Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Organizator konkursu, Fundacja Fotografii Prasowej, oraz jego mecenas, firma Canon Polska, liczą na ożywienie środowiska, co od strony instytucjonalnej już się udało. Swój udział w konkursie potwierdziły bowiem czołowe agencje fotograficzne: AFP, East News, EPA, Forum, PAP Foto, Reporter oraz Reuters. Teraz kolej na indywidualnych fotoreporterów.
Żeby zachęcić tych ostatnich, warto wspomnieć o szacownym gronie jury oraz o puli nagród przekraczającej 50 000 złotych. Zapowiada się zatem poważny konkurs fotografii prasowej.
W jury zasiądą: Peter Andrews (Reuters), Jacek Domiński (Reporter), Alik Kęplicz (AP), Wojtek Łaski (East News), Chris Niedenthal, Michel Scotto (AFP), Krzysztof Wójcik (Forum), Andrzej Wrzeszcz (PAP), Yuri Abramochkin. Jurorzy będą oceniali prace w pięciu kategoriach:
Zdjęcia należy nadsyłać do 10 lutego 2006 roku. Autorów najlepszych fotografii poznamy w kwietniu 2006 roku.
Dzięki drukarni PAW DRUK oraz firmie Ecco Papier możliwe będzie wydanie albumu oraz kalendarza, prezentującego nagrodzone prace. Natomiast firma CityBoard Media wyeksponuje nagrodzone zdjęcia na plenerowej wielkoformatowej (6x3m!) wystawie pokonkursowej w Warszawie, w lipcu 2006 roku.
Fotopolis.pl objęło patronat medialny nad konkursem. Szczegółowy regulamin dostępny jest na stronie www.kfp.net.pl
Poniżej zamieszczamy fragment informacji prasowej przygotowanej przez Canon Polska:
Canon Polska wspólnie z Fundacją Fotografii Prasowej organizują I edycję Konkursu Fotografii Prasowej
{ITL|Warszawa, 5 grudnia 2005: Żyjemy w czasach, w których podstawowym sposobem przekazu informacji jest obraz. Ze wszystkich stron docierają do nas filmy, rysunki, zdjęcia. W wielu gazetach i czasopismach fotografie stanowią podstawowy środek przekazu. Środowisko polskich fotografów prasowych stale się rozrasta. Oprócz osób na stałe pracujących w wydawnictwach i agencjach, wielu fotografów działa na zasadzie "wolnych strzelców". Trudno jednak wymienić kogoś, kogo fotografie są najlepsze.
Czy wśród polskich fotografów prasowych jest ktoś, kto potrafi opowiedzieć o problemach dzisiejszej Polski i świata? Czy jest w Polsce fotograf, którego nazwisko jest kojarzone przez osoby spoza branży? Jakie funkcje pełni w naszym kraju fotografia prasowa? Czy zdajemy sobie sprawę z warunków w jakich musi pracować fotoreporter i ile wysiłku kosztuje zrobienie dobrego zdjęcia?
Konkurs Fotografii Prasowej
Odpowiedzi na te pytania może uda się znaleźć dzięki konkursom fotografii prasowej - największy i najbardziej opiniotwórczy z nich - World Press Photo obchodzi właśnie 50-te urodziny. W Polsce nie mamy jednak konkursu o podobnym znaczeniu. Konkursu, który w wiarygodny sposób oceniałby poziom polskiej fotografii prasowej, i który weryfikowałby osiągnięcia naszych fotografów pracujących dla polskich i międzynarodowych agencji.
Aby zmienić tą sytuację, firma Canon Polska została w tym roku mecenasem Konkursu Fotografii Prasowej organizowanego przez Fundację Fotografii Prasowej. "Mamy nadzieję, że ta współpraca pozwoli stworzyć konkurs, który z czasem stanie się imprezą konsolidującą całą branżę fotograficzną oraz zwiększy świadomość dotyczącą pracy reporterów wśród masowego odbiorcy. Chcemy, by było to przedsięwzięcie, w którym udział brać będą wszyscy zajmujący się zawodowo tworzeniem i wykorzystaniem fotografii prasowej - od fotografów, którzy nadeślą swe prace: przez redakcje gazet, tygodników i magazynów oraz agencje fotograficzne, które będą popularyzować ideę konkursu" mówi Izabela Rogulska Junior Marketing & PR Manager w Canon Polska.
Canon jest nie tylko producentem sprzętu fotograficznego. Od wielu lat firma wspiera rozwój fotografii jako dziedziny sztuki i dziennikarstwa. Wystarczy wspomnieć, że od 1992 roku Canon jest głównym sponsorem World Press Photo. Doświadczenie jakie Canon posiada w tej dziedzinie z pewnością pomoże w rozwoju Konkursu Fotografii Prasowej i w osiągnięciu zamierzonych celów.
"Wystawa pokonkursowa pokazująca nagrodzone zdjęcia z pewnością przyczyni się do zwiększenia społecznej świadomości o pracy fotoreporterów oraz poprawi zrozumienie fotografii prasowej. Konkurs ma być również formą podziękowania dla naszych fotografów prasowych: przyznane nagrody oraz popularyzacja najlepszych prac pokażą, jak ważna dla nas jest ich praca" dodaje Iza Rogulska.
Pracując razem dla dobra fotografii
Konkurs Fotografii Prasowej ma szansę stać się katalizatorem zmian, na które czeka całe środowisko. Już na etapie pierwszych rozmów o jego organizacji swój udział w konkursie potwierdziły czołowe agencje fotograficzne: AFP, East News, EPA, Forum, PAP Foto, Reporter oraz Reuters. Wśród patronów medialnych konkursu znaleźli się między innymi: tygodniki OZON i PRZEKRÓJ, miesięcznik FOTO, agencja prasowa PAP, serwis internetowy FOTOPOLIS oraz CityBoard Media . Dzięki patronom informacje o konkursie zostaną szeroko rozpowszechnione, a jego idee mają szansę na zrozumienie wśród odbiorców fotografii.
Takie podejście do konkursu odpowiada korporacyjnej filozofii Canona - filozofii kyosei, którą można streścić zdaniem "pracując razem dla wspólnego dobra".
Liczy się jakość
Polski świat literacki od kilku lat ma już konkurs, z którego werdyktem liczą się tak czytelnicy jak i ludzie "z branży". Coroczne wręczenie nagrody Nike jest wydarzeniem nie ze względu na wysokość wygranej, ale raczej ze względu na siłę werdyktu ustalanego przez jury składające się z uznanych autorytetów.
Nad poziomem Konkursu Fotografii Prasowej czuwać będzie jury składające się z fotografów i fotoedytorów znanych ze swego profesjonalizmu. A niezależność werdyktu zapewni obecność w jury osób spoza granic. W chwili obecnej w jury konkursu zgodzili się brać udział: Piotr Andrews [Reuters], Jacek Domiński [Reporter], Alik Kęplicz [AP], Wojtek Łaski [East News], Chris Niedenthal, Michel Scotto [AFP], Krzysztof Wójcik [Forum], Andrzej Wrzeszcz [Polska Agencja Prasowa] oraz Yuri Abramochkin.]