fotografów w każdym wieku i na każdym poziomie doświadczenia ze 117 krajów i terytoriów.
Zwycięzcy każdej kategorii oraz prestiżowych nagród Grand Title i Young Grand Title zostaną ogłoszeni 8 października 2024 r. podczas uroczystej gali. Następnie, od 11 października, 100 zdjęć z konkursu będzie prezentowanych w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. Równolegle odbywać się będzie wystawa przedstawiająca najważniejsze momenty z 60-letniej historii konkursu.
Zdjęcia nominowane do nagrody Wildlife Photographer of the Year People's Choice Award
Centre of Attention, fot. Georgina Steytler, Australia | Highly Commended, Behaviour: Invertebrates
Georgina Steytler obserwuje grupę samców pszczoły Dawsona walczących o dostęp do samicy. Georgina bada te pszczoły od kilku lat i wiedziała, że musi zachować dystans. Leżąc na gorącej, skalistej, spieczonej słońcem ziemi z piaskiem wiejącym jej w twarz, jej długi obiektyw pozwolił jej uzyskać idealny obraz. Kiedy samice pszczół Dawsona pojawiają się wiosną, są otoczone przez samce rywalizujące z nimi o kopulację. Po kopulacji samica wykopuje norę, wypełnia ją pyłkiem i jajami, z których wiosną wylęgają się młode.
Carnarvon, Zachodnia Australia, Australia
Nikon Z8 + Nikkor Z 800 mm f/6.3 + TC-1.4x; 1/5000 s, f/11, ISO 640
Deadly Bite, fot. Ian Ford, Wielka Brytania | Highly Commended, Behaviour: Mammals
Ian Ford dokumentuje moment, w którym jaguar zagryza kajmana w Pantanalu. Wezwanie przez radio zaalarmowało Iana, że jaguar został zauważony na brzegu dopływu rzeki São Lourenço. Scenę sfotografował klęcząc na łodzi. Południowoamerykańskie mokradła Pantanal zapewniają największe zagęszczenie jaguarów na świecie. Ponieważ zwierzyny jest tak dużo, nie ma potrzeby konkurowania o pożywienie. Samotne wielkie koty bywają widywane podczas łowienia ryb, podróżowania i wspólnej zabawy.
Pantanal, Mato Grosso, Brazil
Sony A1 + FE 400 mm f/2.8 GM OSS; 1/800 s, f4; ISO 400
Hooked, fot. Tommy Trenchard, RPA
Highly Commended, Oceans: The Bigger Picture
Tommy podróżował statkiem Greenpeace Arctic Sunrise. Ekspedycja badawcza statku miała na celu udokumentowanie przyłowu lub przypadkowego schwytania rekinów przez łodzie rybackie łowiące tuńczyki i mieczniki, a także podkreślenie braku skutecznych regulacji połowów na skalę przemysłową na wodach międzynarodowych. Każdego roku z oceanów świata wyławianych jest około 80 milionów rekinów. Trzy czwarte wszystkich gatunków rekinów jest obecnie zagrożonych wyginięciem.
Południowy Ocean Atlantycki
Fujifilm X-T2 + Fujinon XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS; 1/550 s, f/5.2, ISO 500
Twist and Jump, fot. Jose Manuel Grandío, Hiszpania | Highly Commended, Behaviour: Mammals
Zima to ulubiona pora roku Jose do fotografowania. Kiedy w ostatnim dniu swojej podróży zauważył skaczącego w powietrzu gronostaja, uznał ten występ za „wyraz entuzjazmu”, gdy mały ssak rzucił się na świeży śnieg. Naukowcy określają to zachowanie mianem tańca, choć zdania na temat jego motywacji są podzielone - od próby zmylenia ofiary po infekcję pasożytniczą. Gronostaje są zwykle aktywne w nocy i polują na małe ssaki i ptaki.
Athose, Bourgogne-Franche-Comté, Francja
Nikon D500 + 500 mm f/4; 1/6000 s, f/4; ISO 800
Ziggy Spider, fot. Lam Soon Tak, Malezja
Highly Commended, Behaviour: Invertebrates
Lam Soon Tak zauważył jaskrawo ubarwionego pająka Davida Bowie niosącego worek jajowy. Lam zwiedzał wyżyny Malezji, gdy natknął się na tego pająka. Siedzący na połamanych gałęziach nad rzeką, jasny biały krążek jaj i jego pomarańczowe ciało wyróżniały się na tle bujnego zielonego mchu. Występujący w Malezji, Singapurze i na indonezyjskiej wyspie Sumatra, pająk ten został nazwany w 2008 roku przez arachnologa i fana Bowiego, dr Petera Jägera. Uznał on, że uderzające oznaczenia w okolicy głowy pająka przypominają makijaż noszony przez piosenkarza w latach 70-tych.
Cameron Highlands, Pahang, Malezja
Nikon Z8 + Nikkor Z MC 105mm f/2.8 VR S; 1/125 s, f/20, ISO 250
The Last Resting Place by Randy Robbins, USA |
Highly Commended, Natural Artistry
Wczesnym zimowym rankiem Randy sprawdzał fotopułapki na szlaku w pobliżu swojego domu, kiedy znalazł ciało jelenia. Sfotografował ten przejmujący moment za pomocą smartfona, zanim lód zdążył stopnieć.
Susanville, California, USA
Apple iPhone XR
Leaving the Nest, fot. Sasha Jumanca, Niemcy/Rumunia | Highly Commended, 10 Years and Under
Sasha Jumanca znalazł dwa puszczyki, które z zaciekawieniem obserwowały przechodzących ludzi. Sasha obserwował te puszczyki przez kilka dni w parku niedaleko swojego domu. Już wcześniej widział puszczyki w okolicy, ale był zaskoczony, że odkrył je tak blisko serca miasta. Sowy opuszczają gniazdo, zanim będą w stanie latać. Przez kilka tygodni będą skakać, trzepotać i wspinać się po gałęziach pobliskich drzew, prosząc rodziców o jedzenie, zanim w końcu odlecą.
Maximiliansanlagen, Monachium, Niemcy
Nikon D7200 + Nikkor 200–500 mm f/5.6E ED VR; 270 mm, 1/500 s, f/6.3, ISO 2200
Stormy Scene by William Fortescue, Wielka Brytania |
Highly Commended, Behaviour: Mammals
To była pora deszczowa, kiedy William odwiedził Park Narodowy Serengeti. Wielokrotnie obserwował, jak lwy łączą się w pary. Dopiero gdy William obejrzał powiększony obraz, zauważył ślady śliny i eksplozję owadów na grzywie samca. Lwy mogą łączyć się w pary przez cały rok, ale synchronizacja narodzin młodych zwiększa sukces reprodukcyjny stada.
Namiri Plains, Serengeti National Park, Tanzania
Nikon Z9 + Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S; 1/1000 s, f5, ISO 320
The Disappearing Ice Cap, fot. Thomas Vijayan, Kanada |
Highly Commended, Oceans: The Bigger Picture
Thomas Vijayan za pomocą swojego drona pokazuje niesamowitą panoramę lodowca Bråsvellbreen. Uchwycenie majestatu pokrywy lodowej Austfonna wymagało skrupulatnego planowania i sprzyjających warunków pogodowych. Obraz Thomasa, zszyta panorama składająca się z 26 pojedynczych klatek, zapewnia spektakularny letni widok topniejącej wody zanurzającej się nad krawędzią lodowca Bråsvellbreen. Lodowiec Bråsvellbreen jest częścią Austfonny, trzeciej co do wielkości pokrywy lodowej w Europie. Ta kopuła lodu jest jedną z kilku, które pokrywają obszar lądowy archipelagu Svalbard. Niektóre modele naukowe sugerują, że lodowce Svalbardu mogą całkowicie zniknąć w ciągu 400 lat z powodu zmian klimatycznych.
Svalbard, Norwegia
DJI Mavic Mini 2
In the Spotlight, fot. Shreyovi Mehta, Indie | Runner-Up, 10 Years and Under
Shreyovi spacerowała po lesie z rodzicami, gdy zauważyła tę scenę. Pobiegła z powrotem do taty, który niósł aparaty fotograficzne, a następnie usiadła na ziemi, aby zrobić zdjęcie z niskiego kąta. Keoladeo, znane ze swojego ptasiego życia, przyciąga zimą dużą liczbę ptaków wodnych. Pawie są całorocznymi mieszkańcami, którzy gniazdują na dużych drzewach. W ciągu dnia odpoczywają w cieniu, a o świcie i zmierzchu są bardziej aktywne na otwartych przestrzeniach.
Keoladeo National Park, Radżastan, Indie
Canon EOS R5 + RF 100-500 mm f/4.5-7.1L IS USM ; 1/800; f10; ISO 1600
Going with the Floe, fot. Tamara Stubbs, Wielka Brytania |
Highly Commended, Animals in their Environment
Tamara Stubbs zauważyła te krabojady ucinające sobie drzemkę wśród lodu morskiego. Podczas swojej dziewięciotygodniowej wyprawy na Morzu Weddella Tamara zauważyła, że foki zasnęły obok statku, z czubkami nozdrzy na powierzchni wody. Te dwie wynurzyły się, aby móc wziąć głębszy oddech. Na Antarktydzie żyje około czterech milionów fok krabojadów. Chociaż nie są one uważane za zagrożone, foki są chronione na mocy międzynarodowych umów o ochronie przyrody. Potrzeba więcej badań, aby zrozumieć wpływ zmian klimatycznych i turystyki na ich populacje.
Morze Weddella, Antarktyka
Sony A7R II + Canon 24–70 mm f/2.8; 70 mm; 1/320 s, f/7.1, ISO 100
Strength in Numbers, fot. Theo Bosboom, Holandia |
Highly Commended, Animals in their Environment
Theo Bosboom pokazuje, jak małże łączą się ze sobą, aby uniknąć zmycia z linii brzegowej. Theo lubi robić zdjęcia gatunków, które zwykle nie są uważane za piękne lub ważne, aby podkreślić ich niedoceniane znaczenie. To zdjęcie wykonał z góry za pomocą szerokokątnego obiektywu makro. Małże odgrywają ważną rolę w tworzeniu dynamicznych ekosystemów dla innych bezkręgowców morskich, takich jak skorupiaki, robaki, a nawet małe ryby. Poprawiają jakość wody poprzez filtrowanie, wydobywanie planktonu, a także bakterii i toksyn, co zapobiega ich gromadzeniu się do niebezpiecznych poziomów.
Praia da Ursa, Sintra, Portugalia
Canon EOS R5 + Laowa 24 mm f/14 Macro; 0.6 s, f/32, ISO 200
Moonlight Hunter, fot. Xingchao Zhu, Chiny | Highly Commended, Behaviour: Mammals
Xingchao Zhu staje twarzą w twarz z Manulem stepowym podczas zachodu księżyca. Xingchao śledził grupę tych kotów na mroźnym płaskowyżu Mongolii Wewnętrznej przez kilka dni podczas Chińskiego Nowego Roku w lutym 2023 roku. Krótko przed świtem Xingchao udało się nawiązać kontakt wzrokowy z tym manulem, który złapał małego ptaka. Gruba zimowa sierść pomaga im przetrwać na wysokościach do 5000 metrów. Uważa się, że ich nisko osadzone, zaokrąglone uszy pozwalają im spoglądać ponad przeszkodami, pozostając w ukryciu.
Hulun Buir, Mongolia Wewnętrzna, Chiny
Nikon Z9 + Nikkor Z 800 mm f/6.3 VR S; 1/160 s, f/6.3, ISO 1400
Precious Rocks, fot. Samual Stone, Wielka Brytania | Highly Commended, Behaviour: Birds
Samual Stone obserwuje, jak kawka przynosi kamienie do gniazda. Samual miał oko na dziurę w pniu na wpół powalonej wierzby w londyńskim Bushy Park - widział parę kawek odwiedzających gniazdo z dziobami pełnymi sierści lokalnych jeleni. Kawki są bardzo inteligentne i łatwo się przystosowują. Każdego roku budują nowe gniazda z różnego rodzaju materiałów: gałązek, gałęzi, piór, wełny, mchu, błota i odchodów zwierząt. Ta para niosła do swojego gniazda kamienie.
Bushy Park, Londyn, Wielka Brytania
Nikon D5500 + C 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM; 1/500 s, f/6.3, ISO 800